تبیان، دستیار زندگی
قرآن هم در وصف شیطان مى‏فرماید: «یعدهم و یُمَنیهم» كار شیطان این است به مردم وعده مى‏دهد و آرزو در دلشان ایجاد مى‏كند اما وعده‏هاى شیطان همه‏اش فریب است. یك مثل كوچك بزنم. همه ما دوران جوانى را گذرانده‏ایم. براى ما زیاد پیش آمده كه گاهى یك صحنه‏اى را دیده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیطان را ملامت نکنید!

چکش شیطان وساعت طلبه

قرآن هم در وصف شیطان مى‏فرماید: «یعدهم و یُمَنیهم» كار شیطان این است به مردم وعده مى‏دهد و آرزو در دلشان ایجاد مى‏كند اما وعده‏هاى شیطان همه‏اش فریب است. یك مثل كوچك بزنم. همه ما دوران جوانى را گذرانده‏ایم. براى ما زیاد پیش آمده كه گاهى یك صحنه‏اى را دیده‏ایم خیال كردیم خیلى لذت‌بخش است، خیلى فوق‌العاده است. فكر كردیم كه اگر آن خواسته‏اى كه نسبت آن موضوع داریم برآورده بشود دیگر غرق در لذت خواهیم شد. منظره‏اى را مى‏بینند، صدایى مى‏شنوند، حرفى مى‏شنوند آرزو مى‏كنند كه آن برایشان تحقق پیدا كند. وقتى مى‏رسند بهش مى‏بینند نه، خبرى نبود. گاهى هم پشیمان مى‏شوند. این همان وعده شیطان است و تخلفش. مى‏گوید اگر بیایید دنبال من خیلى لذت‏ها و سعادت‏ها نصیبتان مى‏شود، تجربه مى‏كنند مى‏بینند دروغ است فردایش دوباره فریب مى‏خورند. به دنبال شیطان راه مى‏افتند مى‏دوند با سر، یكهو سرشان می‌خورد به سنگ و مى‏شكافد باز هم به هوش نمى‏آیند فردا دوباره همین آش است و همین كاسه. این داستان شیطان است و گمراه كردن انسان‏ها.

اینکه امام فرمود آمریكا شیطان بزرگ است. این یك حرف بى اساس نبود. ریشه قرآنى دارد.

امیرمؤمنان در نهج‌البلاغه مى‏فرماید: «قد عبد الله سته آلاف سنه لایُدرى اَ مِن سنی الدنیا ام من سنی الاخره» بى‌خود نیست كه یك عده آدمیزادها شیطان‌پرست مى‏شوند. على(ع) مى‏فرماید شیطان قبل از خلقت آدم شش هزار سال عبادت خدا كرد. بعد اضافه مى‏فرماید این شش هزار سال معلوم نیست از همین سال‌هاى دنیوى است یا از آن سال‌هاى الهى است كه هر روزش هزار سال است. اگر این شش هزار سال از آن سال‏هاى اخروى و الهى باشد كه هر روزش هزار سال است ببینید چقدر مى‏شود. حالا فرض كنید همین شش هزار سال‏ عادى، یك موجودى شش هزار سال كارش عبادت خدا باشد آن قدر كه فرشتگان خیال مى‏كردند او هم ملك است و در كنار فرشتگان جا مى‏گرفت.

غیر از این آقاى ابلیس كه دار و دسته‏اى هم دارد از خویش و قوم و بچه‏هایش اینهایی كه قرآن مى‏فرماید: «انّهُ یراكم هو و قبیله» غیر از اینها قرآن مى‏فرماید گروهى از شیطان‌های انسی هم داریم؛ آدمیزادهاى شیطان. شیطان تنها منحصر به ابلیس نیست و دار و دسته‏اش. یك دسته از انسان‏ها هم هستند كه تبدیل به شیطان شده‏اند. شكل و قیافه انسانى دارند روى دو پا راه مى‏روند دو تا چشم و دو تا گوش دارند مثل من و شما گاهى قیافه‏هایشان هم خیلى از ما گیراتر و حق به جانب‏تر هم هست. این‌ها را قرآن مى‏فرماید: «شیاطین الانس و الجن». كار اینها هم همان كار جناب ابلیس است. برنامه یكى است. دروغ گفتن، وعده خلاف دادن و عمل نكردن.

اگر مى‏خواهید شما شیاطین انس را شناسایى كنید یا وسوسه‏هاى شیطانى را تشخیص بدهید كه اینها از جانب شیطان است یا نه؟ یكى از علائمش همین است اگر یك وقت احساس كردید كه یك تمایلى دروغى در شما ایجاد شده كه واقعیت ندارد بفهمید كه منشأش شیطانى است. اگر یك وعده دروغى به شما داده شد و بعد دیدید درصدد عمل نیستند یعنی مى‏گویند براى این كه من و شما را دنبال خودشان بكشند این کار شیطانی است.

شما مى‏توانید در جامعه در بین مردمى كه توى این سرزمین زندگى مى‏كنند یا جاهاى دیگر دنیا بروید و ببینید و این نشانه‏ها را تطبیق كنید و شیطان‏هاى واقعى را بشناسید. چرا امام فرمود آمریكا شیطان بزرگ است. این یك حرف بى اساس نبود. ریشه قرآنى دارد. ببینید از تمام اقوامى كه در عالم تاریخشان ثبت شده، اوصاف و خصوصیات و منش‏هایشان در تاریخ آمده، هیچ جامعه و دولتی را پیدا مى‏كنید كه دروغ‏گوتر از آمریكا باشد. دنیا را پر كرده از این كه ما طرفدار حقوق بشر هستیم. هر كسى را مى‏خواهد زیر یوغ خودش بكشد. شرایط خودش را مى‏خواهد برای او تحمیل كند. شما در طول تاریخ ببینید هیچ‌کس به اندازه آمریكایى‏ها حقوق بشر را پایمال كرده‌اند؟ یك نمونه‏اش كارى است كه دربارة فلسطینى‏ها كردند.

در كشور خودشان هم وضع بهتر نیست. چندى پیش گروهى در آمریكا تشکیل شد که بنا داشتند علیه حكومت فعالیت كنند. آمریكایى‏ها تلاش كردند كه این‌ها را به اصطلاح رام كنند اما نتوانستند. مردم مصممى بودند كه تصمیم گرفته بودند با ظلم‏هاى آمریكا مخالفت كنند. آمدند یكجا همه شان را سوزاندند بعد هم این‌گونه منعكس كردند كه اینها یك فرقه مذهبى بودند و عقیده شان این بوده كه باید خودكشى كنند. این فرقه مذهبى چطور یكهو سبز شد، معلوم نیست! هیچ جا عقایدشان معلوم نبود. هیچجا دعوتشان معلوم نبود. افكارشان توى یك كشورى كه همه‏اش آزادى و دموكراسى است و هر كسى عقیده و دین و مذهبش را مى‏گوید، چطور توى هیچ روزنامه‏اى، هیچ كتابى ننوشته بودند كه ما چنین عقیده‏اى داریم؟ و آداب و رسوممان این است كه خودكشى كنیم. فقط گاهى گوشه و كنار اخبارى درز مى‏كرد كه اینها مخالف سیاسى حكومت آمریكا هستند.

به كشورهاى كوچك وعده دادند كه اگر با ما همكارى كنید شرایط ما را بپذیرید، كمك‏هاى اقتصادى و فنى مى‏كنیم چنین و چنان. وقتى سرمایه‏هایشان را گرفتند آنچنان گلویشان را فشردند كه براى نفس كشیدن هم احتیاج به اجازه پیدا كردند. یكى‏اش همین همسایه ما کشور عراق، وعده دادند كه بر ضد ایران حمله كن ما همه چیز در اختیارت قرار مى‏دهیم بعد هم شما مى‏شوى امپراتور عرب! الان در داخل كشور خودشان هواپیماشان از این شهر به آن شهر اختیار ندارد حركت كند. حالا ممکن است بگویید که این کشور یک جایی سرپیچی کرد، گردنکشی کرد و آمریکا مجازاتشان کرد. ترکیه را چه می فرمایید. تركیه روزگارى بزرگ‏ترین كشور اسلامى بود و اگر مقدارى به عقب برگردیم بزرگ‏ترین امپراتورى جهان بود؛ امپراتورى عثمانى. بعد از این كه تجزیه‏اش و تكه تكه‏اش كردند و یك لقمه‏اش ماند به نام تركیه باز هم یكى از بزرگ‏ترین كشورهاى اسلامى دنیا بود از نظر سوق‌الجیشى در دنیا بى نظیر است. كشورى است كه بخشى از آن در اروپا و بخشى در آسیاست. با چند تا دریاى بزرگ و چند كشور مهم اروپایى ارتباط تنگاتنگ و مرزهاى مشترك دارد و گاهی درآمدش از توریسم از درآمد نفت ما بیش‌تر است.

اگر مى‏خواهید شما شیاطین انس را شناسایى كنید یا وسوسه‏هاى شیطانى را تشخیص بدهید كه اینها از جانب شیطان است یا نه؟ یكى از علائمش همین است اگر یك وقت احساس كردید كه یك تمایلى دروغى در شما ایجاد شده كه واقعیت ندارد بفهمید كه منشأش شیطانى است.

بعد از سقوط رژیم شاه، آمریکا وعده‏اش داد كه اگر با ما همكارى كنى ما تو را امپراتور كشورهاى اسلامى مى‏كنیم. پایگاه‏هاى آمریكا از ایران منتقل شد به تركیه. نقشى را كه شاه بازى مى‏كرد دولت تركیه به عهده گرفت. در مقابلش چى دادند به تركیه؟ آن‌چنان ذلیلش كردند كه یك چنین دولتى با این ویژگى‏ها و قدرت‏ها باید دست گدایى به اسرائیل دراز كند. براى تعمیر تانك‏هایش باید برود به اسرائیل دریوزگى كند كه تانك‏هایش را اسرائیل تعمیر كند. این وعده‏اى است كه آمریكا مى‏دهد این هم نتیجه‏اش. حالا اگر كسانى گول آمریكا را بخورند چه کسی را ملامت كنند؟ آمریكا را ملامت كنند؟ شیطان جواب خواهد داد «فلاتلومونى و لوموا انفسكم» مرا ملامت مکنید، خودتان را ملامت کنید.


گفتاری از حضرت آیت الله مصباح یزدی

تنظیم برای تبیان: شکوری