تبیان، دستیار زندگی
این رادیو را در عرض چند دقیقه می‌توان ساخت. البته ساخت آن با سیم‌های سوسماری رنگی سریع‌تر و دقیق‌تر خواهد بود. در این پروژه، ما از سیم‌پیچ دور کارتن استفاده نموده‌ایم. بدین ترتیب به سیم آنتن بلند و اتصال زمین نیازی نیست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رادیوی قابل حمل بسازید

رادیوی قابل حمل

مجموعه‌ی درهم برهم سیم‌های رنگی در شکل سمت راست یک رادیو است. این رادیو را در عرض چند دقیقه می‌توان ساخت. البته ساخت آن با سیم‌های سوسماری رنگی سریع‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

این رادیو خیلی شبیه رادیو کریستال ساده(که در سری اول کاردستی‌های عملی دیدید) است با این تفاوت که به جای "سیم‌پیچ (آماده‌ی) دور هسته‌ی فریتی"، در این پروژه، ما از سیم‌پیچ دور کارتن استفاده نموده‌ایم. بدین ترتیب به سیم آنتن بلند و اتصال زمین نیازی نیست. ما علت این موضوع را در قسمت"چگونه رادیو کار می‌کند؟" توضیح می‌دهیم.

وسایل مورد نیاز:

1- جعبه‌ی مقوایی به ابعاد 40*14*33 سانتی‌متر. لزومی به رعایت دقیق ابعاد نیست. هر جعبه‌ای از 20 سانتی‌متر تا 50 سانتی‌متر (در هر وجه) برای این منظور خوب است زیرا می‌توانیم به کمک تنظیم خازن متغیر ایستگاه‌های مختلف را دریافت نماییم.

2- 18 متر سیم لاکی نمره 22

3- خازن متغیر (0 تا 160 پیکوفاراد)

4- دیود ژرمانیوم 1N34A

5- گوشی پیزوالکتریک

6- 5 سیم‌سوسماری. دو سر این سیم‌ها گیره‌های سوسماری قرار دارد.

رادیوی قابل حمل

اولین قدم پیچیدن 18 متر سیم لاکی دور کارتن مقوایی است. بسته به ابعاد جعبه‌ای که انتخاب نموده‌اید ممکن است بین 8 تا 25 دور سیم حول جعبه پیچیده شود. تعداد دور سیم به همراه خازن متغیر تعیین کننده‌ی بسامد امواج‌رادیویی دریافتی است. اگر شما نتوانستید با تنظیم خازن متغیر تمام باند امواج ‌رادیویی را دریافت کنید، می‌توانید با افزودن یا برداشتن حلقه‌های سیم حول کارتون مقوایی، بسامدهای پایین یا بالاتر را دریافت کنید. وقتی 12 دور سیم حول جعبه بپیچید بازه‌ی بسامدی خوبی به دست می آورید.

همان‌طور که در تصویر می‌بینید سیم‌ها، خیلی منظم کنار هم پیچیده نشده است و برخی از آن‌ها روی هم و برخی با فاصله قرار گرفته‌اند این موضوع اثری در عملکرد رادیو ندارد. اما بدون شک شما می‌توانید رادیویی زیباتر از این را بسازید. شما می‌توانید سیم‌ها را حول جعبه‌ی چوبی، فومی یا پلاستیکی بپیچید این موضوع نیز اثری در عملکرد رادیو ندارد فقط دقت کنید جعبه فلزی نباشد.

رادیوی قابل حمل

می توانید از نوار چسب برای محکم کردن سیم‌ها در محل خود استفاده نمایید. ابتدا یک طرف سیم را به جعبه بچسبانید، حدود 30 سانتی‌متر از سیم را آزاد بگذارید تا بتوان آن را به سایر قعات وصل نمود. پس از پیچیدن باقی سیم حول جعبه، انتهای آن را به جعبه چسب بزنید و باز هم حدود 30 سانتی‌متر از انتهای آن را آزاد بگذارید. شما می‌توانید به کمک تکه‌های نوار چسب، باقی حلقه‌های سیم را در جایشان محکم نمایید.

رادیوی قابل حمل

در پایان ساخت سیم‌پیچ، لازم است به کمک چاقو یا سمباده، انتهای لاکی سیم‌ها را (حدود 2 تا سه سانتی‌متر) بردارید.

اکنون آماده‌اید تا رادیو را کامل کنید. این مراحل به سرعت پیش می‌رود زیرا ما به کمک سیم‌سوسماری قطعات را به هم وصل می‌کنیم. البته اهمیت ندارد از چه رنگی در سیم‌کشی استفاده می‌کنید اما برای توضیح ساده‌تر در این کاردستی، از سیم‌های رنگی استفاده کرده ایم.

ابتدا خازن را به سیم‌پیچ وصل نمایید. در اینجا از دو سیم‌سوسماری زرد استفاده شده است. اگر قسمت چرخان خازن را رو به پایین بگیرید می توانید سیم‌های سوسماری را به پایه‌ی وسط و پایه سمت راستی وصل کنید.

رادیوی قابل حمل

سرهای دیگر سیم‌ سوسماری به سیم‌پیچ (دور کارتون مقوایی) وصل می‌شود.

سپس، گیره‌ی سیم سبز را به یک سر سیم‌پیچ و گیره‌ی سیم قرمز را به سر دیگر سیم‌پیچ وصل کنید. سر دیگر سیم قرمز را به دیود ژرمانیوم وصل نمایید. اهمیت ندارد کدام سر دیود را به سیم قرمز وصل کنید. سر سیم‌سوسماری دیگر را به طرف دیگر دیود وصل کنید. در اینجا ما از سیم‌سوسماری سبز استفاده کرده‌ایم.

رادیوی قابل حمل

تنها کار باقی مانده وصل کردن طرف دیگر دو سیم‌سوسماری سبز رنگ به گوشی پیزوالکتریک است. در این قسمت نیز، اهمیت ندارد این سیم‌ها را چگونه به گوشی وصل می کنید.

استفاده از رادیو

در حالی که گوشی را در گوشتان گذاشته‌اید، پیچ خازن متغیر را بچرخانید تا ایستگاه‌های مختلف را دریافت کنید. به محض اینکه صدای ایستگاهی را دریافت نمودید جعبه را به اطراف حرکت دهید تا ببینید آیا می‌شود صدای قوی‌تر را دریافت نمود. در واقع شما در اینجا، جعبه را در جهت آنتن فرستنده ایستگاه رادیویی قرار می‌دهید.

در حالتی که حداکثر شدت صدا دریافت می‌شود در واقع آنتن فرستنده‌ی رادیویی یا در مقابل جعبه یا پشت به آن قرار دارد. گاهی گرفتن جعبه، به سمت کوه یا شهر (که در نزدیکی شما قرار دارد) نیز می‌تواند باعث دریافت امواج قوی‌تر شود.

اگر رادیو روی ایستگاه‌ها با بسامد کم تنظیم نشد، می‌توانید دو سر بیرونی خازن متغیر را به هم وصل کنید. بدین ترتیب ظرفیت خازن متغیر افزایش یافته و در نتیجه بسامد دریافتی کاهش می‌یابد. شما می‌توانید دو سر کناری خازن متغیر را با سیم‌سوسماری یا با لحیم کردن آن‌ها به هم وصل نمایید.

همچنین می توانید برای دریافت ایستگاه‌ها با بسامد کم ، تعداد دور سیم‌پیچ دور جعبه را افزایش دهید یا بالعکس برای دریافت بسامدهای زیاد تعداد دور سیم‌پیچ را کاهش دهید.

بازگشت