تبیان، دستیار زندگی
گاهی هشدار داد: مصرف داروهای هورمونی جوانان ورزشكار را تهدید می‌كند هشتمین پانل ماهانه مركز بیماریهای پستان جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی تهران در سال جاری با موضوع بررسی ژنیكوماستی (بزرگی پستان در مردان) با حضور اساتید صاحب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی هشدار داد:

مصرف داروهای هورمونی جوانان ورزشكار را تهدید می‌كند

هشتمین پانل ماهانه مركز بیماریهای پستان جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی تهران در سال جاری با موضوع بررسی ژنیكوماستی (بزرگی پستان در مردان) با حضور اساتید صاحبنظر در امر تشخیص و درمان بیماریهای پستان در این مركز برگزار شد.

دكتر شهیر حقیقت، مدیر كلینیك تخصصی بیماریهای پستان جهاد دانشگاهی گفت: ‌در یكسال اخیر مراجعات زیادی را از سوی آقایانی كه به بیماری بزرگی پستان مبتلا شدند، داشته‌ایم، بر این اساس برگزاری پانل علمی با موضوع نحوه برخورد علمی صحیح با این بیماران و در نظر گرفتن پیشرفتهای علمی جهان و استانداردهای درمانی متناسب با وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را مورد نظر قرار دادیم.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی افزود: ژنیكوماستی به دو نوع فیزیولوژیك و پاتولوژیك تقسیم می‌شود كه مهم افتراق این بیماری از بیماری سرطان پستان در مردان است.

وی گفت: ژنیكوماستی فیزیولوژیك در رده‌های مختلف سنی شیوع 50 تا 60 درصدی دارد و به خصوص در زمان بلوغ پسران به علت وجود احتمال بیماری‌های آدرنال و یا ژنتیكی زمینه ابتلا به بیماری ژنیكوماستی فراهم می‌شود.

دكتر حقیقت ادامه داد: ژنیكوماستی پاتولوژیك به علت اختلال در تعادل هورمونها كه گاها محصول مصرف برخی داروها از جمله اسپیرولاكتون،‌ داروهای آرام‌بخش، فشار خون،‌ گوارشی و .. .است، بوجود می‌آید.

وی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر مشكل ژنیكوماستی در میان جوانان شیوع بالایی پیدا كرده كه یكی از علتهای آن استفاده از داروهای هورمونی بویژه توسط جوانان ورزشكارست.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به یكی از پژوهشهای مطرح شده در این پانل گفت: بررسی انجام شده بر روی تعدادی از مردان ورزشكار در رشته بدنسازی یا ورزشهای مشابه كه سابقه مصرف داروهای آنابولیزان استروئیدال داشتند، نشان داد كه تمامی آنها به «ژنیكوماستی»،‌ «بزرگ شدن حجم بیضه» و «درجاتی از ناباروری» دچار شده‌اند.

دكتر حقیقت با بیان اینكه متاسفانه در ورزشكاران این داروها به صورت تزریق موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و عوارض بسیاری بر جای می‌گذارد، گفت: با قطع این داروها پس از 3 تا 6 ماه اكثر عوارض آن برطرف می‌شود، اما ژنیكوماستی ایجاد شده به صورت بد شكلی باقی می‌ماند كه غالب این افراد جهت انجام عمل زیبایی سینه به كلینیكهای جراحی مراجعه می‌كنند.

وی در پایان خاطرنشان كرد: با توجه به مصرف رو به رشد داروهای انرژی‌زا در ورزشكاران، بدون نظارت پزشك و با دوزهای چندین برابر، به نظر می‌رسد كه بررسی و تحقیق بیشتر در این زمینه ضرورت دارد تا بااطلاع‌رسانی صحیح و به موقع از ایجاد چنین معضل بهداشتی در جامعه پیشگیری شود.