تبیان، دستیار زندگی
دکتر عباسعلی شاملی متولد در سال 1339 در شهرضا به دنیا آمد . پس از طی موفقیت دروس دوران كلاسیك در سال تحصیلی ۱۳۵۵-۵۶ وارد حوزه ی علمیه ی شهرضا (مدرسه ی علمیه ی صاحب الزمان 9 عج: )شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباسعلی شاملی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباسعلی شاملی

زندگی نامه

آثار و نگاشته ها

داوری و مشاوره پایان نامه

(ashameli@hotmail.com aashameli@yahoo.com)

زندگی نامه

دکتر عباسعلی شاملی در سال 1339 در شهرضا به دنیا آمد . پس از طی موفقیت دروس دوران كلاسیك در سال تحصیلی ۱۳۵۵-۵۶ وارد حوزه ی علمیه ی شهرضا (مدرسه ی علمیه ی صاحب الزمان عج )شد و پس از حدود یک سال وارد حوزه ی علمیه ی قم (مدرسه ی منتظریه یا حقانی و مدرسه ی رسالت) شد. تا سال ۱۳۷۱ در حوزه به تحصیل اشتغال داشت. طی این مدت موفق شد مقدمات، سطح مقدماتی، سطح عالی و هفت سال از درس خارج حوزه را پشت سر گذارد. مقدمات و سطح مقدماتی را طی پنج سال در مدرسه ی علمیه ی رسالت که در آن هنگام همگام و هم برنامه ی مدرسه علمیه ی حقانی بود و توسط حضرت حجة الإسلام و المسلمین جناب آقای دشتی و کمک مرحوم شهید قدوسی (ره) مدیریت می شد، پشت سر گذاشت. سطح عالی را به طور آزاد در حوزه علمیه ی قم گذراند و در آن برهه از محضر اساتید گرانقدر حضرات آیات اعتمادی (رسائل)، ستوده، پایانی (مکاسب بیع و خیارات)، اشتهاردی (لمعه و مکاسب محرمه)، فاضل لنکرانی (دو جلد کفایه)، استادی (علم الحدیث و درایه، حلقات اصول الفقه شهید صدر ره)، سید علی حائری (حلقات اصول الفقه) بهره برد. در طول درس های خارج فقه و اصول از محضر اساتید و آیات عظام سید محمود هاشمی شاهرودی، سید کاظم حائری، مکارم شیرازی، میرزا جواد تبریزی(ره)، سبحانی و مظاهری اصفهانی بهره جست. همزمان با دروس حوزه از سال ۱۳۵۸ در برنامه ی ویژه ی آموزشی مؤسسه ی در راه حق که با نظارت اساتید و آیات عظام مصباح یزدی، خرازی و مظاهری به هدف تربیت طلاب و فضلای حوزه علمیه ی قم در راستای پاسخگویی به نیازهای نوین انقلاب و دنیای اسلام راه اندازی شده بود، به تحصیل اشتغال داشت. طی این دوران که تا سال ۱۳۷۰ به طول انجامید، دومعادل لیسانس فقه و حقوق اسلامی و مطالعات اسلامی را به ترتیب در سال های ۱۳۶۲ و ۱۳۷۰ از مؤسسه ی در راه حق و مرکز مدیریت حوزه ی علمیه قم  اخذ کرد. در راستای تکمیل تحصیلات نوین حوزوی در سال ۱۳۶۲ به بنیاد فرهنگی باقر العلوم (ع) که دوره ی تکمیلی و تخصصی مؤسسه ی در راه حق بود، منتقل شده و در گروه روان شناسی به تکمیل تحصیلات پرداخت. پس از چهار سال (در سال ۱۳۶۵-۶۶) موفق به اخذ معادل فوق لیسانس روان شناسی با گرایش رشد شخصیت شد .پس از تکمیل این دوره در سال ۱۳۶۸ به همکاری در گروه روان شناسی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه دعوت شد که حاصل دو سال همکاری مشارکت در تألیف دو جلد روان شناسی رشد و چندین مقاله روان شناختی بود که توسط سازمان سمت چاپ و منتشر شده است. از سال ۱۳۷۱ به صلاحدید و بر اساس هدایت و نظارت استاد بزرگوار حضرت آیه الله مصباح یزدی و پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی وقت و توصیه ی مقام معظم رهبری و حمایت و همکاری صمیمانه ی رئیس جمهور محترم وقت آیه الله هاشمی رفسنجانی برای ادامه و تکمیل تحصیلات به دانشگاه مک گیل در کشور کانادا اعزام شد. ورود به این دانشگاه در سال ۱۹۹۲ میلادی بود که پس از دو و نیم سال و در سال ۱۹۹۵ فوق لیسانس دیگری در رشته ی روان شناسی فلسفی اسلامی از موسسه ی مطالعات اسلامی گرفت. پایان نامه ی این فوق لیسانس به بررسی رابطه ی نفس بدن در علم النفس فلسفی صدر المتألهین و ابن سینا اختصاص یافت.

