تبیان، دستیار زندگی
از اصفهان آمده بود و سراسیمه بود. زیارتنامه‎ و مُهر نمازی به دست داشت دوستان خدمه او را راهنمائی کردند پیش ‎آمد. گفتم چه مطلبی دارید گفت: من جوانی ارمنی هستم در اصفهان مشکلی داشتم به همه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتخارم جاروب کشی حرم است!

آقای حسن زُبری قاینی

محمدحسن زُبری قاینی هست، 49 ساله و متولد شهر قاین.

* چطور شد که خواستید خادم حرم بشوید؟ 

از کودکی که همراه پدر و مادر به مشهد می‎آمدم علاقه فراوانی به خدمت در بارگاه امام رضا(علیه‎السلام) داشتم، پدرم خادم و موذن مسجد جامع قاین بود. از سال 1356 به مشهد مقدس آمدم و سال 1363 در کنار بارگاه علی بن موسی الرضا (علیه‎السلام) مشغول به خدمت شدم و در بنیاد پژوهش‎های اسلامی آستان قدس رضوی در گروه حدیث و معارف اهل بیت کار می‎کنم.

با این که کارم در صحن آقا امام رضا(علیه‎السلام) می‎باشد، ولی از امام رضا(علیه‎السلام) خواستم که جاروکش زیر پای زائران آقا باشم که حدود 10 سال است که این توفیق نصیب من شده است و در بخش فراشان حرم مطهر مشغول به خدمت می‎باشم و این علاقه فراوانی بود که مرا کشاند تا خادم درگاه این امام همام گردم.

وقتی با تعدادی از دوستان صحبت نمودم می‎گفتند شما که در خانه آقا امام رضا(علیه‎السلام) هستید، دیگر چرا جاروکشی می‎کنید؟ گفتم جاروکشی، کفش جفت کنی و غبارروبی این درگاه را خیلی دوست دارم. نامه‎ای نوشتم و به لطف خود حضرت ظرف مدت کوتاهی پذیرفته شد.

* از این که توفیق خادمی حرم حضرت رضا(علیه‎السلام) را دارید چه احساسی دارید؟

خیلی خوشحالم و احساس می‎کنم در فضای دیگری هستم که اگر واقعاً استان قدر بداند چنین است چون اینجا محل رفت و آمد ملائکه است و اینجا باغی از باغهای بهشت است.

* در حرم چه فعالیت‎هایی دارید؟

فعالیت‎های اینجانب مانند دیگر خادمان بارگاه رضوی است. وقتی ساعت 6 صبح روز کشیک وارد حرم مطهر می‎شوم زیارتی برای شهدا و خودم و پدر و مادر و دیگر دوستان می‎خوانم، و وارد بیت می‎شوم و یکی از پُست‎ها را تحویل می‎گیرم. ساعت 7 با صلوات خاصه حضرت رضا(علیه‎السلام) جاروکشی شروع می‎شود و غبار زیر پای زائران را مانند دیگر دوستان جاروب می‎نمایم.

ساعت 8 مراسم خطبه‎خوانی هست و بعد مشغول خدمت می‎باشم. ساعت 2:30 عصر هر روز مجددا رواقها جاروب می‎گردد و نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء و صبح هم که با جماعت خوانده می‎شود. بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم برگزار می‎گردد که در این مراسم خاص حافظان با خواندن قرآن و اشعار مخصوص و دعای توسل و زیارت، مراسم را انجام می‎دهند. خادمین هم آنها را همراهی می‎نمایند.

ساعت 8 شب در دارالاجابه که از اذان صبح تا ساعت 8 شب مخصوص بانوان بوده است تخلیه می‎گردد تا آقایان حضور یابند و زیارت نمایند لذا در این مراسم شرکت جسته و همکاری می‎نمایم.

جاروب این مکان مقدس نیز همزمان شروع و اتمام می‎یابد در هر چند روزی نیز گاهی نصیب و روزی می‎شود که در شستشوی حرم نیز شرکت نمایم که اطراف ضریح مطهر را خلوت می‎نمائیم و رواقهای نزدیک به اطراف ضریح مطهر و نیز اطراف ضریح مطهر را شستشو می‎دهیم و گاهی نیز در مراسم غبارروبی و عطرافشانی ضریح مقدس شرکت می‎نمائیم.

سرداب مقدس که در دارالاجابه است هر چند سال یک مرتبه با گلاب شست و شو داده می‎شود و غبارروبی می‎گردد که یک مرتبه این توفیق نصیب بنده شده و سرداب مقدس امام رئوف را زیارت کرده‎ام.

* زیباترین خاطره از دوران خادمی خود را بفرمایید؟

حضور در حرم مطهر امام رضا(علیه‎السلام) همه‎اش خاطره است. زائری که از راه‎های دور آمده با اشک ریزان وقتی راهنمائی می‎خواهد جواب او را که می‎دهم خود خاطره است. بچه گمشده‎ای که وقتی پدر و مادر او را پیدا می‎کنیم و اشک از چشمان آنها می‎ریزد خود خاطره است.

* کراماتی که از امام رضا(علیه‎السلام) دیده‎اید را بیان کنید؟

کرامات فراوانی دیده‎ام که یکی دو مورد را بیان می‎کنم:

جوانی از اصفهان آمده بود و سراسیمه بود. زیارتنامه‎ و مُهر نمازی به دست داشت دوستان خدمه او را راهنمائی کردند پیش ‎آمد. گفتم چه مطلبی دارید گفت: من جوانی ارمنی هستم در اصفهان مشکلی داشتم به همه دکترها مراجعه کردم جواب نگرفتم مشاورین زیادی را دیدم ولی نتیجه‎ای نیافتم.

