تبیان، دستیار زندگی
معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در راستای انجام مأموریت‌های جدید نهادنمایندگی و پاسخگویی به مطالبات جدید، پژوهشکده فرهنگ ومعارف منحل و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی راه‌اندازی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی راه اندازی می‌شود
پژوهشکده

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در راستای انجام مأموریت‌های جدید نهادنمایندگی و پاسخگویی به مطالبات جدید، پژوهشکده فرهنگ ومعارف منحل و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمانیدگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام حبیب محمد نژاد، معاون پژوهشی نهاد نمایندگی گفت: نهاد نمایندگی در سال 1382 اقدام به تأسیس پژوهشکده فرهنگ ومعارف اسلامی کرد، اما با توجه به نیازهای جدیدی که در حوزه فرهنگ و معارف اسلامی احساس می شد، برای پاسخگویی به این نیازها پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی را تأسیس کرد.

وی درباره اصلی ترین هدف تأسیس این پژوهشگاه گفت: تولید متون مطالعه و باز تولید آن‌ها از اهداف اصلی ما است که سعی خواهیم کرد در این پژوهشگاه به جای تولید متون،‌ به باز تولید آن‌ به زبان نسل امروز جامعه بپردازیم.

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما شاهد نوشته‌ها وافکار بلندی از اندیشمندان متفکر و توانا همچون آثار حضرت امام (ره)، آیت الله صدر، آیت الله شهید بهشتی و شهید مرتضی مطهری هستیم که باید بتوانیم این اندیشه‌ها و متون را به زبان کنونی جامعه ارائه دهیم و معتقدیم اگر این اندیشه‌ها و متون با زبان مخاطب امروز ارائه شود تأثیرات بسیار مثبتی را برجای خواهد گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین محمدنژاد با بیان‌این‌که یکی از وظایف اصلی نهاد توجه به دروس معارف اسلامی است، افزود:

هم‌اکنون وظیفه بازنگری در دروس معارف اسلامی و سر فصل‌های این دروس برعهده نهاد نمانیدگی قرار گرفته است که برای پاسخگویی به نیازهای جدید پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تأسیس شد.

وی اضافه کرد: مراحل اولیه اخذ مجوز و تصویب اساسنامه و تعیین هیأت امنا و سازمان نفرات آن انجام و تعدادی از گروه‌های آن نیز با حضور اساتید برجسته آغاز شده است.

معاون پژوهشی نهاد با اشاره به این‌که بازنگری و آسیب شناسی دروس معارف اسلامی از اهداف این پژوهشگاه است، یادآور شد: در این پژوهشگاه سعی خواهیم کرد با ارزیابی وضعیت فعلی دروس معاوف اسلامی اقدام به آسیب شناسی این دروس کنیم. از سویی با دعوت از اساتید و کارشناسان سعی می کنیم فضای نقد دروس معارف در مجامع علمی امکان پذیر شود تا ضمن شناسایی آسیب‌های این دروس بتوان با جایگزینی متون متناسب، شاهد تأثیرات مطلوب دروس معارف در دانشگاه ها باشیم.

معاون پژوهشی نهاد با بیان‌ این‌که اصل بازنگری در متون دروس معارف اسلامی چند سالی است در مرکز تهیه و تدوین این دروس در حال اجرا است گفت:

در چند سال اخیر شاهد فعالیت‌های مناسبی از این مرکز بودیم، به طوری که چند سال قبل برای هر عنوان درسی فقط یک کتاب به عنوان منبع درسی در دسترس اساتید و دانشجویان بود و اساتید مجبور بودند فقط از همان کتاب برای تدریس استفاده کنند، اما در حال حاضر شاهد هستیم که خیلی از این دروس‌ دارای حداقل 5 کتاب به عنوان منبع درسی در اختیار اساتید قرار دارد.

حجت الاسلام محمدنژاد اظهار کرد: با ایجاد این پژوهشگاه و افزایش ظرفیت مطلوب در این زمینه سعی می‌شود ارزش علمی کتب و پژوهش‌های انسانی در پاسخگویی به نیازهای روز جامعه بالا رود