تبیان، دستیار زندگی
جایزه كتاب سال قرآنی دانشجویی بین‌المللی می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئيس سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشجويان كشور:

جايزه كتاب سال قرآنی دانشجويی بين‌المللی می‌شود

Quran

با توجه به بضاعت بالای آثار منتشر شده در حوزه كتاب‌های قرآنی دانشجويان از سال آينده اين جايزه با رويكرد ميان رشته‌ای و از سال‌های بعد به‌ صورت مستقل و بين‌المللی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، «رحيم خاكی»، رئيس سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشجويان كشور و دبير اولين دوره جايزه كتاب سال قرآنی دانشجويان، در مراسم اهدای اين جايزه و چهاردهمين دوره كتاب سال دانشجويی، با بيان اين مطلب گفت:جشنواره كتاب سال دانشجويی را می‌توان يكی از برجسته‌ترين حركتهای علمی و فرهنگی سطح كشور به حساب آورد كه به نوبه خود منشأ بركات و ثمرات فراوانی در جامعه عملی ودانشگاهی كشور خواهد بود؛ چرا كه برقراری پيوند ميان كتاب و دانشجو يكی از مهمترين ابزار تحقق جنبش علمی كشور می‌باشد.

او افزود:شايد درنظر اول ارتباط چندانی ميان اين دو وجود نداشته باشد ولی با اندك تاملی می‌توان دريافت كه هدايت قشر نخبه و دانشجو به سوی تأليف، پژوهش و تحقيق تأثيرات فراوانی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی و علمی افراد جامعه به جا خواهد گذاشت. در همين راستا و پس از برگزاری سيزده دوره جشنواره انتخاب كتاب سال دانشجويی، سازمان فعاليتهای قرآنی دانشجويان كشور بر آن شد كه با همكاری سازمان انتشارات جهاددانشگاهی «اولين دوره انتخاب كتاب سال قرآنی دانشجويان كشور» را برگزار نمايد.

او اهم اهداف اين حركت را اين گونه برشمرد: توجه به حركتهای علمی وپژوهشی در حوزه قرآنی،هدايت دانشجويان به سوی تحقيق و پژوهش در عرصه‌های قرآنی، تربيت نيروی پژوهشگر و مولف و ارتقای علمی دانشگاه‌ها،ايجاد انگيزه در دانشجويان به منظور انجام پژوهش‌های قرآنی،تقدير و تشويق دانشجويان پژوهشگر در حوزه‌های قرآنی.

او ادامه داد:شايد ادعای گزافی نباشد اينكه سوق دادن قشر دانشجو به سمت تحقيق و پژوهش رابطه نزديك و تنگاتنگی با تربيت نيروی انسانی كارآمد در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی كشور دارد.

گرچه مهمترين مساله در اين عرصه ارائه چارچوب و ساختار مناسب پژوهشی به دانشجويان و آشنايی آنها با روش‌های تحقيق و تاليف است چرا كه صرف تاليف دانشجويی را نمی‌توان اميتاز خاصی به حساب آورد و با تقويت برنامه‌هايی از اين دست می‌توان كيفيت تاليفات را نيز تا حد مطلوبی بالا برد. علاوه بر اين در همين عرصه می‌توان بابی را نيز به منظور توجه و اشتياق دانشجوان به سوی ترجمه آثار فاخر و شايسته قرآنی مولفين در عرصه‌های مختلف قرآنی باز كرد، چرا كه احيای اين فرهنگ زمينه ساز آشنايی تمامی اقشار جامعه به ويژه دانشجويان با آراء و نظرات دانشمندان ساير ملل با مفاهيم قرآنی خواهد شد و بی‌شك ورود به اين عرصه زمينه‌های اين حركت را در ساير عرصه‌ها نيز فراهم خواهد نمود.

او همچنين گفت:سازمان فعاليتهای قرآنی دانشجويان كشور با توجه به رويكرد نوين خود در عرصه‌های علمی و پژوهشی و توجه به فعاليتهای ميان رشته‌ای نه تنها عرصه‌های پژوهشی را منحصر در علوم قرآنی نمی‌داند بلكه معتقد است با حمايت از دانشجويان تمامی رشته‌های تحصيلی و با نظر به جامعيت قرآن به عنوان آخرين وديعه پيامبر خاتم نتايج شايسته‌ای را می‌توان در زمينه‌های ارتباط قرآن و ساير علوم شاهد بود. بی‌ترديد انتخاب كتاب سال قرآنی مقدمه‌ای بر تحقق ورود دانشجويان تمامی عرصه‌های و رشته‌ها به تلاش در جهت تحقيق و پژوهش در زمينه‌های قرآنی خواهد بود و اين مهم جز با حمايت و اهتمام تمامی نيروها در عرصه‌های دينی و پژوهشی كشور فراهم نخواهد شد. در همين راستا دبيرخانه انتخاب كتاب سال قرآنی دانشجويی ضمن استقبال از نظرات و پيشنهادات تمامی صاحب نظران و متوليان عرصه‌های فرهنگی و پژوهشی در نظر دارد در سالهای آينده زمينه انتخاب كتاب سال قرآنی دانشجويان با رويكرد ميان رشته‌ای را فراهم نمايد.

همچنين برنامه ريزی به منظور انجام انتخاب كتاب سال قرآنی ويژه دانشجويان در سطح بين‌المللی در دست انجام است و اميد آن می‌رود در سالهای آتی و با حمايت تمامی مسئولين مقدمات انجام اين مهم فراهم آورد.

در پايان لازم است از تمامی مسئولان و همكاران اين برنامه به ويژه دوستانمان در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، مركز فعاليت‌ها و پژوهشه‌ای قرآنی و عترت دانشگاه ازاد اسلامی، معاونت فرهنگی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و شبكه سيمای قرآن كه زمينه انجام مشترك اين برنامه را فراهم كردند كمال تشكر را بنماييم.