تبیان، دستیار زندگی
اقتصاد چین در سال جاری با رشد 8.5 درصدی همراه خواهد بود، صادرات چین نیز به جایگاه اوایل سال 2008 این کشور رسیده و ذخایر ارزی چین به رکورد 2.3 تریلیون دلار رسیده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها برنده بحران جهانی

تقریبا حدود یکسال پیش بود که دولتهای مهم دنیا اقتصاد جهانی را نجات دادند. اکتبر سال 2008 را به خاطر بیاورید: Lehman Brothers  به نوعی ناپدید شد، شرکت AIG با چالشهای جدی روبرو شد و بانکها اکثرا در آستانه فروپاشیدن قرار داشتند. در سراسر جهان نیز چرخ تجارت متوقف شده بود. سپس یکسری اقدامات در واشنگتن آغاز شد- تزریق پول به بانکها و یا ارائه بسته محرک مالی. اغراق نیست اگر بگوییم که این تدابیر از بروز رکود جدی جلوگیری به عمل آورد. اما با این حال بحران مالی در جهان هنوز هم باعث یکسری چالشهای جدی شده که هر کشوری را تحت تاثیر خود قرار داده است.

چین

شگفتی سال 2009، ظهور بازارهای نوپا - هند، چین و اندونزی - بود که اقتصادشان سرزنده باقی مانده بود. اما نکته جالب این بود که تنها کشوری که نه تنها از این بحران جان سالم به در برد بلکه اقتصادش نیز با رونق همراه شد، چین بود.

اقتصاد چین در سال جاری با رشد 8.5 درصدی همراه خواهد بود، صادرات چین نیز به جایگاه اوایل سال 2008 این کشور رسیده و ذخایر ارزی چین به رکورد 2.3 تریلیون دلار رسیده است.

اکثر این دست آوردها طی بحران مالی در چین به دلیل سیاستهای موثر دولت این کشور حاصل شده است. "چارلز کیی" کارشناس امور اقتصادی که چند سالی است در هنگ کنگ زندگی می کند، پس از سفر اخیرش به چین می‌گوید: تمامی اقداماتی که دولتهای دیگر در مقابله با این بحران مالی انجام داده اند، نتایج ضعیفی برای آنها در پی داشته است. اما چین از این بحران مالی به عنوان فرصتی برای حرکت جسورانه رو به جلو استفاده کرد. بنابراین منصفانه است اگر بگوییم برنده واقعی بحران مالی در جهان، چین است.

تقریبا اکثر کشورهای غربی در حالی با بحران مالی مواجهه شدند که از آمادگی بسیار ضعیفی برای مقابله با این بحران برخوردار بودند. دولتها پول بسیار فراوانی را هزینه کردند و با کسری بودجه بالا روبرو شدند. بنابراین زمانیکه آنها مجبور می شدند تا برای ایجاد ثبات در اقتصادشان به طور گسترده هزینه کنند، با کسری بودجه روبرو می شدند.

اقتصاد چین در سال جاری با رشد 8.5 درصدی همراه خواهد بود، صادرات چین نیز به جایگاه اوایل سال 2008 این کشور رسیده و ذخایر ارزی چین به رکورد 2.3 تریلیون دلار رسیده است

سه سال پیش کشورهای اروپایی برای احراز صلاحیت عضویت در اتحادیه اروپا می بایست کسری بودجه کمتر از سه درصد از تولید ناخالص داخلی می داشتند. این در حالی است که سال آینده اکثر این کشورها با کسری بودجه هشت درصد تولید ناخالص داخلی روبرو خواهند شد. کسری بودجه ایالات متحده نیزافزایش خواهد یافت و به بیشترین مقدار از زمان جنگ جهانی دوم می رسد.

چین در مقایسه با دیگر کشورهای جهان در یک شرایط متفاوت با بحران مالی روبرو شد. این کشور بودجه مازاد داشت و بانکها در چین هزینه های مصرف کنندگان را تحت کنترل داشتند. در کل شرایط اقتصادی چین باثبات و قوی بود و زمانیکه این کشور با بحران مالی روبرو شد، دولت این کشور نه تنها توانست به خوبی با بحران مقابله کند بلکه روند رشد اقتصادی خود را نیز توانست ادامه بدهد. دولت چین توانست طی بحران مالی نرخ بهره را در این کشور پایین بیاورد، هزینه های دولتی را افزایش بدهد و مصرف کنندگان را به هزینه کردن تشویق کند.

مرکز خرید

اکثر هزینه های دولت آمریکا طی بحران مالی با هدف بهبود امور مصرف (به شکل سوبسید و یا مزایای امور بهداشتی) بوده است. حال آنکه هدف اصلی بسته محرک مالی چین، سرمایه گذاری در تاسیسات زیربنایی و تکنولوژی های جدید بوده است.

برای نمونه چین ظرف دو سال آینده 200 میلیارد دلار در امور راه آهن هزینه خواهد کرد. این در حالی است که ایالات متحده برعکس چین کمتر از 20 میلیارد دلار برای بیش از چند پروژه خود در نظر گرفته که با این بودجه،  ناکامی این پروژه ها تقریبا قطعی است.

چین نه تنها در امور خط آهن فعال عمل کرده بلکه قرار است 44 هزار مایل به جاده های خود و 100 فرودگاه به ناوگان حمل و نقل خود طی دهه آینده اضافه کند.

چین همچنین نسبت به این موضوع آگاه است که به نفت وارداتی وابسته است و به همین دلیل هزینه های زیادی را در تکنولوژی های بادی، آبی و باتری صرف می کند. این در حالی است که ایالات متحده اقدامات جدی در این راستا انجام نداده است. همچنین براساس بررسی های جدید مشخص شده که از 10 شرکت برتر جهان، چهار شرکت چینی و سه شرکت آمریکایی هستند.

عکس دوم : بزرگ ترین مرکز خرید دنیا می باشد که در چین واقع شده است.

تهیه و تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده