در سایه سار قرآن
(3)
از خدا عمر طولانی نخواهید!
فرهنگ قرآن
قرآن كریم می فرماید: ... یَوَدُّ اَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّر اَلْفَ سَنه.( بقره/96)
با این بیان به یكی از«معایب»یهود اشاره دارد؛و می گوید: یهودیان آرزومندند كه هزار سال عمر داشته باشند .
پس طبق فرهنگ قرآن آرزوی عمر زیاد مذموم است . لذا این که می گویید ان شاء الله 120 ساله باشی این هم مذموم خواهد بود ! یعنی، چیزی را كه قرآن نهی كرده است ما درست همان را انجام می دهیم !
این به خاطر این است كه«فرهنگ»ما با فرهنگ«قرآن»هماهنگ نبوده است .
فرهنگ قرآن مذمت می كند كه انسان آرزومند عمر طولانی باشد . حرص به حیات دنیا از دید قرآن كریم مذموم است .
در حالیكه ما در فرهنگ خودمان این معنی را به فرزندان خود تزریق می كنیم . و جزء دعاهایمان می شود كه عمر طولانی داشته باشیم . پس انسان نبایست حریص عمر طولانی باشد، نه برای خود، و نه برای دیگران .
آن چیزی كه برای انسان مطرح است این است كه در این حیات دنیا«بیدار»باشد . عمده برای انسان«پاك»رفتن است نه«زیاد»ماندن .
جلسه، جلسه امتحان است و ارزش انسان در این است كه پاسخ ها را درست جواب داده باشد . دقیقه اول پاسخ را بدهد، از نمره او كسر نخواهد شد، نمره را بر اساس همان سوالاتی كه طرح نموده اند می دهند .اگر به کسی 100سوال داده باشند، نمره 20را بین آن 100سوال تقسیم می کنند. و اگر به كسی هم دو سؤال داده باشند، نمره 20را به آن دو سؤال می دهند.
اینكه عمر انسان طول بكشد معنایش آن است كه سؤالات بیشتر شود !
نمره 20 بر مجموع آن سؤالات، همینطور اگر مال انسان، توان انسان و...بیشتر شود؛ یعنی كه آن سرشكن گردد .
عمده این است كه انسان سؤالات را جواب بدهد والا اینكه چند سؤال باشد مهم نیست .
شیوه تربیت
مثلی معروف است كه می گوید: اِیاكَ آَعْنِی وَ اسْمَعِی یا جارَّ ؛ درب ! به تو می گویم دیوار تو گوش كن ! و در روایت آمده است كه«تعلیمات»كتاب خدا؛ قرآن كریم از همین قبیل است .
یعنی؛ بی پرده، مستقیم و سریح سخن نمی گوید، بلكه با«كنایه»و دیگران را مخاطب خود قرار دادن، حرف های بسیار خود را خواهد گفت .
شاید برای خود شما هم این اتفاق افتاده باشد كه از دوست خود معایبی سراغ داشته اید اما به صراحت نخواسته اید به او بگویید بلكه با این بیان گفته اید كه مثلا: دوستی داشتم در گذشته معایبی داشت و یكی از معایب او این بود كه حرفها را پیش خود نگاه نمی داشت، و هر حرفی را كه می شنید پیش این و آن طرح می كرد، و همین امر باعث فتنه و اختلاف و درگیری می شد و...
طبیعی است كه این نوع نصیحت گویی نافذتر و پرتأثیرتر خواهد بود . و قرآن كریم جهت نفوذ بیشتر در طرح نصایح، همین شیوه را اتخاذ نموده است، یعنی نقل گذشته و گذشتگان می نماید و می گوید: «یهود»چنین كردند یا چنان كردند .
یعنی، مسلمانها ! شما چنین و چنان نكنید .
آیت الله حایری شیرازی
تنظیم برای تبیان: شکوری