همسایه‎ام گفت برو مشهد با امام رضا صحبت کن. او را به صحن انقلاب پشت پنجره فولاد بردم گفتم همسایه شما خوب جایی راهنمایی‎ات کرده است.

گفتم کفشهای خود را در بیاور و در همین پشت پنجره بنشین. مطالبی را به او گفتم و یادآوری کردم که این آقا امام رووف است یعنی مهربان نه این که مهربان به شیعه بلکه تمام ادیان و مذاهب، بعد او را تنها گذاشتم و گفتم هر درددلی داری بیان کن هر حاجتی داشتی مطرح کن این آقا می‎شنود.

رفتم کناری، که بعد از یک ساعتی آمد و دیدم اشک از چشمهای او جاری است تشکر و قدردانی کرد. گفت خودم نمی‎دانم چیست فقط می‎دانم روحم آزاد شده و می‎خواهم پرواز کنم عقده‎ها بیرون ریخته شده امیدوارم این روزنه‎ای باشد برای برآمدن حاجتم با اشکهای ریزان با او خداحافظی کردم.

کرامت دیگری که از حضرت دیده‎ام این که روزی مشغول جاروب در رواق بودیم با دوستان بعد از اتمام جاروب مداحی نمودند. خانمی اشک ریزان جلو آمد و درخواست نمود یکی از این جاروبها را به من بدهید من مریض دارم تا خانه او را جاروب بزنم گفتم عوض این جاروب جاروبی را بیاورید از اینها یکی ببرید بهرحال تقبل کرد و این جاروب را به او دادم حدود دو ماه گذشته بود روزی او را دیدم که باز موقع جاروب آمد گفت مرا می‎شناسید.

گفتم نه گفت من همان شخصی هستم که جاروب را از شما گرفتم دیدم اشک‎های او جاری شد گفتم چرا گفت وقتی جاروب را بردم خانه خود را چند روزی با آن جاروب نمودم گرد و غبار آن جاروب باعث شد که مریض سرطانی من خوب شود و به دکترها مراجعه کردیم گفتند شفا پیدا کرده است لذا الان آمده‎ام و تشکر نمایم از آقا علی بن موسی الرضا(علیه‎السلام).

* در مورد عنایاتی که حضرت به خود شما داشته‎اند صحبت کنید؟

اما عنایاتی که حضرت به همه دارد بویژه به نوکران و خادمینش به یادم هست ایام نوروز بود که برای کشیک سوم آمده بودم که کمک آنها نمایم از صبح زود تا 11 شب بودم وقتی خواستم بروم ماشین نبود از خیابان طبرسی پیاده رفتم تا چهار راه مقدم خیلی خسته بودم مقداری شام هم از مهمانسرای حضرت گرفته بودم  هیچ ماشینی رفت و آمد نمی‎کرد، راهها بسته بود.

ناگهان گفتم یا علی بن موسی الرضا از صبح در خانه شما خدمت می‎کنم و با این خستگی دیگر نمی‎توانم راه بروم. ناگهان دیدم ماشینی ترمز کرد و گفت میدان شهدا کجاست؟ گفتم در ماشین را باز کن تا سوار شوم امام رضا تو را رسانده است. مقداری صحبت کردم تا رسیدیم به میدان شهدا. غذای مهمانسرا را به او دادم. گفت دو مرتبه نزدیک این میدان آمده‎ام و سوال کردم، افراد گفته‎اند نمی‎دانیم میدان شهدا کجاست.

لذا همانجا از عنایت حضرت تشکر و قدردانی نمودم اما با خود گفتم دیگر نباید ناراحت شد و گله‎مند بود از این که خسته‎ام و الان که این قضیه را مطرح می‎کنم خود خجالت می‎کشم که چرا چنین درخواستی کرده‎ام.

* یک خادم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

تواضع و فروتنی داشتن، قصد قربت در تمام مراحل، امر به معروف و نهی از منکر نمودن، تقوا داشتن، خوش رفتاری و اخلاق نیکو، صبر و خویشتن‎داری، همکاری با دیگر خادمان، آرامش و وقار داشتن، با وضو بودن، انجام کارهای نیک، کمک به گمشدگان، با پیرمردها و پیرزنان با احترام برخورد نمودن، با کودکان با ملاطفت برخورد کردن، چون زائر کوچولو خیلی اهمیت دارد، توجه خاصی به نوجوانان و جوانان نمودن، حوصله داشتن، و ظاهری آراسته داشتن.

* آیا خدمت به اهل بیت (علیهم‎السلام) صرفا خادمی در حرم آنها است؟

خیر هر شخصی هر کجا که خدمت نماید خادم است. وقتی زائری از کشورهای مختلف و یا از شهرهای مختلف ایران حرکت می‎نماید به طرف مشهد مقدس یا قبور مطهر ائمه اهل بیت(علیهم‎السلام) از همان مکان زائر است و هر کس به آنها خدمت نماید، خادم است.

* اگر بخواهید الان یک جمله به آقا علی بن موسی الرضا(علیه‎السلام) عرض کنید چه می‎گویید؟

می‎گویم آقا این خدمت را از ما نگیر و نصیب همگان فرما .

قبر امام هشتم و سلطان دین رضا                           از جان ببوس و بر در این بارگاه باش

دست نمی‎رسد که بچینی گلی ز شاخ                    باری به پای گلبن ایشان گیاه باش

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.