تبیان، دستیار زندگی
هماهنگ کننده رسانه‌ای مرکز مطالعات جهانی‌سازی دانشگاه لسبریج کانادا با بررسی شعارها و وعده‌های انتخاباتی اوباما و مقایسه آنها با عملکرد وی در نقاط گوناگون جهان، نتیجه گرفته است که....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارشناس مرکز مطالعات جهانی‌سازی "لسبریج" بررسی کرد:

9 دروغ بزرگ اوباما
اوباما

هماهنگ کننده رسانه‌ای مرکز مطالعات جهانی‌سازی دانشگاه "لسبریج" کانادا با بررسی شعارها و وعده‌های انتخاباتی اوباما و مقایسه آنها با عملکرد وی در نقاط گوناگون جهان، نتیجه گرفته است که اوباما تنها یک دروغ تبلیغاتی بزرگ از سوی گردانندگان اصلی صحنه سیاسی آمریکاست.

به گزارش شبکه ایران، پایگاه خبری "ولترنت" با انتشار مقاله‌ای به قلم " جاشوا بلکنی " هماهنگ کننده رسانه‌ای مرکز مطالعات جهانی‌سازی دانشگاه "لسبریج" کانادا، به بررسی شعارها وادعاهای اوباما قبل از انتخابات و سیاست‌های کاملا متناقض او پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

بنابراین گزارش، بلکنی معتقد است که مردم آمریکا دچار نوعی سردرگمی در مورد اوباما شده‌‌اند و نمی‌دانند کدام یک از دو چهره وی را باور کنند: یک قهرمان جنبش حقوق اجتماعی برابر و یا یک جنگ‌طلب که به دنبال ادامه جنگ‌افروزی‌های پیشینیان است؟

همچنین شعارهای توخالی " تغییر " و "بله ما می توانیم" نیز از شعارهای فریبکارانه‌ی گروه اوباما بودند که اولین دروغ او خیلی زود جعلی بودن آن در اوایل ژانویه 2009 یعنی طی کشتار فلسطینیان توسط اسرائیل در غزه مشخص شد

نویسنده این گزارش می‌افزاید: وقایع بحث برانگیز 11 سپتامبر 2001، که طی آن سه ساختمان در نیویورک  توسط دو هواپیما منهدم شدند، بهانه‌ای مبهم برای"جنگ علیه ترور" را فراهم آورد. باید توجه داشت که "جنگ علیه ترور" در واقع عبارتی بود که در سال 1979 توسط نخست وزیر اسرائیل ابداع شد.

تبلیغات برای اوباما از تبلیغات شرکت‌های تجاری هم قوی‌تر بوده!

نویسنده با اشاره به اینکه در جستجوهای اینترنتی خود متوجه شده که نام تجاری "اوباما" با شکست دادن شرکت‌های بزرگی همچون "اپل" موفق شده عنوان بهترین تبلیغات سال را از پایگاه "تبلیغات قرن" کسب کند، تاکید می‌کند که نام تجاری "اوباما"، یعنی پذیرفتن زیرساخت‌های پیچیده‌ترین و مهلک‌ترین ارتشی که همیشه در خدمت توسعه برنامه‌های امپریالیستی بوده است. در واقع نام تجاری اوباما را، به سادگی می‌توان تلاشی برای کسب مشروعیت و مقابله با بدبینی مردم کشورهایی دانست که این نام به آن جا می‌رود تا اموال آن‌ها را به یغما برده و غارت کند.

بر اساس این گزارش، "کریس هدگس"،‌ خبرنگار آمریکایی در تشریح چگونگی استفاده تبلیغاتی غرب از نام اوباما می‌گوید: رئیس جمهور اوباما کاری را انجام می‌دهد تا شما احساس متفاوتی از کار او پیدا کرده و چیز دیگری را باور کنید. این ذات تبلیغات موفق است. شما کاری انجام می‌دهید که بیننده را جذب کند. در حقیقت رئیس جمهور "باراک حسین اوباما"، بر خلاف باور های مردمی ، از حمایت اغلب شرکت‌ها برخوردار بود بطوریکه که این حمایت‌ها حتی بیش از حمایت‌هایی بود که از رقیب جمهوری‌خواه او یعنی "جان مک‌کین" می‌شد.

نویسنده این گزارش می‌نویسد: استفاده از نام اوباما رکورد 75میلیون دلار را در تبلیغات تلویزیونی، تا قبل از پیروزی او در انتخابات بدست آورد. بسیاری از جوامع جهانی به حدی هیپنوتیزم این جوان کاریزماتیک سیاه‌پوست که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود، شدند که در واقع نتوانستند به درستی سیاست‌ او را تجزیه و تحلیل کرده و مورد انتقاد قرار دهند. این در حالی است که اگر بیشتر مردم برنامه‌های اوباما را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند متوجه می‌شوند که انتخاب میان او و حریف پیر و ناتوانش همانند انتخاب بین پپسی و کوکاکولا است! زیرا هر دو نامزد در اکثر موارد هم نظر بودند، هر دو به روش‌های دو حزب اصلی آمریکا متعهد بودند که مهمترین این روش‌ها نیز ادامه جنگ غیر قانونی آمریکا علیه ترور بود.

اوباما در عمل همان راه بوش را ادامه می‌دهد

اوباما مثل بوش و مک کین اساس توجیه این جنگ غیر قانونی را بر اعترافات به دست آمده تحت شکنجه از شخصی به نام "خالد شیخ محمد"، که خود نیز سابقا به سازمان سیا وابسته بوده، بنا کرده است.

اولین دروغ: همچنین شعارهای توخالی " تغییر " و "بله ما می توانیم" نیز از شعارهای فریبکارانه‌ی گروه اوباما بودند که اولین دروغ او خیلی زود جعلی بودن آن در اوایل ژانویه 2009 یعنی طی کشتار فلسطینیان توسط اسرائیل در غزه مشخص شد. کشتاری که طی آن نیروهای اسرائیلی در برابر مردمانی قرار گرفتند که اغلب آنها غیرمسلح و حتی دچار سوء تغذیه بودند.

دومین دروغ: نویسنده این مقاله با اشاره به سیاست‌های جنگ‌طلبانه اوباما  وی را یادآور می‌شود که وی طی 100 روز اول ریاست‌جمهوری خود شکنجه زندانیان در زندان‌های آمریکا را توجیه کرد و خواستار حمایت از دولت به منظور تجهیز مرگ‌آورترین مجتمع صنعتی نظامی دنیا شد.

سومین دروغ: همچنین اوباما در کتاب خود که با نام " نجات رویای آمریکایی" منتشر کرده است، درمورد افزایش هزینه‌های نظامی می‌گوید: در واقع، با توجه به کاهش نیروهای ما بعد از جنگ عراق و افغانستان، احتمالا در آینده نیاز به بودجه بیشتری به منظور آمادگی، بازسازی و جایگزینی تجهیزات خواهیم داشت."

چهارمین دروغ: اوباما راه هر گونه تلاش برای تعقیب جنایتکاران جنگی دولت بوش را مسدود کرد، دادن مصونیت به استادان حقوق از قبیل "جان یو" و "آلبرتو گونزالس" که شبه توجیهات حقوقی را برای شکنجه و گروگان‌گیری‌های کاخ سفید فراهم کردند نیز از دیگر اقدامات او بود.

اوباما با استقرار موشک‌هایی در اطراف مرز روسیه ادعا می‌کند که این اقدام را برای مقابله با ایران که "تهدیدی واقعی" برای اروپا و آمریکا محسوب می‌شود،‌ انجام می‌دهد. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده است که ایران، بر خلاف پاکستان ، انگلیس، اسرائیل و برخی دیگر از دوستان آمریکا، هیچ گونه برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای را در دست اجرا ندارد

پنجمین دروغ:‌ همچنین سیاست استعماری بوش علیه مردم افغانستان نیز نه تنها "تغییر" نکرد، شدیدتر هم شد. بطوریکه اوباما دستور ساخت یک سری از پایگاه‌های دائمی را در سراسر این کشور ویران شده، صادر کرد.

ششمین دروغ: این گزارش در ادامه و به عنوان ششمین دروغ با اشاره به سیاست‌های اوباما در قبال ایران، روسیه و چین می‌نویسد: سیاست های امپریالیستی اوباما در برابر قدرت‌های در حال ظهوری همچون روسیه و چین نیز صرفا حالت سیاست‌های دوران جنگ سرد را دارد. اوباما با استقرار موشک‌هایی در اطراف مرز روسیه ادعا می‌کند که این اقدام را برای مقابله با ایران که "تهدیدی واقعی" برای اروپا و آمریکا محسوب می‌شود،‌ انجام می‌دهد. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده است که ایران، بر خلاف پاکستان ، انگلیس، اسرائیل و برخی دیگر از دوستان آمریکا، هیچ گونه برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای را در دست اجرا ندارد.

هفتمین دروغ: این نویسنده کانادایی در ادامه با اشاره به سیاست‌های اوباما در قبال عراق می‌نویسد: دروغ بزرگ دیگر اوباما که در تبیلغات انتخاباتی وی مطرح می‌شد، وعده عقب نشینی نیروهای ایالات متحده از کشوری بود که آمریکا آن را تخریب کرده و به حمام خونریزی‌های فرقه‌ای تبدیل کرده بود. اما این دروغ در حالی شکل گرفت که از یک طرف رسانه‌های طرفدار اوباما ، ادعا می‌کردند که نیروهای امریکا به زودی از عراق خارج  خواهند شد و از سوی دیگر وب سایت‌های دولتی ارتش آمریکا تاکید می‌کردند که 70 هزار سرباز آمریکایی طی 15 تا 20 سال آینده در عراق باقی خواهند ماند. همچنین "هیلاری کلینتون"، وزیر خارجه آمریکا نیز طی یک سخنرانی این استراتژی بلند مدت حضور در عراق را بطور ضمنی تایید کرد.

هشتمین دروغ: بلکنی در ادامه گزارش خود همچنین با اشاره به جنگ آمریکا علیه افغانستان و کشتار غیرنظامیان افغان بدست نیروهای آمریکایی می‌نویسد: آمریکا حتی به قلمرو پاکستان نیز تجاوز کرده است، بطوریکه 700 روستایی بی‌گناه پاکستانی بر اثر بمباران هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کشته شده‌اند.

نهمین دروغ: این گزارش همچنین تاکید می‌کند که همه ما به خوبی می‌دانیم که کودتای هندوراس نیز با حمایت واشنگتن صورت گرفته تا تغییرات مورد نظر آمریکا، در آمریکای لاتین نیز اجرا شود.

در انتها نویسنده گزارش با به تمسخر گرفتن ادعاهای تغییر اوباما و طرفداران او می‌گوید: پس کجاست آن تغییری که اوباما در مبارزات انتخاباتی خود متعهد شد؟ و مهمتر از آن مخالفان چپ‌گرایی که اکثرا در طول سال‌های ریاست جمهوری بوش جنبش صلح را تشکیل دادند کجا هستند؟ و دست آخر اینکه آیا نام اوباما که از آن برای تبلیغات سیاست‌های آمریکا استفاده می‌شود، یک ترفند تبلیغاتی از سوی کسانی نیست که منفعت خود را در جنگ‌افروزی می‌بینند؟

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور