تبیان، دستیار زندگی
اد فرشچیان پرده برداری شد دزد آتش ؛ همکاری هسته ای آلمانی و عراق مسابقه بین المللی "شانکار هند" کودکان ایرانی را برگزید تولید 8 مستند جنگی در خانه مستندسازان ایران برترین های دفاع مقدس انتخاب می شوند داوران برگزیده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر هنری( 28 مهر)

آخرین تابلوی استاد فرشچیان پرده برداری شد

وزیر ارشاد از آخرین تابلوی نگارگری استاد فرشچیان ، موسوم به تابلوی علی اصغر (ع) در کاخ موزه سعدآباد پرده برداری کرد .

به گزارش ایسنا، مراسم پرده برداری از این تابلو که حضرت علی اصغر(ع) را در لحظه شهادت نشان می دهد همزمان با جشن بزرگداشت ولادت حضرت علی اکبر(ع) و با حضور احمد مسجد جامعی ، مرتضی کاظمی ، سید احمد محیط طباطبایی و گروه های هنری بلوچ، کرد ، گنبد کاووس ، ترک و سایر اقشار هنری ایران و اجرای سرود گروه 12 سواره مریوان به نام "هه لپه رکی" که با حرکت موزون همراه بود برگزار شد. مجید مهرگان، هنرمند نگارگر، در پرده برداری این تابلو گفت: هنرمند در خلق این تابلو تلاش کرده تا فضای روحانی را ترسیم کند ، به همین دلیل کمپوزیسیون تابلو دارای ترکیب زیبایی بوده و فضای نورانی اطراف تابلو، ترکیب آن را تحت تاثیر قرار داده ، این تابلو را باید یک شاهکار هنری دانست که استاد فرشچیان موفق به خلق آن شده است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیرامون حرکتهای جشنواره امید که این مراسم نیز جزو برنامه های آن به شمار می آید گفت : ایران دارای فضاهای فرهنگی متنوع و پر طراوتی است ، اما دچار گرفتاری و ضعف ارتباط شده است ، پرداختن به این زمینه ها در همایش هایی مثل جشنواره امید بازتاب خوبی خواهد داشت.

دزد آتش ؛ همکاری هسته ای آلمانی و عراق

"دزد آتش" از روز سه شنبه همین هفته در سینماهای آمریکا به روی پرده رفت.

موضوع این فیلم نقش شرکت های آلمانی در دادن اطلاعات لازم به عراق برای کامل کردن سلاح های اتمی و شیمیایی این کشور است . جورج اس فریدمن و اریک نادلر به طور مشترک این فیلم را کارگردانی کرده اند و بازیگر این فیلم هانس ، جوان 18 ساله آلمانی است که نقش جاسوس عراقی را در حکومت آلمانی بازی می کند . هانس در این فیلم اسناد و مدارک بسیار سری از برنامه های اتمی اروپا را به عراق انتقال می دهد و خود شخصاً اولین دستگاه های مرکزی ساخت این سلاح ها را در عراق نصب می کند . این فیلم میانجیگری جاسوس عراقی و رفت و آمدهای وی بین بغداد و مونیخ و نیز چگونگی انتقال مدارک و اسناد سری شرکت "فان" در دهه 80 به عراق را به نمایش می گذارد . در این فیلم ، هانس این اطلاعات را به قیمت 7 میلیون دلار به صدام می فروشد .

این فیلم بر اساس واقعیتی که در سال 1999 روی داد، ساخته شده است.

در 1999 دادگاه مونیخ جوانی را به اتمام خیانت ، دستگیر و به پنج سال حبس و دادن 32 هزار دلار محکوم کرد ، اما پس از یکسال و نیم این جوان آزاد شد .

مسابقه بین المللی شانکار هند کودکان ایرانی را برگزید مسابقه بین المللی

نوجوانان هنرمند ایرانی 9 جایزه مسابقه بین المللی نقاشی شانکار هند را از آن خود کردند.

