تبیان، دستیار زندگی
نوع نگرش و تفکرات هر انسانی نشاندهندهی شخصیت، اعتقاد و باورهای او و ناشی از نحوهی توجیه و تفسیر وی از وقایع اطراف و تجربیاتش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه عینکی بزنیم بهتره؟

خوش بینی

چیزی که نحوه ی زندگی انسان ها را مشخص می کند، تفسیر و دیدگاهشان از وقایع بیرونی است نه خود آن وقایع. نوع نگرش و تفکرات هر انسانی نشاندهنده ی شخصیت، اعتقاد و باورهای او و ناشی از نحوه?ی توجیه و تفسیر وی از وقایع اطراف و تجربیاتش است.

سرچشمه ی مثبت اندیشی از باورهای ماست. باورها و اعتقادات هر فرد و نوع برداشتش از زندگی و وقایع آن است که او را به سمت و سوی خوشبختی و یا بدبختی می برد. پس هر امری می تواند باعث خوشحالی و خوشبختی ما و یا باعث ناکامی و ناراحتی ما شود. مثبت اندیشی به ما کمک میکند که بتوانیم تغییراتی مفید در رفتار، گفتار، کار و زندگی خود ایجاد کنیم.

کلمات نیز تاثیر بسیاری بر افکار و احساسات ما می گذارند. کلمات می توانند ما را بسیار هیجان زده، متاثر یا خوشحال کنند. پس دقت کنید کلماتتان را در جهت مثبت و زیبا کردن افکار و احساساتتان به کار ببرید.

به کار بردن واژه ها و عبارات تاکیدی مثبت، در زیباتر شدن افکار و اعمال ما و بهبود کیفیت زندگیمان تاثیر بسیار زیادی دارد و باعث ایجاد شور و شوق در زندگی می شود. مثل این جمله: «من شایسته ی موفقیت هستم و همیشه به اهدافم میرسم.»

به نظر شما بهتر نیست به جای اینکه فقط به بی عدالتی ها، گرانی و تورم، بیپولی، بیکاری و هزاران مساله ی منفی دیگر فکر کنیم، به اینکه در زندگی مان بسیاری از اوقات کارها درست و خوب پیش می روند بیندیشیم

هیچگاه مشکلات و سختی های زندگی تان را لعنت و نفرین نکنید. این فکر را که دنیا سرشار از مشکلات است دور بریزید و در عوض هر گاه موقعیت  نامطلوب یا مساله ی ناراحت کننده ای در زندگیتان پیش آمد، به دنبال راه های مثبت و طلایی برای حل آن مسائل باشید. به کار بردن این روش باعث ایجاد رضایت در شما و حل شدن مسایل زندگیتان به گونه ای مثبت و خوب می شود.

نحوه ی اظهار نظر کردن درباره ی دیگران و کارهایشان نیز بسیار مهم است. سعی کنید سریع و منفی درباره ی چیزی اظهار نظر نکنید. ابتدا در آن باره فکر کنید بعد نظر خود را از جنبه ی مثبت مطرح کنید تا تاثیر بیشتری بر مخاطبتان داشته باشد.

خوش بینی

در اطراف ما افراد منفی بافی هستند که با افکار و گفتارشان، باعث تضعیف روحیه ی ما می شوند. تا حد امکان با چنین افرادی همنشین نشوید. بسیاری از مردم به افکار منفی بها می دهند. حتی در صحبت های شان با یکدیگر مدام از سختی های زندگی شان، کم خوابی های شبانه شان و نداشتن استراحت گله می کنند. و همین موضوع نیز بر فکر آنها اثر منفی می گذارد و باعث خستگی و ناامیدی شان می شود. مطمئن باشید که اطرافیان تان از سخنان منفی شما لذت نمی برند. از جنبه های مثبت زندگی و کارتان برای دیگران صحبت کنید، زیرا شنیدن آنها می تواند برای دیگران جذاب و لذت بخش باشد.

به نظر شما بهتر نیست به جای اینکه فقط به بی عدالتی ها، گرانی و تورم، بی پولی، بیکاری و هزاران مساله ی منفی دیگر فکر کنیم، به اینکه در زندگیمان بسیاری از اوقات کارها درست و خوب پیش می روند بیندیشیم و از این موضوع شگفت زده شویم و به جای گله و شکایت از زندگی و کار، هر جا که هستیم از وفور نعمت و ثروت و خوش اقبالی بگوییم؟

فراموش نکنید که افکار منفی می تواند روزی زیبا و دل انگیز را برای شما خسته کننده کند و افکار مثبت حتی روزی سخت و کسالت آور را زیبا و بانشاط کند.

به طور کلی مثبت اندیشی و منفی اندیشی، هر دو به صورت مسری از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. سعی کنید به جای اینکه از افکار منفی دیگران تاثیر بگیرید و روحیه تان تضعیف شود، با گفتار مثبت خود اندیشه ها و افکار مثبت را به دیگران منتقل کنید و به آنها بیاموزید که افکار منفی شان را کنار بگذارند و اندیشه های مثبت را جایگزین آن کنند. با این کار شما می توانید هم به اطرافیان خود کمک کنید و هم روحیه ی مثبت اندیشی خود را تقویت کنید.

هر گاه حادثه ی ناراحت کننده ای در زندگی تان پیش آمد، به جای اینکه مایوس و نگران شوید، آن را به فال نیک گرفته، به این فکر کنید که قطعاً راه دیگری برای سعادت و خوشبختی شما گشوده شده و می بایست آن راه را بیایید.

به کار بردن واژه ها و عبارات تاکیدی مثبت، در زیباتر شدن افکار و اعمال ما و بهبود کیفیت زندگیمان تاثیر بسیار زیادی دارد و باعث ایجاد شور و شوق در زندگی می?شود.

سعدی می فرماید: «خدا گر به حکمت ببندد دری    به رحمت گشاید در دیگری»

به فرض اگر شغل تان را از دست داده اید، پیشنهاد می کنیم به جای تاسف و ناراحتی، خوشحال باشید زیرا پیامی مثبت را برای شما به همراه دارد. از دست دادن شغل تان بدین معناست که شما باید وارد کاری جدید و بهتر شوید و فراموش نکنید که در هر چیز به ظاهر ناراحت کننده، جایی برای خوشحالی وجود دارد.

خوش بینی نیز می بایست عاقلانه باشد. نباید با چشم بسته به هر کس یا هر چیز اعتماد کرد. مثلاً در سرمایه گذاری در هر نوع فعالیتی بهتر است هم خوش بین باشیم و هم در کنار آن با نگاهی نقادانه و دقیق جلو برویم. نظر نقادانه به شما کمک می کند که دقیق تر و بهتر تصمیم بگیرید و سرمایه تان را از دست ندهید.

رازهایی برای کسب موفقیت و ثروت

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

ترک عادت های بد ،تضمینی!

برای خوشبختی ، طاقت بیار!

مرکز کنترل در درون شماست

احساس ارزشمندی کنید

کافیست باور کنید

بدبینی، آفت دوست داشتن

اگر خودت رو، من تصور کنی

خوشبین باشیم یا ساده لوح؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.