تبیان، دستیار زندگی
در فصول پاییز و زمستان، استفاده از وسایل گرما‏زا در منزل، محل کار و ... و هوای سرد بیرون...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه پوست را در هوای سرد، نرم نگه داریم؟

پوست خشک

در فصول پاییز و زمستان، استفاده از وسایل گرما‏زا در منزل، محل کار و ... و هوای سرد بیرون، باعث از بین رفتن رطوبت پوست می‏شود.

برای اینکه پوست تان در طی فصول سرد سال، سالم و طبیعی باقی بماند، بایستی یک برنامه مراقبت از پوست را در پیش بگیرید که بر اساس استفاده از مواد تمیز کننده‏ی ملایم و مرطوب کننده‏ها باشد.

استفاده از مواد تمیز کننده، لایه‏بردار و مرطوب کننده، سه روش اصلی برای مرطوب و درخشان نگه داشتن پوست در هوای سرد هستند.

متن زیر را بخوانید تا بدانید که چگونه باید پوست خود را مرطوب نگه دارید و از مواد و کارهایی که پوست را خشک می‏کنند، پرهیز کنید:

1) زیاد آب بنوشید. حفظ رطوبت و تغذیه مناسب محیط داخلی بدن، نخستین روش جلوگیری از خشکی پوست، به خصوص در هوای سرد است. لذا آب و مایعات زیادی بنوشید و از مصرف زیاد قهوه و کولا (مواد حاوی کافئین) پرهیز کنید. به همین منظور نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز توصیه می‏شود.

کیسه کشیدن پوست

2) بدن خود را با کیسه حمام بشویید. یک بار در هفته، موقع حمام کردن، کیسه بکشید. این کار باعث می‏شود سلول های مرده پوست از بین بروند و پوستتان نرم و تمیز و شاداب شود.

شما می‏توانید موقع کیسه کشیدن، مقداری هم سفیداب روی آن بمالید تا سطح تماس بین کیسه و پوست شما خشک شود و پوست بهتر پاک شود.

ابتدا کیسه خود را با آب خیس کنید و بعد، تمام بدن خود، به جز صورتتان را کیسه کنید. می‏توانید کمی سفیداب به کف دست‏های خود بمالید و با آن صورت خود را بشویید. البته دقت کنید که خیلی محکم و سفت کیسه نکشید، چون پوستتان را خراشیده و زخم می‏کند.

3) از آب داغ استفاده نکنید. شستن پوست با آب داغ و صابون باعث از بین رفتن چربی طبیعی آن می‏شود و پوست را خشک می‏کند. لذا موقع حمام کردن یا شست‏وشوی دست و صورت از آب ولرم استفاده کنید. همچنین سعی کنید مدت زمان حمام کردن شما، کوتاه باشد، خصوصاً در فصل زمستان.

4) از صابون‏های شیمیایی قوی استفاده نکنید، بلکه سعی کنید نوع صابون شما ملایم باشد، مثل صابون‏هایی که دارای روغن و عصاره گیاهی سالم هستند.

همچنین لازم نیست در هر بار حمام کردن (اگر فواصل بین حمام کردن‏ها کم باشد) تمام بدن خود را با صابون بشویید، بلکه فقط می‏توانید قسمت‏هایی را که خیلی عرق می‏کنند و کثیف می‏شوند با صابون بشویید. این قسمت‏ها  شامل زیر بغل، کشاله‏ران، دست‏ها و پاهای شماست.

کرم مالیدن

5) بعد از حمام کردن یا شستن دست و صورت، با یک نرم‏کننده‏ی مناسب پوست خود را مرطوب کنید. آلوئه‏ورا، روغن نارگیل و روغن کنجد دارای اثرات نرم‏کنندگی فوق‏العاده‏ای هستند. شما می‏توانید شب‏ها از کرم و روزها از لوسیون استفاده کنید.

6) به دست‏هایتان، نرم‏کننده بزنیدو قبل از بیرون رفتن از خانه، دستکش بپوشید. 

شب‏ها نرم‏کننده را به پاهایتان بمالید و قبل از رفتن به رختخواب جوراب ببوشید. پاهای شما صبح روز بعد احساس تازگی و نرمی خواهند کرد.

7) لب‏های خود را نیز چرب کنید. پوست لب‏ها کمتر از سایر قسمت‏های بدن، رطوبت را در خودش نگه می‏دارد.

برای حفظ رطوبت و نرمی لب‏ها، از یک کرم مخصوص لب‏ استفاده کنید. اگر لب‏های شما خیلی خشک است، از یک کرم دارویی مخصوص لب، تحت نظر پزشک استفاده کنید که دارای مقدار زیادی مواد نرم‏کننده است. وازلین طبی هم نرم‏کننده‏ی خوبی است.

8) خیلی مراقب پوست صورت خود باشید، شست و شوی زیاد صورت با آب و صابون، پوست را خشک می‏کند. پس تنها یک بار در روز می‏توانید صورت‏تان را با صابون بشویید. سعی کنید هر شب با یک کرم مخصوص تمیز کننده، آلودگی‏های صورت خود را برطرف کنید (مثل شیرپاک کن) و سپس به آن نرم‏کننده بزنید. صبح روز بعد، صورت خود را با آب ولرم خالی (بدون صابون) بشویید. این کار از بین رفتن چربی پوست، به خصوص در فصل سرما جلوگیری می‏کند.

برای حفظ تازگی و شادابی پوست درسرتاسر روز، می‏توانید کمی گلاب به پوست خود بمالید. گلاب، ماده‏ی مفیدی برای حفظ سلامتی پوست است، ولی سعی کنید در مصرف آن زیاده‏روی نکنید و به مقدار متعادل از آن استفاده کنید.

موقع خرید نرم‏کننده به یاد داشته باشید که کرم‏های قوی و سنگین (خیلی چرب) بهتر است در شب استفاده شوند و لوسیون‏هایی که حاوی ضد آفتاب هستند، برای استفاده در روز بهترند.

هشدار:

از مصرف مواد سفت کننده (جمع کننده) پوست (toners) در طی فصول سردسال خودداری کنید، زیرا این مواد باعث از بین رفتن چربی پوست و تشدید خشکی آن می‏شوند.

نیره ولدخانی – سایت تبیان

* مطالب مرتبط:

خشکی پوست در هوای سرد

خشکی لب‌ها

پوست خشك، ارمغان پاییز

چه نوع پوستی دارید؟

خشکی پوست، چرا؟

عوامل خشکی پوست در زمستان

خشكی و خارش پوست در زمستان

سرما و خشكی دست ها

چرا پوست خشک می شود؟

خشکی پوست و درمان آن(1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.