در این مسابقه بین المللی که 71 اثر نقاشی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارسال شده بود، شایان لویی ، 6 ساله ، مریم مهربان 10 ساله ؛ یاسمن لیامی 11 ساله و فهیمه طبایی 11 ساله ، بالاترین نشان این مسابقه را به خود اختصاص دادند. همچنین مهسا درخشان ، 7 ساله ، لیلا حمیدی 10 ساله ، فاطمه فاضلی 11 ساله ، مینا ترابی نژاد 11 ساله و فاطمه حیدری فرد 7 ساله ، 5 هنرمند نوجوان دیگری بودند که توانستند لوح این مسابقه را کسب کنند.

گفتنی است ، شایان لویی ، هنرمند خردسال کشورمان طی 2 سال گذشته علاوه بر دریافت جایزه اول مسابقه بین المللی هنگ کنگ ، در میان 25 برگزیده مسابقه بین المللی نقاشی هیوگو ژاپن نیز قرار گرفته بود.

تولید 8 مستند جنگی در خانه مستندسازان ایران

تولید هشت فیلم مستند جنگی در خانه مستندسازان ایران وابسته به سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری آغاز شد .

مستندهای "دختر خرمشهر" ، "موزه های جنگ" و "مش ممد" نوشته مرتضی سرهنگی ، "24 ساعت با پارتیزانها" ، "نامه های اسارت" و  "رضا دشتی" نوشته محمود جوانبخت ، "بچه ها در اسارت" به نویسندگی حسین نیری و "مریم" نوشته داوود امیریان هم اکنون در خانه مستندسازان ایران در حال تولید و تدوین می باشد .

همچنین تولید مستند تاریخی ، مذهبی "بی بی شهر بانو" نوشته فرتاش آژیر آغاز شده است.

برترین های دفاع مقدس انتخاب می شوند

هیأت های داوران نهمین جشنواره سراسری فیلم دفاع مقدس در بخش های مختلف جشنواره جوایز خود را به شرح ذیل اهدا خواهند کرد .

ا

لف)

مسابقه فیلم های بلند سینمایی : 1- بهترین فیلم   2- بهترین کارگردان   3- بهترین فیلم نامه   4- بهترین فیلمبرداری 5- بهترین تدوین   6- بهترین صحنه آرایی   7- بهترین موسیقی متن   8- بهترین چهره پردازی   9- بهترین صداگذاری و صدا برداری   10- بهترین جلوه های ویژه   11- بهترین بازیگر مرد   12- بهترین بازیگر زن.

ب)

فیلم های نیم بلند ، سریال و فیلم های سینمایی تلویزیونی : 1- بهترین کارگردانی   2- بهترین فیلم نامه
 3- بهترین فیلمبرداری   4- بهترین تدوین   5- بهترین بازیگر

ج)

مسابقه فیلم های کوتاه ویدئویی ، داستانی و نماهنگ (DVD– بتاکم –S.VHS ) و فیلم های کوتاه 35 میلی متری و 16 میلی متری داستانی با حداقل زمان 40 دقیقه : 1- بهترین کارگردان   2- بهترین فیلمنامه   3- بهترین تصویربردار   4- بهترین موسیقی   5- بهترین صفحه آرایی   6- مسابقه فیلم ها و برنامه های مستند (فیلم – ویدئو) : 1- بهترین کارگردانی   2-بهترین تصویربردار   3- بهترین تدوین .

گفتنی است که نهمین جشنواره سراسری فیلم دفاع مقدس از

18 تا 21 آذر

ماه سال جاری در

مشهد

مقدس برگزار خواهد شد.

داوران برگزیده "مجمع سینمای کودک و نوجوان ایران"

مرضیه برومند ، فرهاد توحیدی ، علیرضا رضا داد ، رسول صدر عاملی و محمد علی طالبی به عنوان داوران برگزیده "مجمع سینمای کودک و نوجوان ایران" بانگاهی تخصصی به مقوله سینما کودک و نوجوان ، فیلم های جشنواره را داوری کردند . جایزه ویژه هیات داوران – تندیس آبی و دیپلم افتخار به همراه 50 سکه بهار آزادی – به فیلم "دهقان فداکار" به کارگردانی سیروس حسن پور اهدا شد.

