تبیان، دستیار زندگی
وقتی به یک مهمانی دعوت می ‌شوید، چگونه موهای ‌تان را آرایش می‌ کنید؟ آیا به آرایشگاه می ‌روید و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده صحیح از سشوار و بابلیس

سشوار کشیدن

وقتی به یک مهمانی دعوت می ‌شوید، چگونه موهای ‌تان را آرایش می‌ کنید؟ آیا به آرایشگاه می ‌روید و کلی پول را فدای آرایش موهای ‌تان می ‌کنید، یا با بابلیس، موهای ‌تان را فر می ‌دهید و یا باد داغ سشوار را برای صاف کردن موهای ‌تان انتخاب می ‌کنید؟

خلاصه، اگر زیاد با این دو وسیله داغ یعنی بابلیس و سشوار، سر و کار دارید، توصیه می ‌کنیم نکات ایمنی مربوط به آن ها را هم بدانید.

امروزه بیگودی ‌های الكتریكی، رایج‌ ترین وسیله فر کردن مو هستند. بابلیس جدیدترین نوع بیگودی‌ های الكتریكی است و میله پلاستیكی بلند و قابل انعطافی است كه مو را دور آن می ‌پیچند.

برس مناسب برای سشوار

موقع سشوار کشیدن، استفاده از برس برای خشک کردن و حالت دادن به موها وقت کمتری از شما خواهد گرفت و در نهایت موهای‌ تان بهتر مرتب می ‌شوند و فرم می‌ گیرند.

اگر نخواستید از برس برای خشک کردن موهای‌ تان استفاده کنید، انتخاب دیگر این است که فقط با استفاده از دست ‌تان موهای ‌تان را جابجا کنید و جلوی سشوار آن ها را خشک کنید. بهترین برس، برسی بزرگ و گرد است. این برس پس از سشوار کشیدن بهترین حجم و حالت را به موهای‌ شما خواهد بخشید.

سشوار کشیدن

برس ‌های فلزی برای سشوار کشیدن مناسب ‌ترین هستند و بهترین شکل را به موهای‌ تان خواهند داد.

شما می‌ توانید از برس ‌های کم ‌قطرتر برای مرتب کردن و سشوار کشیدن موهای چتری ‌تان استفاده کنید. برس‌های پارویی برای پرداخت نهایی موهای بلند، پس از سشوار کشیدن مناسب‌  هستند.

برس‌ سشوار در 3 اندازه بزرگ، متوسط و کوتاه در بازار وجود دارد.

موهای برس‌ های چوبی، ترکیبی از موهای طبیعی و مصنوعی است، بنابراین به گرفتن بهتر موها درون ‌شان کمک می‌ کنند.

سشوار و حرارت متمرکز

سشوارهایی که در آرایشگاه‌ ها استفاده می ‌شوند، سشوارهایی قوی‌ هستند، ولی برای استفاده‌ های خانگی می ‌توان سشوارهای کم ‌قدرت ‌تری را نیز انتخاب کرد.

دقت کنید سشواری که می ‌خرید، حتما دارای درجه‌ ی سرعت پایین و بالا باشد و شما بتوانید به آسانی سرعت آن را تنظیم کنید. یک سشوار خوب باید بتواند باد سرد نیز تولید کند.

برای این که موهای ‌تان را براق کنید، سشوار را برای باد داغ تنظیم کنید. اگر سشوار را طوری تنظیم کنید که باد سرد تولید کند، روغن‌، ژل و سایر فرآورده‌هایی که برای فرم دادن موهای‌ تان استفاده کرده‌اید روی موهای‌ تان ثابت خواهند شد و همچنین از ایجاد الکتریسیته ساکن در موهای‌ تان جلوگیری خواهد کرد.

هنگام استفاده از سشوار، آن را روی موهای‌ تان حرکت دهید و یکجا نگه ندارید، زیرا حرارت ثابت سشوار به موهای ‌تان آسیب خواهد زد.

تلاش کنید سرهای مخصوص پخش ‌کننده حرارت و باد را سر دهانه سشوارتان وصل کنید تا حرارت بر سطح موهای ‌تان پخش شود، به ویژه اگر موهای ‌تان مجعد است، استفاده از این سرها سبب می ‌شود موهای ‌تان شکل و فرم دلخواه را به دست آورند. گرچه استفاده از سرهای ویژه، زمان سشوار کشیدن را طولانی ‌تر خواهد کرد.

سشوار کشیدن

اگر می‌ خواهید موهای تان براق شود

اگر می ‌خواهید پس از سشوار کشیدن موهای ‌تان برق بیفتد، از باد گرم سشوار استفاده کنید. هر چه بیشتر از باد سشوار و برس روی یک بخش از موهای ‌تان استفاده کنید، موهای ‌تان بیشتر برق می ‌افتند، ولی در این صورت امکان صدمه دیدن موهای ‌تان در اثر باد داغ سشوار نیز افزایش می ‌یابد.

موهای ‌تان را به دور برس بپچید و در حالی که سشوار را روی آنها گرفته ‌اید، به آرامی ‌موها را از برس باز کنید. برای این که موهای ‌تان کمتر آسیب ببینند، بهتر است سر مخصوص پخش حرارت و باد سشوار را بر سر لوله آن نصب کنید.

برای این که ساقه موهای ‌تان در اثر باد سرد سشوار نسوزد، پس از سشوار کشیدن هر بخش از موهای ‌تان، چند ثانیه صبر کنید تا آن بخش از موهای‌ تان خنک شود. سپس دوباره کار خود را تکرار کنید.

اگر دوست دارید موهای‌ تان حجم پیدا کنند، بخش کوچک از موهای‌ تان را انتخاب کنید. آن بخش را دور برس بپیچید و خلاف جهت ریشه موهای ‌تان بکشید. هم‌ زمان سشوار را هم روی آن بگیرید.

نکات لازم هنگام استفاده از اتوی مو (بابلیس)

* قبل از اتو کشیدن موها، حتما موها را با سشوار خشک کنید.

* بعد از خشک کردن، از براق کننده‌ های مو در لابه لای موها استفاده کنید.

* اگر موهای خیلی فر یا وزی دارید، برای اتو کشیدن، لایه‌های باریک و نازکی از موها را بردارید.

* برای موهای صاف که فقط کمی موج دارند، حتما قبل از اتو، موادی مانند واکس یا کرم مو را به مقدار کم به نوک انگشتان زده و به همه جای موهایتان بمالید تا پوششی بین مو و اتو باشد و از سوختن مو جلوگیری شود، زیرا این موها نسبت به موهای فر شکننده ‌تر و ضعیف ‌ترند. اما در مورد موهای فر، فقط قبل از اتو از براق کننده‌ ها استفاده کنید و از واکس و کرم مو بعد از اتو، برای گرفتن خورده موهای روی سر و مو خوره‌ ها، آن هم به مقدار خیلی کم استفاده کنید (استفاده از واکس و کرم زیاد بعد از اتو برای موهای فر، آنها را وز خواهد کرد و قبل از آن هم در صاف کردن موها شما را دچار مشکل می ‌سازد.)

اتوی مو

* برای موهای خیلی فر بعد از یک بار اتو کشیدن لایه های نازکی از مو، مقدار کمی واکس را کف دست‌ ها زده و روی موها بکشید و بعد دوباره با جدا کردن لایه ‌های ضخیم‌ تر مو، آن ها را اتو کنید تا کاملا صاف شوند.

* اتو کشیدن موها از ریشه، به موها آسیب جدی رسانده و باعث ریزش آن ها خواهد شد. پس با فاصله از ریشه ی موها، آنها را اتو کنید.

* استفاده مکرر و زیاد از اتوی مو باعث ریزش و کم شدن و فاصله انداختن بین موها خواهد شد، پس بهتر است تنها در مواقع خاص، این کار را انجام دهید.

* موهای رنگ و مش شده و‌ هایلایت را حتما قبل از اتو، با مقدار کمی واکس مو بپوشانید تا کمتر آسیب ببینند، زیرا دکلره و رنگ، مقاومت مو را در برابر حرارت کم می‌ کنند و به راحتی در اثر گرما، موها از وسط می شکنند و می‌ ریزند.

فخرناز لطیفیان

سلامتیران

*مطالب مرتبط:

برای داشتن موهایی زیبا چه كاری انجام دهیم؟

راهنمای استفاده از اتوی مو

چه بُرسی به موهایمان بزنیم و چطور بزنیم؟

7 دشمن مو

انواع دردسر‌های موی سر

مو؛ نصف زیبایی رو

چگونه موهایی سالم و جذاب داشته باشیم

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.