تبیان، دستیار زندگی
كسانی كه رسالت الهی به عهده داشتند، مرد بودند؛ چون این وظیفه یك كارِ اجرایی است. اما كرامت، معجزه و ولایت، زن و مرد ندارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر آیت‌الله جوادی آملی درباره مدیریت زنان

آیت الله جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی در جلسه تفسیر قرآن كریم گفت: كسانی كه رسالت الهی به عهده داشتند، مرد بودند؛ چون این وظیفه یك كارِ اجرایی است. اما كرامت، معجزه و ولایت، زن و مرد ندارد.

به گزارش رسا آیت الله جوادی آملی در جلسه تفسیر مورخ 26/7/88 با اشاره به آیه ﴿وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالاً نُّوحِی إِلَیْهِمْ﴾ گفت: چه در سوره مباركه «انبیاء» چه در سایر سوَر، در سوره «نحل» فرمود: آنها كه رسالت الهی را به عهده داشتند، مرد بودند؛ چون كارِ اجرایی است. اما كرامت، معجزه و ولایت زن و مرد ندارد؛ كارِ اجرایی كه انسان با مردها باید تماس بگیرد؛ مردها باید به او مراجعه كنند؛ بخش وسیع از كارها را با نامحرمها باید انجام بدهد؛ گفته شده این كار را مرد باید انجام بدهد. خدا فرمود ما پیامبری به عنوان زن نداریم؛ اما ولیّ الله داریم كه زن است؛ چون ولایت مربوط به كمال‌ها و قداست‌های روحی است كه بین خدا و آن شخص است.

كار اجرایی كمال نیست كه اگر زن‌ها در آن شركت نكنند از چیزی محروم شده باشند

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، در بخش دیگری از بیانات خود افزود: «اولی  -شایسته تر-این است كه زن‌ها در كارهای اجرایی شركت نكنند. كار اجرایی كمال نیست كه اگر زن‌ها در آن شركت نكنند از چیزی محروم شده باشند؛ آری، در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌هایی كه تمام محصلین آن را دختران تشكیل می‌دهند، اولی مدیریت خانم‌ها می‌باشد؛ ولی در كارهای اجرایی دیگر كه مستلزم سر و كار داشتن با نامحرم است، اقوی مدیریت مردان است».

آیت الله جوادی آملی در بخش پایانی درس خود در عظمت مقام زن اظهار داشت: آیا این عظمت و جلالی كه فرشته‌ها با مریم(سلام الله علیها) داشتند برای خود مریم بود یا ارهاص عیسی بود؟ «ارهاص» یعنی پیش‌درآمد معجزه. عده‌ای كه عظمت زن را نشناختند، گفتند این كرامت‌هایی كه بهره وجود مبارك مریم(سلام الله علیها) شد، اینها ارهاص عیسی بود؛ یعنی پیش‌درآمد معجزه عیسی بود. خیر، نیازی به این نیست. مگر مریم كم آدمی است؟ مگر در مسئله ولایت زن و مرد دارد؟ ولایت برای انسان است؛ انسانیّت انسان به روح اوست، روح نه مذكّر است نه مؤنث. این بدن است كه یا این‌چنین ساخته شده یا آن‌چنان ساخته شده. اگر روح مجرّد هست كه هست مجرّد، نه مذكّر است نه مؤنث؛ این ذكوریت و اناثیت برای تَن است. این تَن كه با فرشته‌ها در تماس نیست و مناجات نمی‌كند. آن كه با خدا مناجات می‌كند نه زن است نه مرد.

تنظیم برای تبیان: شکوری