تبیان، دستیار زندگی
ان در اراک برگزار می شود دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر سوره دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر سوره از 30 مهر تا 6 آبان در شهرستان اراک برگزار می شود . رحمت امینی نویسنده و کارگردان تئاتر و دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر سو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از 30 مهر تا 6 آبان در اراک برگزار می شود

دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر سوره

دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر سوره از

30 مهر تا 6 آبان

در شهرستان اراک برگزار می شود .

رحمت امینی نویسنده و کارگردان تئاتر و دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر سوره روز گذشته در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب گفت : در تداوم حرکت سال گذشته که به دنبال تحقق شعار کیفیت، در آثار نمایشی بودیم ، امسال نیز علی رغم وجود 300 متن رسیده به دبیرخانه ، 100 متن را برای بازخوانی انتخاب و در نهایت 15 نمایش را برای اجرا در بخش مسابقه برگزیدیم .

وی به گروه سه نفره بازبین ها اشاره کرد که در 45 روز تمامی کارها را دیدند و سپس به برگزاری سمینار پژوهشی در جشنواره اشاره کرده و افزود: در کنار جشنواره ، یک سمینار پژوهشی با عنوان "ملودرام" نیز برگزار می کنیم و همچنین گروهی از جمهوری آذربایجان به کارگردانی خانم «جنت سلیم آوا» با نمایش «یادداشتهای یک دیوانه» در جشنواره حاضر می شوند .

وی با اشاره به مرکزیت تعزیه در اراک به اجرای شبیه خوانی اشاره کرد و گفت :علاوه بر اجرای تعزیه قطعات نمایشی بداهه را نیز با اجراهای تک نفره شاهد خواهیم بود.

امینی درباره شهرهای حاضر در این جشنواره گفت : 15 گروه شرکت کننده از شهرهای کرمانشاه ، اهواز ، آبادان ، بوشهر ، سبزوار ، رشت ، شهر ری و تهران حضور دارند که قرار است بخش نمایش خیابانی شاهرود هم به این مجموعه اضافه شوند.

روزنامه همشهری   28/7/81

جشنواره سینمای جوان فردا آغاز می شود

نوزدهمین جشنواره ملی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه سینمای جوان از امروز دوشنبه 29 مهر با نمایش 67 فیلم کوتاه در مجموعه فرهنگی هنری تهران آغاز به کار می کند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره در نخستین روز جشنواره ، 31 فیلم در بخش مسابقه ملی ، 12 فیلم در بخش مسابقه بین امللی و 14 فیلم در بخش مروری بر فیلم های کوتاه فرانسه به نمایش در می آید . بخش مسابقه بین الملل با عرضه سه فیلم مستند ، دو فیلم پویانمایی ، پنج فیلم داستانی و دو فیلم تجربی کار خود را آغاز می کند.

نشست و گفت و گو با استادان و هنرمندان با عنوان " فصل نوین فیلم کوتاه " از ساعت 16 در سالن شماره یک و جلسه نقد و بررسی فیلم های بخش مسابقه از ساعت 19 در سالن شماره دو آغاز می شود.

روزنامه همشهری   28/7/81

شناسایی 32 لایه فرهنگی در مازندران

گروه فرهنگ و هنر :با پایان یافتن نخستین فصل گمانه زنی در بزرگترین محوطه باستانی مازندران ، باستان شناسان موفق به شناسایی 32 لایه فرهنگ متعلق به اواخر دوره نوسنگی تا عصر آهن شدند.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی کشور ، این محوطه باستانی مساحتی بالغ بر 50 هکتار دارد که "گوهر تپه" شاخص ترین بخش آن است.

به گفته علی ماه فروزی ، بر اساس سفالهای نوسنگی که به صورت پراکنده در بخش مرکزی تپه به دست آمده می توان گفت محدوده استقراری در آن دوره ، در بخش مرکزی تپه صورت گرفته است .

روزنامه  جام جم 28/7/81

همزمان با نیمه شعبان

چهارمین دو سالانه بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی (عج) گشایش می یابد

گروه فرهنگ و هنر : چهارمین اجلاس سراسری بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی (عج) از نیمه شعبان در تهران برگزار می شود.

ابراهیمی ، دبیر این اجلاس با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت : این اجلاس با توجه به نقش حساس مساله انتظار در مبانی دینی و خلاء موجود در این زمینه ، در اجرای برنامه های نیمه شعبان با موضوع "حکومت مصلح ، آرمان بزرگ شهر" به مدت 3 روز در تالار اندیشه برگزار می شود . به گزارش واحد مرکزی خبر ، او با اشاره به برگزاری شبهای شعر ، سخنرانی های علمی و تقدیر از «مهدی پژوهان» در حاشیه این اجلاس افزود: در طول برگزاری این اجلاس ، مجموعه ای از کتابها و پایگاه های اطلاع رسانی مهدی جویان نیز عرضه خواهد شد . همچنین همایش سه روزه امام مهدی(عج) ، استراتژی انتظار و جهان آینده با پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی امروز در محل دانشکده فنی دانشگاه تهران شروع به کار کرد.

در این همایش ، جمعی از محققان و صاحبنظران در خصوص موضوعاتی چون جهان آینده و آینده جهان ، استراتژی انتظار ، مهدویت و مدرنیته به بحث و گفتگو می پردازند.

روزنامه جام جم   28/7/81

خانه ای روی آب در جشنواره ادیان امروز

فیلم ایرانی "خانه ای روی آب" به کارگردانی بهمن فرمان آرا به چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم "ادیان امروز" که در ایتالیا برگزار می شود ، راه یافت.

به گزارش روز شنبه دبیرخانه جشنواره "ادیان امروز" ، 42 فیلم در بخش های مختلف این جشنواره هفت روزه که از اول آبان ماه در شهر "ترنتو" برگزار می شود ، مورد قضاوت قرار می گیرند.

ویژگی فیلم های پذیرفته شده در این جشنواره ، نگاه معنوی و دینی به سرشت انسان ، نقش دین در جوامع و زندگی اجتماعی است .

گفتنی است آثار ارائه شده به این جشنواره که ازسوی حوزه کاتولیکی شهر ترنتو برگزار می شود ، ساخته کارگردانانی از کشورهای ایتالیا ، روسیه ، دانمارک ، آلمان ، اتریش ، یوگسلاوی ، بوسنی ، بلاروس، گینه، لهستان ، بلغارستان ، چین و فرانسه است.

روزنامه ایران   28/7/81

شون پن رئیس جمهوری آمریکا را به تحدید آزادی های مدنی محکوم کرد

بازیگر سرشناس هالیوود "شون پن" با ارسال نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهوری آمریکا از سیاست دولت وی انتقاد کرد و جروج بوش را به ایجاد اختناق در روند گفت و گو و تجدید آزادی های مدنی محکوم کرد .

رویتر با اعلام این خبر نوشت : ستاره نامزد اسکار "من سام هستم" و "مرده متحرک" در نامه خود به رئیس جمهوری آمریکا که برای چاپ آن در روزنامه صبح واشنگتن پست در قالب یک آگهی 56 هزار دلار پرداخت کرده است از جورج بوش خواستار توقف دور باطل "کشتن در جواب کشتن ، قطع عضو در پاسخ به قطع عضو"و "پرتاب بمب در مقابل پرتاب بمب" شد . به گزارش رویتر ، شون پن در نامه خود به جورج بوش نوشت: «خواهش می کنم آمریکا را نجات دهید، پیش از آنکه از دوره ریاست جمهوری شما چیزی بجز شرم و بیم نماند.» بر پایه این گزارش این بازیگر صاحب نام که تاکنون در بیش از 40 فیلم به ایفای نقش پرداخته است با نقل قول از بوش که گفته بود در جنگ علیه تروریسم دولتها یا با ما هستند یا در مقابل ما یادآور شد که رئیس جمهوری آمریکا با این سیاست اقدام به نادیده گرفتن منتقدان ، دخل و تصرف رسانه ای و ترویج بیم کرده است . شون پن در نامه خود نوشت :«این اقدام و همچنین نقض آزادی های مدنی از جانب شما با روح وطن پرستی که مدعی آن هستید در تناقض است .» رویتر در پایان گزارش خود به نقل از شون پن یادآور شد : قربانی کردن سربازان آمریکایی یا شهروندان بی گناه در یک حمله نظامی بی سابقه به ملتی مستقل چیزی به جز یک راهکار یا داروی موقت نیست .

روزنامه ایران   28/7/81

نویسنده مجارستانی برنده نوبل ادبیات شد

ایمره کرتس ، نویسنده مجارستانی که آثار او عمدتا بر تجاربش در اردوگاه های نازی متمرکز است ، برای دریافت جایزه نوبل در رشته ادبیات انتخاب شد .

موسسه سوئدی نوبل ، که سالی یک بار این جایزه را اعطا می کند، از کرتس به خاطر « کند و کاو در زمینه راه های بقای فرد تحت فشار نیروهای وحشیانه اجتماعی» ستایش کرد .

ایمره کرتس 72 ساله که در بوداپست پایتخت مجارستان متولد شده است در سال 1944 در سنین نوجوانی به اردوگاه کار اجباری "آوشویتس" و سپس به "بوکنوالد" فرستاده شد . او در سال 1945 از این اردوگاه آزاد شد .

جایزه ده میلیون کرونی ، روز دهم دستامبر در استکهلم توسط پادشاه سوئد به کرتس اعطا می شود . اکنون پنجاه سال است نام نامزدهای دریافت جایزه علنی نمی شود.

روزنامه کیهان 27/7/81

دو شاعر بیمار

علی معلم دامغانی، شاعر ، که چندی پیش به علت التهاب کبدی در بیمارستان ، بستری و جراحی شده بود ، از بیمارستان مرخص شد و حال مساعدی دارد؛ اما احتمالاً تا یک ماه ، باید در منزل استراحت کند .

همچنین قیصر امین پور، شاعر ، که چندی پیش جراحی پیوند کلیه را در بیمارستان بقیه الله پشت سر گذاشته است ، در حال حاضر ، در وضعیت مناسبی به سر می برد و به زودی مرخص خواهد شد. این عمل پیوند هم، از تبعات جراحت های تصادف گذشته وی است.

روزنامه کیهان 27/7/81

شبکه دو رسانه برتر کودکان و نوجوانان شد

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گروه کودک و نوجوان شبکه دوی سیما به علت فعالیت گسترده آموزشی رسانه برتر شد و طی مراسمی ، به دست مهندس چینی فروشان لوح تقدیر و سپاس به آقای نعیمی ذاکر، مدیر گروه کودک و نوجوان ، اهدا گردید . در این مرکز از سوی سازمان های دولتی و غیر دولتی (NGO , GO) غرفه هایی برپا شده بود که یکی از این غرفه ها مربوط به گروه کودک و نوجوان شبکه دو بود و در آن تمام عروسک ها از جمله تربچه ، سنجد و آشپز کوچولو، عروسک گردان ها ، سخن گویان عروسکی و مجید قناد و قلقلی حضور داشتند که با استقابل پرشور کودکان مواجه شد . همچنین در 16 مهر در مرکز آفرینش های هنری، رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش حضور یافتند و در جمع کارشناسان گروه کودک و نوجوان شبکه دو از مدیر این گروه تقدیر کردند .

مجله سروش شماره 1100          27/7/81

شهاب حسینی

که برود پارسا پروزفر می آید

"خاک خوب" که تهیه کننده اش مجید اوجی و کارگردانش محمد حسین لطیفی است ، این روزها مراحل پایانی تولید خود را سپری می کند .

طرح این سریال را چند سال پیش محمد حسین لطیفی نوشت و پس از تصویب آن در شبکه سه ، حسین پاکدل آن را بازنویسی کرد و در مرداد ماه 1380 نیز تولید سریال رسماً آغاز شد . قسمت هایی از این سریال در آلمان تصویربرداری شد و گروه پس از حدود یک ماه و نیم کار در آلمان ، برای ادامه تصویربرداری به تهران بازگشتند . داستان این سریال درباره زن و مردی مسیحی است که چند بچه را به ملیت های گوناگون به فرزند خواندگی قبول می کنند . پس از مرگ مادر خوانده یکی از آن ها برای پیدا کردن پدر و مادر واقعی خود به زادگاهش (ایران) بازمی گردد . این بازگشت مصادف با ایام ماه محرم در ایران است که ...

پارسا پیروز فر ، محمدرضا شریفی نیا، گوهر خیراندیش، آزیتا حاجیان ، حمیده خیرآبادی ، رنا تالکن ، ملانه هربه و کواهنی ادوام بعضی از بازیگران این سریال هستند . "خاک خوب" هم اکنون در مرحله تدوین و تدوینگر آن حسین وند است . کارن همایون فر هم ساخت موسیقی سریال را برعهده  گرفته است.

صداگذاری آن هم برعهده اسحاق خانزادی است.

احتمال داد که پس از اتمام سریال "پلیس جوان" ساخته سیروس مقدم، سریال "خاک خوب" شنبه ها پخش شود.

مجله سروش شماره 1100          27/7/81

مجوز 20 برنامه جدید ویدئویی صادر شد

شورای بازبینی برنامه های ویدئویی معاونت امور سینمایی براساس اعلام اداره کل نظارت و ارزشیابی فیلم های سینمایی اعلام کرد : علفهای هرز، خاک و خون ، ای ایران ،آخرین مهلت ، حمله خرچنگها، تهاجم ، کمینگاه ، حسنک ، حامی ، سمندر ، باران ، شاهین طلایی (آمریکا) ، نیمه پنهان ، رعد سیاه (محصول آمریکا) ، کاران و آرجو(هندوستان) ، مسافر ری ، راز پنهان (هندوستان) ، دو روی سکه ، مادر ، بید و باد ، کمال الملک مجوز ورود به شبکه ویدئویی را دریافت کردند.

مجله فیلم و هنر شماره 45    مهر 81

فیلم های آماده تولید در حوزه هنری

بیش از دهها عنوان فیلمنامه نتیجه فعالیت کارگاه فیلمنامه نویسی برای استفاده بخش تولید حوزه هنری و نمایندگاه  کلیه دفاتر تولید کشور آماده تولید است .

فیلمنامه های این مجموعه بر اساس موضوعاتی چون تاریخ اسلام – جنگ – اجتماعی – طنز – کودک – حادثه ای – علمی – تخیلی تقسیم بندی شده و در فیلمنامه مدرسه کارگاهی فیلمنامه نویسی موجود است . آدم برفی – مرد عوضی – خواهران غریب – شیدا – دیدار و .... از جمله فیلمنامه های تولید شده این مرکز است.

مجله فیلم و هنر شماره 45    مهر 81

هدیه تهرانی بهترین بازیگر زن جشنواره پیونگ یانگ

هدیه تهرانی جایزه مشعل طلایی بهترین بازیگر زن جشنواره بین المللی فیلم کشورهای غیر متعهد پیونگ یانگ را به خاطر بازی در فیلم پارتی ساخته سامان مقدم دریافت کرد . سینمای ایران امسال با سه فیلم" پارتی " (بخش مسابقه ) ،" زیر نور ماه " و" بهشت از آن تو" (در بخش های جنبی) شرکت داشت . این جشنواره به شکل دو ساله برگزار می شود . همچنین محمد حسین پزشک معاونت سینمایی وزارت ارشاد در این دوره از جشنواره حضور داشت . لازم به ذکر است که هدیه تهرانی خود در این جشنواره حضور نیافته بود.

مجله فیلم و سینما شماره 84    مهر 81

چهل و پنجمین دوره نمایش فیلمخانه ملی ایران

چهل و پنجمین دوره نمایش فیلمخانه ملی ایران آغاز به کار کرد. در این دوره پاییزه که از دوم مهر ماه شروع و تا 26 آذر ادامه خواهد یافت ، دوازده فیلم به نمایش درمی آید که به ترتیب عبارتند از : منطقه امنیتی مشترک (چان ووک) ، من یک قاتل مزدور را اجیر کردم(اکی توریماسکی) ، خاطرات برای آنها که دوستشان دارم(مارتامنساروس) ، طالع نحس (ریچارد دانر) ، نیش (جرج روی هیل) ، این گروه خشن (سام پکین پا) ، مردی از رویو (فیلیپ دوبروگا) ، مردی که لیبرتی والانس را کشت (جان فورد) ، نگاهی از پل (سیدنی لومت) ، ساعات دلاوری (رابرت مونتگمری) ، آل کاپون (ریچارد ویلسون) ، نزاع برای فردا(رابرت وایز).

مجله فیلم و سینما شماره 84    مهر 81