تبیان، دستیار زندگی
همه ماجرا از زمانی شروع شد که موشکهای اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در کوبا لو رفت و چنان ولوله ای سراسر امریکا را فرا گرفت که ارتش ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت تا سامانه ای را طراحی کند تا بوسیله آن مختصات و جزئیات نقطات کره خاکی را در اختیار داشته باش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیگر بهانه ای برای گم شدن و گم کردن نیست

همه ماجرا از زمانی شروع شد که موشکهای اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در کوبا لو رفت و چنان ولوله ای سراسر امریکا را فرا گرفت که ارتش ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت تا سامانه ای را طراحی کند تا بوسیله آن مختصات و جزئیات نقطات کره خاکی را در اختیار داشته باشد.

لذا این سامانه به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده با نام (Global Positioning System) و یا همان GPS معروف تولید و در مدار قرار گرفت.

gps

این سیستم در ابتدا فقط در انحصار ارتش بود اما در سال 1980 استفاده همگانی از آن آزاد و آغاز شد. خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام ساعات شبانه روز در دسترس است. پدید آورندگان این سیستم هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن کاملا رایگان است.

در ذیل به برخی مشخصات جالب این سامانه اشاره می کنیم:

  • - اولین ماهواره GPS در سال 1978 در مدار زمین قرار گرفت.
  • - در سال 1994 شبکه 24 عدد NAVSTAR تکمیل شد.
  • - عمر هر ماهواره حدوداً 10 سال است که پس از آن جایگزین می شود.
  • - هر ماهواره حدود 2000 پوند وزن دارد و در ازای باطری خورشیدی آن 5/5 متر است.
  • - انرژی مصرفی هر ماهواره، کمتر از 50 وات می باشد.
  • - در ایران نیز برای اولین بار نیروی انتظامی خودروهای عمومی مسیر تهران – مشهد را مکلف به استفاده از GPS کرده است تا علاوه بر کنترل سرعت و کنترل مسیر حرکت، این سیستم را در ایران مورد آزمایش قرار دهد.

سیستم ردیاب ماهواره GPS

اگر شما جزء افرادی هستید که مجبورید دائماً در سفر باشید یا به مدت طولانی در شهرها و یا اطراف روستاها رانندگی کنید و اغلب بخاطر یافتن مسیر دچار مشکل می شوید، دستگاه ردیاب یا موقعیت یاب ماهواره ای GPS، ابزاری است که می تواند برای شما فوق العاده مفید و حیرت انگیز باشد.

GPS یک سیستم ردیاب و موقعیت یاب است که با استفاده از ماهواره ها کار می کند، به عبارت دیگر مسیر یا مکان موردنظر را با استفاده از اطلاعات آنلاین ارسالی از ماهواره ها مشخص می کند و نیز توانایی شناسایی موقعیت را در هر لحظه در روی زمین یا در محدوده مداری دارد.

این دستگاه برای اولین بار در جهان توسط ایالات متحده آمریکا بمنظور مسائل استراتژیک و دفاعی مورد استفاده قرار گرفت، بعدها این سیستم در کشورهای اروپایی با نام گالیله Galileo"" و در کشور فدراسیون روسیه با نام گلونس Glonass"" مورد بهره برداری قرار گرفت،  در ایالات متحده آمریکا هر شهروند می تواند بطور رایگان از این سیستم استفاده کند. البته شایان ذکر است که البته مدلای اروپایی و روسی هرگز توانایی رقابت با GPS"" را ندارند، هر چند روسیه بدلیل رقابت شدید خود با آمریکا تلاشهای زیادی را برای توسعه سیستم خود انجام داده است اما باز هم کاستی های فراوانی نسبت به مدل آمریکایی دارد.

سیستم دریاب ماهواره ای از سه قسمت تشکیل یافته است:

فضا: (SPACE) این قسمت که به بخش فضایی معروف است در خارج از جو زمین فعال است و توسط 24 ماهواره فعال همه کره زمین را جاروب می کند.

کنترل: (CONTROL) بخش کنترل سیستم، ردیاب ماهواره ای شامل همه ایستگاههای مستقر در روی زمین است، این ایستگاههای کنترل زمینی در همه جای زمین پراکنده هستند، این ایستگاهها در مسیر حرکت ماهواره های سامانه GPS ساخته شده اند و با ساعت اتمی Atomic Clock" ماهواره ها هماهنگ هستند، ایستگاه های زمینی ارتفاع زمین از سطح دریا را با ماهواره ها مخابره می کنند.

کاربران: (USERS) این بخش که قسمت اصلی در بحث مورد نظر ماست، شامل همه شهروندان و قسمتهای نظامی می شود که خواهان استفاده از تکنولوژی GPS هستند.

برگرفته از نشریه علوم روز

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی