تبیان، دستیار زندگی
در فروشگاه‌های ماهی یا ملزومات آکواریوم، شما می‌توانید یکی از عجیب‌ترین جانوران دریایی به نام ماهی نوک فیلی را ببینید. این ماهی از خانواده‌ی مورمیریدها است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوش کردن به ماهی‌الکتریکی

در فروشگاه‌های ماهی یا ملزومات آکواریوم، شما می‌توانید یکی از عجیب‌ترین جانوران دریایی به نام "ماهی نوک فیلی" را ببینید. این ماهی از خانواده‌ی مورمیریدها است.

ماهی‌الکتریکی

علاوه بر زیبایی‌های ظاهری، این ماهی، ویژگی جالب دیگری نیز دارد، بدین معنی که می‌تواند در آب پالس‌های الکتریکی تولید کند و به کمک آن موقعیت غذا، ماهی و جفت خود را پیدا نماید. برای شنیدن صدای این ماهی کلیک کنید.

ماهی‌الکتریکی

این سیگنال‌های الکتریکی را براحتی می‌توان با وسایل ساده‌ی ارزان (مثل گوشی پیزوالکتریک یا تقویت کننده‌ی صوتی کوچک) شنید. پیش از این شما با گوشی پیزوالکتریک آشنا شده‌اید (مثلاً در رادیوها). این گوشی به سیگنال‌های الکتریکی بسیار حساس است و به همین دلیل برای آشکار سازی سیگنال‌های الکتریکی، ماهی‌الکتریکی عالی است. این گوشی می‌تواند سیگنال الکتریکی را به صدا تبدیل کرده و شما آن را بشنوید.

ماهی‌الکتریکی

برای گوش کردن به ماهی، یک سر سیم گوشی را در یک طرف ظرف آب ماهی و سر دیگر سیم گوشی را در طرف دیگر ظرف قرار دهید و گوشی را در گوشتان بگذارید.

اگر ماهی ساکن باشد پالس‌های الکتریکی کم و نابسامد هستند. اما وقتی ماهی به اطراف حرکت می‌کند، بسامد پالس‌ها افرایش یافته تا اینکه گاهی شبیه وزوز می‌شود. علت این موضوع هم این است که وقتی ماهی حرکت می‌کند نیاز به اطلاعات بیشتری از اطراف برای حرکت دارد. ماهی همانند رادار از این پالس استفاده می‌کند و بدین ترتیب می‌تواند از برخورد به مانع‌ها و روبرو شدن با شکارگرها جلوگیری کند، غذا پیدا کند و سایر اعضای گروهش را پیدا کند.

برای اینکه سایر اعضای خانواده بتوانند این صدا را بشنوند به یک تقویت‌کننده‌ی صوتی نیاز دارید. سیستم‌های استریو معمولاً ورودی صدا دارند که می‌توانید از آن استفاده نمایید. سیم را به ورودی سیستم وصل کنید و طرف دیگر این دو سیم را در ظرف ماهی قرار دهید. در تصویر زیر این کار با تقویت کننده‌ی ساده‌ای انجام شده است.

ماهی‌الکتریکی

در تصویر بالا دو میله‌ی مسی داخل آب گذاشته شده و دو سیم سوسماری متصل به آن‌ها به تقویت کننده‌ی صوتی وصل شده است. ماهی به طور موقت در این ظرف نگه‌داری شده تا بتوان از آن عکس‌برداری نمود. این ظرف برای نگه‌داری ماهی بیش از اندازه کوچک است و نباید آن را بیش از یک ساعت در آن نگه داشت.

ماهیت سیگنال

به کمک اسیلوسکوپ، یا کارت ورودی صدای کامپیوتر، می‌توان سیگنال را دریافت نمود و شکل آن را به نمایش گذاشت. تصویر زیر در هنگامی که ماهی تند حرکت می‌کرد گرفته شده است.

ماهی‌الکتریکی

نمای نزدیکی از تصویر در شکل زیر نشان داده شده است.

ماهی‌الکتریکی

ماهی‌الکتریکی

با قرار دادن میکروفون در نزدیکی تقویت کننده‌ی صوتی و ضبط صدا در رایانه می‌توان تحلیل‌های بیشتری از نموار بدست آورد. تصویر بالا به وسیله‌ی یک اسیلوسکوپ گران‌قیمت برداشته شده است. اما شما به یک وسیله‌ی گران نیاز ندارید بلکه یک کارت صدا برای ضبط و بررسی آن کافی است.

اندام تخلیه‌ی الکتریکی

اندام الکتریکی ماهی نوک فیلی به وضوح قابل دیدن است و آن ناحیه باریک (متمایل به قرمز) در نزدیکی باله‌ی دم ماهی است.

این اندامی است که سیگنال را تولید می‌کند.

بازگشت