تبیان، دستیار زندگی
می‎دانیم بسیاری از شیعیان مخلص ائمه در شهرهای مختلف جهان و حتی کشورهای غیر مسلمان زندگی می‎کنند و در عین حال ارتباط قلبی و روحی زیادی با ائمه(علیهم‎السلام) دارند و حق مطلب این است همان طور که خود ائمه فرموده‎اند، ما باید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ممنونم از خدمت در حرم مطهر

حرم امام رضا علیه السلام

مصاحبه با آقای محمدمهدی رکنی یزدی یکی از خدام حرم مطهر حرم رضا(علیه‎السلام)

* لطفا خودتان را معرفی بفرمائید؟

اینجانب محمدمهدی رکنی یزدی استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد، زبان و ادبیات فارسی گرایش قرآنی .

* چند سالتان است؟

متولد سال 1309 می‎باشم.

* چند سال است که توفیق خادمی حرم امام رضا(علیه‎السلام) را دارید؟

نزدیک به 26 سال.

* چه طور شد که خواستید خادم حرم شوید؟

در آغاز انقلاب اسلامی حدود سال 9 دانشگاهها تعطیل شد و در پی تعطیلی دانشگاهها هر یک از استادان باید به یکی از مراکز فرهنگی مشغول می‎شدند. آستان قدس هم اداره کوچکی به نام اداره امور فرهنگی داشت و من بنا بر درخواست مصرانه تولیت معظم آستان قدس از دانشگاه مامور به خدمت در اداره امور فرهنگی شدم و پس از مشغول به کار، احساس نیازمندی به کتاب و انتشارات را نمودم و از جمله کتاب‎های انتشار یافته توسط من به توفیق الهی کتاب شوق دیدار است که حاوی مباحث پیرامون زیارت می‎باشد. این کتاب بعدا توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی 5 بار تجدید چاپ شد. در سال گذشته بنا بر پیشنهاد معاونت تبلیغات و ارتباطات، تلخیص گردیده و به نام برگزیده شوق دیدار و در سطح گسترده چاپ شد.

* چه طور شد که به خادمی پذیرفته شدید؟

حدود سال 62 بود که تولیت محترم آستان قدس رضوی به بنده فرمودند درخواست خدمت حرم را بکنم و من پس از نوشتن درخواست و موافقت ایشان از سال 62 خادم حرم هستم و این تقاضا خدمت و موافقت آن به خاطر خدمات بی شائبه و تالیفات بسیار زیاد این جانب است.

* از این که توفیق خادمی حرم حضرت رضا(علیه‎السلام) را دارید چه احساسی دارید؟

سپاسگزاری از نعمت‎ها حکم عقل است و کاری است که هر روز ما انجام می‎دهیم. از میان نعمات خداوند نعمت ایمان، اسلام و ولایت اهل بیت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از بزرگترین نعمت‎ها است. بدیعی است که بنده از این که خداوند چنین توفیقی را به من عطا کرده بسیار سپاسگزارم و در قلب خود احساس شعف و خرسندی می‎کنم.

* در حرم چه فعالیت‎هایی دارید؟

در حرم برنامه‎هایی که خدام موظف هستند از جمله که می‎توان مهمترین آنها مثل جاروب حرم مطهر هنگام صبح یا شب و یا شستشو و ایستادن در یکی از درهای رواق‎ها در ساعاتی از شبانه روز را نام برد.

* زیباترین خاطره از دوران خادمی خود را بفرمائید؟

گاهی توفیق زیارتی با خلوص رخ می‎دهد که این را من جز از عنایت حضرت رضا(علیه‎السلام) نمی‎دانم و تمام اینها برایم خاطره‎ای به یاد ماندنی و شیرین است.

*  در مورد عنایاتی که حضرت به خود شما داشته‎اند صحبت کنید؟

مسلماً اگر عنایت حضرت نبود و پیشنهاد خدمت نمی‎دادند، من چنین لیاقتی پیدا نمی‎کردم.

* در هنگام گرفتاری چه توسلی داشته‎اید که جواب هم گرفته‎اید؟

در عین حالی که حل مشکلات مادی را هم در نظر دارم اما در این سن و سال بیشتر از فیوضات معنوی حضرت استمداد می‎جویم و عاقبت به خیری و افزونی معرفت را از او خواهانم.

* یک خادم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

به طور اختصار خادم باید مسلمان راستگوی، درست‎کردار و با ولای کامل نسبت به پیامبر خدا و فرزندان معصومش و ائمه معصومین باشد.

* آیا خدمت به اهل بیت(علیهم‎السلام) صرفاً خادمی در حرم آنها است؟

می‎دانیم بسیاری از شیعیان مخلص ائمه در شهرهای مختلف جهان و حتی کشورهای غیر مسلمان زندگی می‎کنند و در عین حال ارتباط قلبی و روحی زیادی با ائمه(علیهم‎السلام) دارند و حق مطلب این است همان طور که خود ائمه فرموده‎اند، ما باید اولاً به فضل و برتری آنان بر سایر مردم قائل باشیم. ثانیاً محبت آنان را در دل داشته باشیم. ثالثاً این معرفت و محبت طبعاً ما را به پیروی از دستورات آنان که جز حکم خدا نیست وادار می‎کند. ناگفته نماند که ولای حضرت علی(علیه‎السلام) و فرزندان معصومشان به قدری مهم است که آیاتی از قرآن نیز آن را تایید می‎کند که از آن جمله می‎توان به سوره شورا آیه 23 که می‎فرماید: قُل لا اَسئلَکُم عَلیه اَجراً اِلا اَلمَوَدَه فِی اَلقُربا اشاره نمود.

* اگر بخواهید الان یک جمله به آقا علی بن موسی الرضا(علیه‎السلام) عرض کنید چه می‎گویید؟

می‎گویم از عنایات شما صمیمانه تشکر می‎کنم که هم توفیق خدمتگزاری در حرم مطهر به من عنایت کردید و هم توفیق تالیف چندین کتاب و مقاله در معرفی شما خاندان پیامبر.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.