از این پس به دانشکده ی علوم تربیتی در همین دانشگاه منتقل شده و پس از چهار سال (در سال ۱۹۹۹) در رشته ی فلسفه ی تعلیم وتربیت و با گرایش آموزش و پرورش فرهنگ و ارزش ها با برجسته سازی دیدگاه علامه ی شهید آیه الله سید محمد باقر صدر در زمینه ی «شاخص های فرهنگ اسلامی توسعه و توسعه ی فرهنگی در یک جامعه اسلامی» موفق به اخذ درجه ی دکتری شد. این پایان نامه به اتفاق نظر هیئت داوران کمیته ی دفاع ممتاز شناخته شد .لازم به ذکر است که چون نظام تحصیل در بیشتر دانشگاه های آمریکا و کانادا آمیزه ای از ارائه ی پایان نامه و گذراندن کورس ها و ترم های درسی است، هر دانشجو پس از فوق لیسانس و دکتری دست کم بیست مقاله ی پژوهشی خواهد داشت. ایشان نیز بنا به اقتضای روند تحصیلی خود در دانشگاه مک گیل، در دو دوره ی فوق لیسانس و دکتری خود موفق به نوشتن ۲۵ مقاله ی پژوهشی به زبان انگلیسی شد. پس از بازگشت به ایران ضمن همکاری با مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی تا کنون موفق به ارائه ی چندین مقاله ی علمی و تحقیقی شده است که شماری آنها در شماره های گوناگون مجله ی علمی تخصصی معرفت به چاپ رسیده است.

آثار و نگاشته ها

مقالاتی كه تا كنون از ایشان به چاپ رسیده است عبارتند از:

۱ - چشم اندازى بر شاخص هاى فرهنگى نظام آموزش و پرورش در کشور ژاپن

۲ - پیش نیازهای تربیتی ارتباط با متربی از نگاه امام امیرالمؤمنین علی(ع)

۳ - در جستجوی کشفی نو از روش شناسی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی: رهیافتی به روش شناسی اسلامی پژوهش در علوم تربیتی

۴ - در تکاپوی رسیدن به مدلی از تربیت اخلاقی در اسلام  : قسمت اول: جستاری در لابلای نخستین پرسش ها

۵ - با پیامبر در ساحت عشق و محبت: راهبردی در بهینه سازی تربیت عاطفی و هیجانی

۶ - میزگرد تعلیم و تربیت دینـى همراه با آقایان دکتر سید احمد رهنما و دکتر عبدالعظیم کریمی

۷ - درآمدى مفهوم‏شناختى در قلمرو تربیت دینى

۸ - گذاری بر سیره ی علوی در راستای نقد رویکرد پست مدرنیسم در تربیت اخلاقی

۹ - مبانی انسان شناختی توسعه ی اقتصادی در یک مدل اسلامی

۱۰ - مبانی انسان شناختی تربیت اخلاقی در یک مدل پیشنهادی اسلامی

۱۱ - دستی بر شاخسار نخل ولایت امیر ایمان امام علی (ع): راز محبوبیت جاودانی امام (ع)

۱۲ - ریشه های چالش و درگیری میان صفویان و عثمانیان

۱۳ - رویکردی روان شناختی به سوره مبارکه ی یوسف در راستای کشف پیام های مربوط به بهداشت روانی خانواده

۱۴ - جایگاه و نقش انذار و تبشیر در نظام تربیتى پیامبران : نگرش قرآنى

۱۵ - سوگواره ی علامه شهید آیة‌ اله العظمی سید محمد باقر صدر (قدس سرّه الشریف)

داوری و مشاوره پایان نامه

طی چند سال گذشته در کنار آموزش و پژوهش، راهنمایی، مشاوره و داوری و نظارت چندین پایان نامه ی کارشناسی ارشد را بر عهده داشته است. عنوان برخی از این پایان نامه ها چنین بوده است:

۱ - بررسی تطبیقی رابطه ی تربیت دینی و تربیت اخلاقی با نگرش اسلامی اصغر اخوی (۱۳۸۱)

۲ - فطرت و جامعه پذیری حسین اژدری زاده (۱۳۷۹)

۳ - بررسی نظام تربیتی صحیفه ی سجادیه علی اصغر ابراهیمی فر

۴ - نگرشی بر تعامل فقه و تربیت با تأکید بر نقش فقه در تربیت علی همت بناری (۱۳۸۰)

۵ - مطالعه ی سطح نگرش و انگیزش دانشجویان دانشگاه تهران نسبت به درس معارف اسلامی ۱ و ۲ در سال تحصیلی ۸۰-۷۹ سید محمد رضا موسوی نسب (۱۳۸۰)

6- چگونگی تنظیم روابط و رفتارهای جنسی : مقایسه بین جامعه ی ایران و دو جامعه ی آلمان و اتریش: رویکردی اخلاقی ـ حقوقی محمد والدمن (۱۳۸۰)

7 - نقش تربیتی داستان های قرآن ابراهیم شفیعی (۱۳۷۹)

8 - چشم اندازی بر جایگاه و نقش تغافل در فرایند تربیت با نگرشی اسلامی علی بهرام طجری (۱۳۸۱)

9- نگرشی بر دعای ابو حمزه ی ثمالی از دیدگاه تربیت دینی محمد جواد مهاجری (۱۳۸۱)

10-اصول و روش های آموزش مفاهیم دینی به کودکان دبستانی علی مقدسی پور (۱۳۸۱)

پس از بازگشت از کانادا، کشور محل تحصیل دوره ی دکتری، در موقعیت های تبلیغی و نیز به هدف شرکت در کنفرانس ها، سخنرانی، کلاس تابستانی و ارائه ی مقاله از سوی مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سرّه الشریف) به کشورهای گوناگونی مانند انگلستان، ایتالیا، تانزانیا و آمریکا اعزام شده است و بیشتر فعالیت های تبلیغی ایشان در این کشورها بیشتر در جمع شیعیان بومی و به زبان انگلیسی بوده است.

________________________________________

منبع: سایت موسسه امام خمینی

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه