تبیان، دستیار زندگی
6 هزار طلبه زیر نظر 450 استاد در 34 مدرسه علمیه تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان تحصیل می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

450 استاد کار تدریس در 34 مدرسه علمیه را برعهده دارند
اکبر یزدی

6 هزار طلبه زیر نظر 450 استاد در 34 مدرسه علمیه تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان تحصیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر یزدی ‌نیاپور در گفت‌وگو با اعزامی مرکز خبر حوزه، اظهار داشت: پس از تاسیس مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان در سال 1375 نظم بخشی به مدارس علمیه از اساسی‌ترین برنامه‌های مرکز  به شمار می‌رفت و در همان سال‌های نخست تنها چهار مدرسه تحت پوشش قرار گرفت.

وی افزود: با تلاش‌های فراوان این تعداد هم‌اکنون به 34 مدرسه ارتقاء یافته و هر سال نیز به تعداد آن‌ها افزوده می‌‌شود.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: بسیاری از مدارسی که در شهرستان‌ها به دلیل مشکلات متعدد منحل شده بودند در طول فعالیت مرکز، فعالیت خود را آغاز کردند و این نقطه عطفی در رونق و رشد حوزه علمیه اصفهان به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه مدارس علمیه شهرستان کاشان تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان نیستند، اظهار داشت: مدارس علمیه‌ای که مستقلند در اصفهان کم نیستند و بعضی از مدارس نیز تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم می‌باشند.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزشی مدارس علمیه اصفهان، گفت: تفاوت بخصوصی در برنامه‌های آموزشی مدارس علمیه اصفهان با مدارس علمیه قم وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یزدی نیاپور با بیان اینکه به لحاظ محتوایی بسیاری از برنامه‌های حوزه باید تغییر کند،افزود: برنامه‌های آموزشی نیازمند اصلاح در متون و زمانبندی است.

وی ادامه داد: بررسی بعضی از متون و اصلاح آن در حوزه علمیه اصفهان در حال انجام است و البته تعاملاتی نیز در این خصوص با حوزه علمیه قم صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یزدی نیاپور یادآور شد: حوزه علمیه اصفهان تنها یک ماه در طول سال تعطیل است و این در حالی است که در گذشته و در طول سال هیچ وقت تعطیل نبوده و طلاب در تمام سال به تحصیل و پژوهش اشتغال داشتند.

وی افزود: پایه‌های اول تا ششم در سال تحصیلی حتی پنجشنبه‌ها نیز درس دارند و غیر از تعطیلات رسمی، تعطیل نمی‌شوند.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه مرکز مدیریت نظارت مستقیمی بر مدارس دارد اظهار داشت: عملکرد مسئولان و اساتید به طور دقیق و منظم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری متمرکز امتحانات در سال گذشته تحصیلی گفت: امتحانات پایانی حوزه در 9 حوزه امتحانی در اصفهان و 8 حوزه امتحانی در شهرستان‌ها به طور متمرکز برگزار و ظرف یک هفته نتایج امتحانات اعلام گردید.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان به نحوه تصحیح اوراق امتحانی اشاره کرد و گفت: نمرات بین 8 تا 12 دو مرتبه تصحیح شده تا از یک سو ارزیابی نسبت به تصحیح کننده صورت گیرد و از سوی دیگر وضعیت قبولی یا مردودی بدون هیچ شبهه‌ای مشخص شود.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان از اجرای طرح جدید آموزشی در تعدادی از مدارس علمیه اصفهان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، قبولی و مردودی از حالت پایه‌ای بیرون می‌آید و طلبه‌ای که نتوانسته در دو یا سه درس نمره قبولی کسب کند با ارتقاء به پایه بالاتر، آن دو یا سه درس را نیز خواهد گذراند.

وی افزود: دروس را در چهار مقطع تقسیم کرده‌ایم و برای دروس اصلی پیش نیاز قرار داده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یزدی نیاپور به فعال‌سازی اتوماسیون اداری بین مرکز مدیریت و مدارس اشاره کرد و گفت: برای تسهیل در امور طلاب و حذف رفت و آمد آنان به مرکز، نرم‌افزار جامعی طراحی و اجرا شده است.

وی به فعالیت یک ساله واحد اساتید معاونت آموزش حوزه علمیه اصفهان اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره طرح تربیت مدرس یکی از فعالیت‌های بسیار خوب این واحد بوده که در آن 60 نفر از اساتید حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یزدی نیاپور افزود: برای ارتقاء سطح علمی اساتید نشست‌ها و همایش‌ها برنامه‌ریزی شده و قابل اجراست.

وی با بیان اینکه ارزیابی از اساتید توسط مدیران و مسئولان مدرسه و همچنین طلاب منضبط صورت می‌گیرد، اظهار داشت: اساتیدی که ارزیابی ضعیف داشته باشند، به مدیران توصیه می‌شود که برای همکاری دعوت نشوند.