باور كنید اگر بگویید: <برای توضیح مخالفتم به وقت احتیاج دارم> یا <باید فكر كنم و بعد جوابت را بدهم> نه از احترام شما كم می‌شود و نه ما فكر می‌كنیم شما والدین ضعیفی هستید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبل از آنکه نه بگویید 

کودک

ابراز مخالفت با کودکان راه و رسم ویژه ای داردكه عدم شناختش ممكن است نتیجه نامطلوبی در بر داشته باشد.

بعضی وقت‌ها والدین آن‌قدر نسبت به فرزندشان حالت محافظه‌كارانه به خود می‌گیرند كه در جواب هر پرسشی و برای هر تصمیمی جواب نه می‌دهند:

می‌توانم این وسیله را بخرم؟

نه!

می‌شود امشب خانه دوستم بمانم؟

نه!

می‌توانم یك شب دوستم را دعوت كنم اینجا بماند؟

نه!

اما اگر دوست دارید مواظب فرزندتان باشید، هنر این نیست كه دائم در جواب خواسته‌های او نه بگویید، بلكه درست این است كه مخالفت‌تان را برای موارد بزرگ و مهم نگه دارید، زمانی كه واقعا فرزندتان در خطر است یا انجام كاری واقعا غلط است.

لازم نیست <نه> حتما كلمه بدی باشد. برعكس می‌تواند واژه بسیار خوبی باشد، نكته مهم این است كه گفتن <نه> را برای مواقع مهم بگذارید. وقتی واژه‌ای مدام به كار رود اثرش را از دست می‌دهد.

و حالا دو تا پیشنهاد برایتان داریم. (از زبان کودک)

اول: برای بله گفتن دنبال فرصت بگردید .

معمولا مخالفت با یك وضعیت كار ساده‌ای است. کودک شما احتیاج دارد شما فرصت بله گفتن را فراهم كنید. ممكن است این موافقت در مورد چیزی باشد كه پیش از این همیشه با آن مخالف بوده‌اید. اما اول از خودتان سه سوال مهم بپرسید:

1 -آیا این بار واقعا مهم است كه نه بگویم؟

2 -اگر موافقت كنم، آیا فرزندم را به خطر خواهم انداخت؟

3- اگر مخالفت كنم آیا دلیل خوبی برای این مخالفتم خواهم داشت؟

دوم: فكر كنید و بعد مخالفت‌تان را توجیه كنید

می‌دانم كه والدین مجبور نیستند علت مخالفتشان را توضیح بدهند. اما آیا واقعا این كار بدی است كه علت مخالفت‌تان را برای ما روشن كنید؟ برای این كار اول فكر كنید و بعد جواب بدهید. باور كنید اگر بگویید: <برای توضیح مخالفتم به وقت احتیاج دارم> یا <باید فكر كنم و بعد جوابت را بدهم> نه از احترام شما كم می‌شود و نه ما فكر می‌كنیم شما والدین ضعیفی هستید.

کودک

حتی با وجود توضیح شما ممكن است ما دلیلمان را نفهمیم یا با آن موافق نباشیم. حتی ممكن است این قدر سر قضیه بحث كنیم كه شما تهدیدمان كنید كه اجازه نخواهید داد ما از خانه بیرون برویم. اما با همه این‌ها باز هم خوشحالیم از اینكه اول فكر كردید و بعد جوابمان را دادید.

لازم نیست <نه> حتما كلمه بدی باشد. برعكس می‌تواند واژه بسیار خوبی باشد، نكته مهم این است كه گفتن <نه> را برای مواقع مهم بگذارید. وقتی واژه‌ای مدام به كار رود اثرش را از دست می‌دهد.

تنها چیزی كه از شما می‌خواهیم این است كه از این واژه، منطقی استفاده كنید.

شیوه تربیتی مقتدرانه و نه دیکتاتوری روشی است که پدر و مادر در تربیت فرزند خود ضمن دارا بودن اقتدار و قدرت و قاطعیت در بسیاری از مسائل نیز نیاز کودک را درک می کنند و با او هماهنگ هستند . این شیوه اعتماد به نفس کودک را بالا می بردبه این دلیل که کودک درک می کند که والدین علاوه بر قاطعیتی که دارند و به صلاح او عمل میکنند زمانی را برای ارزش و بها دادن به او در نظر می گیرند. این نوع از پدران و مادران معمولا برای موافقت و مخالفت های خود دلیل و استدلال دارند و برای هر گونه تصمیم گیری استدلالی قوی را دارا هستند و به خاطر خواسته های خود در مورد مسئله ای تصمیم نمی گیرند.

 

سلامت به اضافات

تنظیم: کهتری

 

مقالات مرتبط

در جستجوی نگاه نخستین

دارندگان بچه های سر به هوا

عاشقانه به او گوش دهید

اگر فرزندی موفق می خواهید...

عمیق ترین پیوند با حرف های تو

دیگران! لطفا دخالت نکنید

رفتار تو ، تضمین آینده او

راهکارهای تربیت ماندگار

دموکرات باشیم یا دیکتاتور؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.