برگزیدگان چهارمین جشنواه موسیقی جوان معرفی شدند

روز گذشته و پس از نزدیک به 11 روز رقابت ، چهارمین جشنواره موسیقی جوان برگزیدگان خود را شناخت . در مراسم اختتامیه این جشنواره که در تالار رودکی برگزار شد نفرات اول ، دوم و سوم رشته های مختلف معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی چهارمین جشنواره موسیقی جوان، در سازهای فلوت و ویلن کلاسیک هیچ یک از نوازندگان نتوانستند حائز رتبه های اول تا سوم شوند در سازهای کلارینت ، گیتار فلامنگو و ترومبوم نیز نفر برگزیده اول معرفی نشد که این امر نشان از ضعف آموزش در پنج ساز شاخص موسیقی کلاسیک دارد.

نفرات برگزیده سازهای دیگر بدین ترتیب معرفی شدند:

تمبک : پگاه احدی ایرانی (کودک)، سالار مسعودیان (گروه سنی الف) ، سید محمد جعفر قاضی عسگر ، و نادیا ثابت راسخی (گروه سنی ب) و غلامرضا احسانپور (گروه سنی ج)

گیتار فلامنگو: پیام جهرمی رجبی و احسان فرامرزی پور (گروه سنی ج)

گیتار کلاسیک : افشین رفیعی اسلقی (گروه سنی ب)، کسری وفی وکیاکنی (گروه سنی ج)

پیانو کلاسیک : ستاره شفیعی طباطبایی (گروه سنی کودک) ، نارک بابایان آقا (گروه سنی الف) ، پیمان حسین زاده و رامینا سرمکانیک (گروه سنی ب)

باران کوثری داور جشنواره فیلم کودک : اولویت با فیلم هایی بود که دغدغه ارتباط با کودک داشتند

باران کوثری در گفت و گویی درباره جشنواره و داوری فیلم ها، گفت: مجموع کارهایی که در جشنواره حضور داشت، اصلا گروه داوران را راضی نکرد.

این بازیگر نوجوان سینما که در هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان یکی از داوران بخش سینمای ایران بود،درادامه گفت: " ما خیلی متوقع تر از این، برای دیدن فیلم ها به جشنواره رفته بودیم. مخصوصا وقتی فهمیدیم که به دیدن فیلم هایی خواهیم نشست که اکثرا کارگردان هایشان را می شناختیم،فکر می کردیم که حتما فیلم های خوبی ساخته اند. اما دیدیم که به جز 2 یا 3  فیلم، بقیه اصلا راضی کننده نیستند.

وی یادآور شد: بنابراین تصمیم گرفتیم فیلم هایی را معرفی کنیم که برای کودکان و نوجوانان ساخته شده اند و تا به امروز معرفی و دیده نشده اند. فیلم هایی مثل"کلاه قرمزی" و"سروناز" و"علی و دنی" کهدر این زمینه واقعا شناخته شده اند و همه اینها را می شناسند. چه ما این جایزه را بدهیم یا نه، اینها کار خودشان را می کنند. بنابراین فیلم هایی برای ما ارزشمند تلقی می شدند که دغدغه کارگردان، ایجاد ارتباط با مخاطب کودک و نوجوان باشد و نشان دهد که غیر از فیلم های شاد و فانتزی، فیلم های دیگری نیز متعلق به سینمای کودک وجود دارند که سطحی نیستند وموضوعات قابل تامل برای کودکان و نوجوانان دارند.

باران کوثری افزود: ما در این جشنواره فیلم های بسیاری دیدیم که دارای ریتمی کند بودند و دیدنشان حوصله زیادی می خواست. وی تصریح کرد: ما داوران،واقعا جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از صمیم قلب دادیم و تنها جایزه ای بود که رویش اتفاق آرا داشتیم برای این که به نظر ما واقعا"روز کارنامه" بهترین فیلم جشنواره بود. باران کوثری افزود: ما از هیأت انتخاب جشنواره گلایه داشتیم اما برایمان توضیح دادند که در واقعدرهیأت انتخابی در کار نیست و مثلا از 14 فیلمی که ارسال می شود 12 فیلم انتخاب می شوندو من بیشتر از آنازکارگردان هایی گله دارم که در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان شرکت کرده اند اما هدفشان ایجاد ارتباط با کودک و نوجوان نیست.