تبیان، دستیار زندگی
برای ارسال پیام، ما به برنامه‌ی رایانه‌ای نیاز داریم که بتواند آنچه که تایپ می‌کنیم را به علایم مورس تبدیل کند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت فرستنده‌ی رایانه ای (2)

کنترل فرستنده

برای ارسال پیام، ما به برنامه‌ی رایانه‌ای نیاز داریم که بتواند آنچه که تایپ می‌کنیم را به علایم مورس تبدیل کند. همچنین اسیلاتور را در زمان‌های کوتاه و بلند (خط و نقطه) روشن و خاموش نماید.

برنامه‌ای که این کار را انجام دهد را می‌توانید دانلود کنید. برنامه‌ی ZIP را روی رایانه‌تان ذخیره کنید و به کمک باز کننده‌ی فایل‌های ZIP آن را باز نمایید. سپس با کلیک کردن روی فایل MorseCode.exe ، آن را اجرا کنید. هنگامی که برنامه اجرا شد، شما پنجره‌ای همانند شکل زیر را می‌بینید.

فرستنده‌ی رایانه ای

چیزی را در پنجره تایپ کنید (مثل "Hello there!") و سپس مورد Transmit را از فهرست Radio انتخاب کنید. اکنون فرستنده پیامتان را می‌فرستد.

برای دریافت مکرر پیام، مورد Repeat Message را انتخاب کنید. این باعث می‌شود فرستنده بارها و بارها پیغام را ارسال کند و ما فرصت داشته باشیم تا به راحتی به جستجوی سیگنال روی رادیو‌یAM بپردازیم.

ما می‌خواهیم رادیوی ‌AM را روی KHz ١٠٠٠ تنظیم کنیم. اگر رادیوی شما نشانگر تنظیم رقمی داشته باشد این کار به‌آسانی انجام می‌شود. اگر رادیو فقط یک پیچ تنظیم (با تعداد کمی رقم روی آن) داشته باشد شما باید تفحص کنید و آنقدر پیچ تنظیم را بچرخانید تا صدای علایم مورس را از بلندگو بشنوید. در این مرحله بهتر است رادیوی ‌AM را نزدیک آنتن فرستنده قرار دهید.

شما می‌توانید سرعت انتقال پیام ارسالی را به کمک فهرست انتخاب Speed تعیین کنید.

فرستنده‌ی رایانه ای

شما می‌توانید از فهرست انتخاب Com Port تعیین کنید که از کدام پورت سریال استفاده می‌کنید.

فرستنده‌ی رایانه ای

فهرست انتخاب Radio سه انتخاب دیگر دارد که تاکنون بررسی نکرده‌ایم. انتخاب "AM Low Tone" آهنگ صدایی که در رادیو می‌شنوید را روی ٥٠٠ هرتز تنظیم می‌کند. انتخاب "AM High Tone" آهنگ صدایی که در رادیو می‌شنوید را روی ١٠٠٠ هرتز تنظیم می‌کند. انتخاب CW برای امواج کوتاه است و فقط رادیوهایی که SSB یا CW دارند، می‌توانند آن را دریافت کنند. این انتخاب روی رادیوهای معمولی خوب دریافت نشده و در رادیو فقط صدای تیک‌تیک شنیده می‌شود. این انتخاب اجازه می‌دهد سیگنال در فواصل دورتر دریافت شود اما برای دریافت صدا نیاز به گیرنده‌ی امواج کوتاه گران‌تری دارید.

فرستنده‌ی رایانه ای

اگر شما یک برنامه ریز رایانه‌ای دارید یا خودتان به برنامه‌نویسی آشنا هستید، می‌توانید متن برنامه را با کلیک کردن ببینید و احتمالاً در آن تغییراتی ایجاد کنید. همچنین برنامه‌ی ساده‌تری را می توانید از اینجا ‌دانلود نمایید.

بازگشت