تبیان، دستیار زندگی
برای مقابله موفقیت آمیز با چالش های زندگی، آگاهی شما از شیوه شخصیتی و نوع برخوردتان با مسائل کمک کننده است. زیرا شیوه های شخصیتی با چگونگی برداشت یک فرد از اطراف و نحوه واکنش او با رویدادهای فشارزا ارتباط تنگاتنگ دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه رفتن روی اعصاب دیگران

خشم

چرا اینجا نشسته ای؟ درساتو خوندی؟ مگه فردا امتحان نداری؟ چقدر فیلم نگاه می کنی؟ چرا ظرف میوه ای رو که خوردی نشستی؟ فقط برای دیدن سریال وقت داری؟ چند بار بگم کفشاتو اینجا در نیار؟ چقدر وسایلت را جمع کنم! من هم آدمم، خسته شدم! با این جملات می توان در محیط خانه مداوم روی اعصاب دیگران راه رفت، قدم زد و حتی دوید و حس عصبانیت، کم حوصلگی و لج بازی را تقویت کرد! تا جایی که آرامش زندگی لابه لای این جمله ها گم شود! برخی افراد همیشه غر می زنند. وقتی با افزایش قیمت ها مواجه میشوند، وقتی کارهایشان عقب می افتد، وقتی هوا آلوده است، وقتی ترافیک سنگین است، وقتی هوا گرم است، وقتی برف می بارد، وقتی تاکسی گیر نمی آید، وقتی غذا می سوزد و خلاصه آنقدر به خاطر هر چیزی غر می زنند که به یک عادت جدید مبتلا می شود.  عادت غر زدن، هیچ فکر کرده اید چرا برخی اوقات مداوم از دیگران ایراد می گیریم، یا خیلی زود از هر مساله ای شاکی می شویم و شروع می کنیم به غرغر کردن؟

روان شناسان عقیده دارند غرزدن نوعی پاسخ به موقعیت هایی است که فرد دچار ناکامی می شود و اگر این ویژگی از فراوانی و استمرار برخوردار باشد به عنوان یک شیوه شخصیتی ناسازگار مطرح می شود که در این موارد غالبا" با افسردگی، اضطراب، خود کم بینی، بهداشت روانی پائین، مشکل سازگاری با دیگران، بدبینی، ناامیدی، خشم و رضایت نداشتن از زندگی همراه است.

غرغر کردن خطر ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می دهد.

دکتر " شمس الدین کهانی " روان شناس بالینی با بیان این مطلب می گوید: پژوهشگران در تحقیقی در باره تجارب مردم هنگام روبه رو شدن با کمبودها، ناکامی ها و چالش های زندگی نظر خواهی کردند. موثرترین پاسخ های مقابله ای، کمک گرفتن از دیگران، انتقال احساسات، انجام اقدام منطقی، پند گرفتن از تجارب، حفظ ایمان و کنترل احساسات منفی و غیره موثرترین پاسخ ها، خشم، غرولند کردن، دودلی، سرزنش خود یا دیگران و فرار از شرایط بود. بر این اساس، دو شیوه یا راهکار مقابله ای مهم در افراد بررسی و شناسایی شد. نخست، شیوه مقابله ای مشکل محور که تمرکز اصلی فرد بر حل مشکل و تغییر شرایط بود و دوم شیوه مقابله ای هیجان محور که بطور عمده بر کنترل آشفتگی متمرکز تاکید داشت. در حقیقت غرزدن، تحقیر دیگران و طعنه زدن نوعی پرخاشگری محسوب می شود که همبستگی بالایی با اعتماد به نفس پائین، اضطراب و بدبینی افراد دارد، وی در باره سازگارانه ترین روش مقابله با چالش های زندگی می گوید: " بهترین و موثرترین روش، اتخاذ یک رویکرد فعال و متکی به خود است که برنامه ریزی و حل مشکلات زندگی را شامل می شود و با مثبت ترین هیجان ها مثل نشاط و شادکامی همراه است."

خشم

وی ادامه می هد: " برای مقابله موفقیت آمیز با چالش های زندگی، آگاهی شما از شیوه شخصیتی و نوع برخوردتان با مسائل کمک کننده است. زیرا شیوه های شخصیتی با چگونگی برداشت یک فرد از اطراف و نحوه واکنش او با رویدادهای فشارزا ارتباط تنگاتنگ دارد. " کهانی با بیان این که برخی شیوه های شخصیتی انعطاف پذیرتر از دیگر شیوه هاست، می گوید: " معمولا" افرادی که انعطاف پذیری کمتری دارند در مقابله با چالش های زندگی بیشتر آسیب می بینند. " به گفته این روان شناس در شیوه شخصیتی عصبی و غرغرو، فرد معمولا" احساس درماندگی میکند، نگران و مضطرب است، با دیگران سازگاری خوب و مناسبی ندارد و به علت انتظارات غیر منطقی، همیشه از دیگران دلخور و عصبانی است و وقتی کارها بر وفق مراد او پیش نمی رود ناامید و افسرده می شود و دست از تلاش بر می دارد.

افراد هیجانی بیشتر غرغر می کنند.

دکتر " فاطمه قاسم زاده " روان شناس، غرزدن را نوعی اعتراض می داند و معتقد است : " زمانی که فرد احساس می کند نمی تواند به حقوق واقعی اش برسد این واکنش انفعالی را بروز می دهد. "

پیدا کردن ریشه احساسات می تواند تحمل نارضایتی و ناراحتی را آسان کند.

او می گوید: " برخی رفتارها از جمله پرخاشگری صورت فعالی از اعتراض افراد است اما گاهی فرد نمی تواند خواسته اش را به صورت روشن و شفاف بیان کند بنابراین به ناچار به سمت رفتارهای انفعالی از جمله غرغر کردن می رود . "

غرغروها صداقت به خرج  دهند

افراد غرغرو باید با خودشان صادق باشند و در لحظاتی که احساسات منفی و ناخوشایند بر آنها چیره می شود با خود فکر کنند که علت این نارضایتی چیست؟ شاید در برخی شرایط ، عوامل مختلفی موجب بروز تدریجی این حالت شود. بنابراین باید این موضوع را کلی تر و عمیق تر بررسی کرد. گذشته از این، پیدا کردن ریشه احساسات می تواند تحمل نارضایتی و ناراحتی را آسان کند. فکر کردن به اینکه آیا میزان نارضایتی من با این عامل عصبانیت تطابق دارد یا نه فرد را به پاسخ منفی و منطقی می رساند و از شدت تحریک پذیری او خواهد کاست.

اما افراد چگونه می توانند از تکرار دوباره این وضعیت جلوگیری کنند؟

بهترین راه، ایجاد ارتباط کلامی و صحبت کردن- به نوعی درد دل کردن- با فردی مورد اعتماد از جمله والدین، همسر و فرزندان در محیطی آرام است.  از طرفی جلسات گفت و گو میان همسران، یا والدین و فرزندان در زمانی مشخص از هفته، از بروز این احساسات منفی و نارضایتی جلوگیری می کند. در کنار این راه حل باید نگرش خود را به مسائل تغییر دهیم و با القائات مکرر میزان انعطاف پذیری خود را افزایش دهیم. به خود آموزش دهیم و خود را برای مسائل مختلف آماده کنیم و راه های مقابله را در خود تقویت کنیم.

سایت علمی دانشجویان با اندکی اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

راه های پیشنهادی برای کنترل خشم

عصبانیت ممنوع!

پیشنهادی برای غلبه بر خشم

عصبانی نباش!

خ ش م ، منطق

خشم ممنوع

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.