تبیان، دستیار زندگی
تعجب نکنید! این دوباره مجموعه ی «فقط حدس بزن!» نیست! این یک تصویر جدید است که واقعاً فکر نکنم حتی منجمین کار کشته هم به این سادگی ها بتوانن حدس بزنند که چیست!! آیا این یک تصویر میکروسکوپی از نوک انگشت انسان است؟ یا شاید هم یک مونتاژ رای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این واقعا چیست؟!

تعجب نکنید! این دوباره مجموعه ی «فقط حدس بزن!» نیست! این یک تصویر جدید است که واقعاً فکر نکنم حتی منجمین کار کشته هم به این سادگی ها بتوانن حدس بزنند که چیست!! آیا این یک تصویر میکروسکوپی از نوک انگشت انسان است؟ یا شاید هم یک مونتاژ رایانه ای است که توسط یک گرافیست حرفه ای تولید شده است؟!

هیچ کدام! این بخش از تصویر پر جزئیات دوربین HiRISE نصب شده بر روی

این واقعا چیست؟!

(Mars Reconnaissance Orbiter)، ردهای پیچ و تاب خورده ای که سطح روشن مریخ را میپیماید. ردهای تازه تشکیل شده شبیه این باید برای محققین به یک راز آزاردهنده مریخی تبدیل شوند اما در واقع کار بادهای مینیاتوری­ای است که بر روی سیاره سرخ اتفاق می افتند و به نام شیاطین غباری مریخی(Martian dust devils) مشهور هستند. این قبیل ستونهای چرخان بوسیله صعود هوای گرم شده توسط سطوح گرم در مناطق خشک و بیابانی سیاره زمین نیز معمول هستند. به طور معمول شیاطین غبار زمانی، تنها برای چند دقیقه، قابل رویت میشوند که غبار نرم قرمز رنگ سطح مریخ را برداشته و شنهای تیره تر و سنگین تر زیرین را آشکار سازند. بر روی مریخ، شیاطین غبار میتوانند تا 8 کیلومتر نیز طول پیدا کنند. شیاطین غبار به طور غیر منتظره­ای هنگام پاک کردن صفحات خورشیدی مریخ نوردها ثبت شدند.

HiRISE, MRO, LPL (U. Arizona), NASA

ترجمه:

علیرضا عظیمی

منبع:

http://apod.nojum.ir/

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی