تبیان، دستیار زندگی
پهلوان «احمد وفادار» به دیار حق شتافت پهلوان «احمد وفادار» به دیار حق شتافت. به گزارش ایسنا، «احمد وفادار» پهلوان كشور در سال‌های 1329، 1330 و 1331 كه از مدت‌ها پیش در بستر بیماری به سر می‌برد، بامداد دیروز در منزل مسكونی خو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ورزشی

پهلوان «احمد وفادار» به دیار حق شتافت

پهلوان «احمد وفادار» به دیار حق شتافت.

به گزارش ایسنا، «احمد وفادار» پهلوان كشور در سال‌های 1329، 1330 و 1331 كه از مدت‌ها پیش در بستر بیماری به سر می‌برد، بامداد دیروز در منزل مسكونی خود، دعوت حق را لبیك گفت و به دیار حق شتافت.

گفتنی است وفادار متولد دوعقولی خراسان بود اما شناسنامه خود را از «نوخندان درگز» گرفته بود.

وی نه تنها در كشتی آزاد تجربه داشت، بلكه یكی از چوخه‌كاران بزرگ كشورمان به حساب می‌آید. مرحوم وفادار در سن 78 سالگی جان به جان آفرین تسلیم كرد.

مهرعلیزاده از تصویب تمام بودجه مورد نیاز ورزش كشور خبر داد

رییس سازمان تربیت بدنی:

همكاری مجلس بسیار كارساز بود

معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی از تصویب تمام بودجه مورد نیاز سازمان تربیت بدنی بر اساس نظام جامع توسعه تربیت بدنی و ورزش كشور در كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خبر داد.

مهندس محسن مهرعلیزاده ضمن بیان این خبر افزود: بخشی از بودجه مورد نیاز سازمان تربیت بدنی در لایحه پیشنهادی دولت گنجانده شده بود و بخش دیگری نیز در قالب پیشنهادهای نمایندگان علاقه‌مند به ورزش در كمیسیون تلفیق مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: همكاری كمیسیون فرهنگی، فراكسیون ورزش، كمیته‌ی اجتماعی كمیسیون تلفیق و كمیسیون تلفیق، بسیار كارساز بود و جا دارد از نمایندگان علاقه‌مند به ورزش، خصوصا روسای كمیسیون‌های فرهنگی و تلفیق، رییس كمیته تربیت بدنی و فراكسیون ورزش و رییس كمیته‌ی اجتماعی كمیسیون تلفیق تشكر كنم.

یك ایرانی؛ دور آسیا را با دوچرخه طی می‌كند

ایرانی ماجراجو دور آسیا را با دوچرخه طی خواهد كرد.

«سید منوچهر سیدان» روز شنبه، 29 اسفند ماه ساعت 3 صبح سفر خود را به دور آسیا از تهران آغاز خواهد كرد.

این دوچرخه‌سوار آماتور ایرانی قصد دارد با دوچرخه و با شعار «تحریم مواد مخدر» از شهر تهران تا كربلا، و سپس به تركیه، سوریه، پاكستان، هندوستان، چین، كره‌ی جنوبی و ژاپن سفر كند تا در این سفر فرهنگی ورزشی، مبارزه‌ای نمادین با سوداگران مرگ داشته باشد.

نخستین دوره لیگ ووشو از جمعه آغاز می‌شود

نخستین دوره‌ی مسابقات لیگ ووشو كشور روز جمعه هفتم اسفند در مجموعه‌ی ورزشی شهید افراسیابی آغاز می‌شود.

در این رقابتها 12 تیم در دو گروه به مصاف هم می‌روند كه در گروه A تیم‌های هیأت ووشو كرمانشاه، دخانیات تهران، شهدای شهر نشتاورد، پردیس، پست شهركرد و هیأت ووشو خراسان و در گروه B هیأت ووشو اصفهان، تربیت بدنی لرستان، ذوالفقار، شهید وطنی قائم‌شهر، پیام ارتباطات تهران و دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند.

در نخستین هفته این پیكارها از گروه A هیأت ووشو كرمانشاه به مصاف هیأت خراسان می‌رود، دخانیات تهران با پست شهركرد دیدار می‌كند و شهدای شهر نشتاورد با تیم پردیس مسابقه می‌دهد.

از گروه B نیز تیم هیأت ووشو اصفهان با تربیت بدنی لرستان، ذوالفقار با شهید وطنی قائم شهر و پیام ارتباطات تهران با دانشگاه آزاد اسلامی دیدار می‌كنند.

گفتنی است این مسابقات به صورت متمركز در مجموعه‌ی ورزشی شهید افراسیابی برگزار می‌شود.

علی مرادی بر انجام منظم لیگ‌های وزنه‌برداری تاكید كرد

مسابقات قوی‌ترین مردان در كیش برگزار می‌شود

مسابقات قوی‌ترین مردان ایران از 12 اسفندماه جاری با حضور 32 ورزشكار در جزیره كیش برگزار خواهد شد.

مسابقات قوی‌ترین مردان ایران در سال 83 از 12 اسفند ماه با همكاری فدراسیون وزنه‌برداری و شبكه سوم سیما به مدت 11 روز در جزیره كیش برگزار می‌شود كه طی آن برای نخستین بار كلیه قهرمانان كشور از جمله مهراب فاطمی، حسین فاطمی، رضا قرایی و مجتبی ملكی و دیگر نام‌آوران این رشته حضور خواهند داشت.

در این دوره از مسابقات كه در ایام نوروز از شبكه‌ی سوم سیما پخش خواهد شد 10 آیتم جهانی و 4 آیتم آبی گنجانده شده كه ورزشكاران باید در 14 مرحله با یكدیگر به رقابت بپردازند.

***رییس فدراسیون وزنه‌برداری بر انجام منظم لیگ‌های وزنه‌برداری در رده‌های بزرگسالان، جوانان و نوجوانان تاكید كرد.

علی مرادی در سومین نشست شورای كمیته‌های فدراسیون وزنه‌برداری همچنین خواستار فعالیت هر چه بیشتر كمیته‌های فنی، مربیان و آموزش شد.

گفتنی است، نشست شورای كمیته‌های فدراسیون وزنه‌برداری به منظور بررسی عملكرد كمیته‌های مختلف فدراسیون با حضور مسوولان كمیته‌های داوران، پیشكسوتان، آموزش، قوی‌ترین مردان، پارولیفتینگ، پرورش اندام، تشریفات، روابط عمومی، پزشكی، حقوقی و انضباطی برگزار شد.

**شب گذشته علی مرادی رییس فدراسیون وزنه‌برداری و دبیر كل كنفدراسیون آسیا، به همراه داراب ریاحی نایب رییس فدراسیون، سعید بهزادفر مسوول كمیته‌ی حقوقی و انضباطی و فریدون كریم‌پور دبیر كمیته‌ی تشریفات به عیادت علی بیدقی مربی تیم ملی وزنه‌برداری نوجوانان كشور رفت.

علی بیدقی كه از مربیان نام آشنای تیم ملی وزنه‌برداری و از مربیان زحمتكش منطقه نازی‌آباد تهران است، حدود یك ماه قبل در یك سانحه با آسیب دیدگی از ناحیه‌ی نخاع كمر مواجه شده و اكنون در بستر بیماری به سر می‌برد.

به گفته‌ی پزشكان هزینه‌ی معالجات بیدقی حدود 30 میلیون تومان خواهد بود كه در این راستا فدراسیون وزنه‌برداری طی نامه‌ای از فدراسیون پزشكی ورزشی درخواست كمك در جهت بهبود این مربی ملی كشور كرده است.

از سوی وزیر علوم تحقیقات و فناوری :

دکتر مهرزاد حمیدی رییس فدراسیون ورزش دانشجویی شد

طی حکمی از سوی وزیر علوم تحقیقات و فناوری دکتر مهرزاد حمیدی به سمت رییس فدراسیون ورزش دانشجویی منصوب شد.

در این حکم که از سوی دکتر جعفر توفیقی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صادر شده آمده است: « برادر گرامی جناب آقای دکتر مهرزاد حمیدی

با اهدای سلام، بدینوسیله با توجه به تعهد، تجارب و سوابق ارزنده جنابعالی در زمینه رشد و ارتقای ورزش دانشجویی کشور و به استناد ماده پنج قانون اهداف وظایف و تشکیلات وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به موجب این حکم به عنوان رییس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران منصوب می شوید.

امید است بر اساس سیاست های نظام آموزش عالی و مفاد سند راهبردی نظام جامع توسعه تربیت بدنی و ورزش کشور ، ضمن تدوین اساسنامه با توجه به مطالعات و اقدامات قبلی صورت گرفته در این زمینه و تاسیس فدراسیون و جلب حمایت سازمان تربیت بدنی ، کمیته ملی المپیک و فدراسیون های ورزشی کشور در راستای رشد و ارتقای ورزش دانشجویی کشور و افزایش نقش ورزش دانشگاهی کشور در ورزش رده های ملی ، قاره ای و جهانی موفق و موید باشد.»

گفتنی است حکم دکتر مهرزاد حمیدی برای احراز پست ریاست فدراسیون ورزش دانشجویی کشور پس از انجام هماهنگی های لازم توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مهندس مهرعلیزاده ریاست سازمان تربیت بدنی صادر گردیده است.

دکتر حمیدی پیش از این مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری بوده است و در حال حاضر معاون سازمان تربیت بدنی و رییس مرکز ملی توسعه ورزش کشور می باشد.

اردوی كوهنوردان اعزامی به اورست در دماوند آغاز ‌شد

پنجمین مرحله‌ی اردوی آماده‌سازی و انتخابی تیم ملی بانوان و ششمین اردوی تیم ملی مردان، اعزامی به صعود قله‌ اورست از  پنجم اسفند ماه در منطقه‌ی دماوند به مدت 3 روز برگزارشد.

شیما شادمان، بهاره سینكی، نرگس شیری بیوكی، پرستو ابریشمی، حبیبه مهدیان، فرخنده صادق، رویاسادات غضنفری، بهاره سلطانی، لیلا بهرامی، پروین ایمانی از تهران، رضوان سلمانی و نسرین نعمتی از همدان، پروین رضایی از لرستان و لاله كشاورز از سیستان و بلوچستان ، فرهاد عزیزی مقدم، علیرضا بهپور، شهاب‌الدین رییسی و حسین صالحی از تهران، رضا بهادرانی از كرمانشاه، محمد تقی پیوندی، عظیم قیچی ساز و حمید ناصری از آذربایجان شرقی، یاسر علیان از خراسان، مهدی شریفی، مهدی گروسیان و جواد گیاه شناس از همدان و محمود گودرزی از چهال محال و بختیاری بانوان و آقایان شركت كننده در این اردو هستند.

لازم به ذكر است، اقبال افلاكی، رضا زارعی، پوریا پرچمی، جلال چشمه قصابانی، حسین نجاریان و حمید اولنج مربیان تیم‌های ملی كوهنوردی كشورمان در این اردوها هستند.

سه نماینده‌ی ایران به عضویت فدراسیون جهانی نجات غریق درآمدند

سه نماینده كشورمان به عضویت فدراسیون جهانی نجات غریق درآمدند.

در جلسه‌ی نهایی فدراسیون جهانی نجات غریق( ILS) كه در كشور آلمان برگزار شد، بهروز اسفندیاری، نایب رییس فدراسیون نجات غریق به عضویت كمیسیون‌های توسعه و نجات، مریم صاحب‌الزمانی به عضویت كمیسیون اخلاق، عدالت و تنوع فرهنگی و دكتر امید بندرچی، رییس كمیته‌ی پزشكی فدراسیون به عضویت كمیسیون پزشكی فدراسیون جهانی نجات غریب منصوب شدند.

همچنین بهروز اسفندیاری مجددا از سوی كمیسیون توسعه نجات غریق فدراسیون جهانی، در سمت پیشین خود به عنوان رییس توسعه نجات غریق خاورمیانه ابقا شد.

"علیرضا رحیمى" براى? سال دیگر در پست ریاست فدراسیون هندبال ابقا شد

اعضاى مجمع عمومى فدراسیون هندبال بار دیگر " علیرضا رحیمى " را بهعنوان رییس این فدراسیون برگزیدند.

مجمع عمومى فدراسیون هندبال عصر روز سه شنبه به ریاست " مهدى قدمى "معاون سازمان تربیت بدنى و " على کفاشیان " دبیرکل کمیته ملى المپیک در آکادمى ملى المپیک برگزار شد و " رحیمى " با کسب?? راى از?? راىماخوذه براى? سال دیگر به ریاست این فدراسیون انتخاب شد.

" حمید آقاعلی نژاد " دیگر نامزد تصدى پست ریاست فدراسیون هندبال ،?راى کسب کرد و? راى نیز سفید بود.

قادر میزبانی به تیم «پوناك» سوییس می‌پیوندد

قادر میزبانی عضو تیم ملی دوچرخه‌سواری ایران سال آینده به تیم پوناك سوییس خواهد پیوست.

قادر میزبانی  با اعلام این خبر افزود: امسال چند تیم اروپایی خواهان جذب من بودند كه تیم پوناك سوییس را به خاطر این كه از شرایط مطلوب‌تری برخوردار بود انتخاب كردم.

وی ادامه داد: این تیم هم اكنون در دسته اول لیگ سوییس قرار دارد و جز تیم‌های حرفه‌ای اروپا محسوب می شود.

ملی‌پوش دوچرخه‌سواری تصریح كرد: قرار است شهریور ماه در تمرینات این تیم حضور یابم و در صورتی كه از شرایط باشگاه رضایت داشتم به این تیم خواهم پیوست.

میزبانی افزود: این هفته در تمرینات تیم «جیانت» شركت خواهم كرد تا برای حضور در چند تور بین‌المللی آماده شوم.

وی در ادامه در ارتباط با وضعیت تیم ملی در تور لانكاوی گفت: امسال تیم ایران توانست قهرمان آسیا شود و از مقام سیزدهم جهانی سال گذشته به رده نهم ارتقا یابد، ولی تنها ضعف این دوره عدم دستیابی من به پیراهن آسیا بود كه علت آن هم به خاطر كمتر شدن مراحل كوهستان، عدم حضور به موقع مربی تیم ملی و تمرین ناكافی به خاطر شرایط جوی بود.

عضو تیم ملی دوچرخه‌سواری در پایان مهم‌ترین مشكل دوچرخه‌سواری را پر هزینه بودن و كمبود اعتبار برای این ورزش در كشور دانست و افزود: برای ارتقا این ورزش در كشور مهم‌ترین عامل، انگیزه‌سازی و برگزاری مسابقات متعدد بین نوجوانان در مدارس است، همچنین رسانه‌ها باید توجه بیشتری به دوچرخه‌سواری داشته باشند.

کم سابقه ژیمناستیک ایران در قاره آسیا

ایران چهارمین قدرت خرک حلقه آسیا شد

تیم ملی ژیمناستیک کشورمان، با رشدی بی سابقه بعنوان یکی از چهار تیم برتر قاره آسیا انتخاب شد.

روز پایانی رقابتهای انفرادی ژیمناستیک قهرمانی جوانان آسیا با درخشش ورزشکاران ایرانی همراه بود.

درقسمت خرک حلقه، کامبیزحاج محمدی ورزشکارجوان کشورمان درحضوربیش از190 ورزشکارآسیایی با کسب امتیاز35/8 به مقام چهارم آسیا دست یافت. دراین وسیله ورزشکاران کره جنوبی، ژاپن وقزاقستان اول تا سوم شدند. همچنین 2 ورزشکارچینی به همراه ورزشکارانی ازژاپن وهند، پس ازایران پنجم تا هشتم شدند.

دروسیله دارحلقه نیزعلی اصغرمرزبان ازکشورمان با غلبه بررقبای خود با امتیاز70/7 با حضوردرجمع 10 ورزشکاربرترآسیا، به مقام هفتم این مسابقات رسید.

گفتنی است: این برای نخستین باردرتاریخ ژیمناستیک کشورمان می باشد که ورزشکاران ایرانی این رشته، باغلبه برقدرتهای برتر آسیا نظیر چین، ژاپن، چین وهند درجمع برترینهای آسیا قرارمی گیرند.

محمد علی صنعتكاران:

اعزام تیم كشتی اردبیل به تركیه خارج از اختیارات من است

سال آینده تمام اعزام‌ها باید مجوز سازمان تیم‌های ملی را داشته باشد

مدیر سازمان تیم‌های ملی كشتی آزاد و فرنگی با بی‌اطلاعی از نحوه‌ی اعزام تیم منتخب استان اردبیل به تورنمنت وهبی امره تركیه، گفت: این اعزام با برنامه‌ریزی قبلی فدراسیون انجام شده است.

محمد علی صنعتكاران  ضمن بیان این مطلب اظهار كرد: اگرچه قبلا نیز با محمدبنا در رابطه با نفرات اعزامی به تورنمنت وهبی امره تركیه صحبت‌هایی انجام داده‌ام، اما چون اعزام این تیم به استان اردبیل مرتبط است و برنامه‌ریزی آن قبلا صورت گرفته است، من نمی‌توانم دخالت كنم.

وی خاطرنشان كرد: به دلیل مشكل بودجه فدراسیون، در بعضی مواقع مجبوریم یك سری از تورنمنت‌های برون مرزی را به استان‌ها بدهیم كه گاها انتخاب نفرات آن خارج از اختیارات ماست. البته از سال 84 تمام تیم‌ها بدون صدور مجوز از سوی سازمان تیم‌های ملی، به تورنمنت برون مرزی اعزام نخواهند شد.

صنعتكاران ادامه داد: قبول دارم تیم كشتی فرنگی منتخب استان اردبیل، تیم خوبی برای شركت در تورنمنت وهبی امره تركیه نیست، اما در شرایط فعلی اعزام این تیم خارج از اختیارات من است.

حسن بابك:

سد راه رشد كشتـی فـرنگـی نشویـم

شاهمراداف را هم بیاوریم برایش حرف درست می‌كنند!

تعهد می‌دهم كشتی فرنگی به جایگاهی برسد كه تاكنون نرسیده است

حسن بابك در رابطه با اعزام تیم كشتی فرنگی اردبیل به جام وهبی امره تركیه گفت: من هیچ اطلاعی از این اعزام نداشتم و با من به عنوان مدیر تیم ملی فرنگی نه تنها مشورتی نشده، بلكه هیچ خبری از اقدام فدراسیون نداشتم.

مدیر تیم ملی كشتی فرنگی در پاسخ به این سوال كه چرا به عنوان مدیر تیم ملی از اعزام تیم به جام معتبری همانند وهبی امره تركیه بی‌خبر هستید؟ گفت: البته همیشه در برد و باخت‌ها مربیان زیر سوال می‌روند و باید كادر فنی جوابگو باشد اما هیچ وقت این سوال نمی‌شود كه آیا امكانات لازم در اختیار كادر فنی قرار گرفته است؟ سوال من این است، آیا به خاطر نداشتن پول در فدراسیون كشتی، باید دست به اعزام تیم‌هایی زد كه هیچ نفعی برای كشتی ندارند؟ فدراسیون به شهرستان‌ها فرصت می‌دهد تا با قبول هزینه‌ها به تورنمنت‌ها اعزام شوند، اما اعزام چنین تیم‌هایی تاثیر مثبتی برای كشتی فرنگی نخواهد داشت.

قهرمان سابق آسیا در ادامه افزود: به اعتقاد من زیر نظر رییس فدراسیون باید تشكیلات كشتی فرنگی مستقل كار كند، هیچ آزادكاری نباید در كار فرنگی دخالت كند، همان طور كه فرنگی كار هم نباید در كارهای آزاد دخالت كند، باید بستری فراهم كرد تمام كسانی كه سالیان سال قهرمان بودند یا زحمت این كار را كشیدند، در چارت‌های مختلف كشتی فرنگی به كار گرفته شده و از تجربیات آنها استفاده كرد.

سرمربی كشتی فرنگی در المپیك آتن تصریح كرد: از مظلومیت كشتی فرنگی سو استفاده می‌شود. قبل از المپیك آتن در حالی كه كشتی فرنگی نیازمند حمایت همه جانبه بود، مورد بی‌مهری زیادی قرار گرفتیم، متاسفانه بعضی اوقات مسوولین شعارهایی می‌دهند كه خوب نیست و باعث تضعیف كشتی فرنگی می‌شود. من ادعایی ندارم، اما با كمك خداوند كشتی فرنگی رشد نسبی كرده و باید این رشد مضاعف شود. نه این كه سد راه آن شویم.

هر كجا مسابقات انتخابی و یا اعزام تیم‌های آزاد می‌شود همه نظر می‌دهند، اما در فرنگی هیچ كس توجه نمی‌كند! حتی من مدیر را به بازی نمی‌گیرند! در تمام اعزام‌ها باید نظر مربیان فرنگی و مدیر لحاظ شود، تا مصالح تیم ملی در نظر گرفته شود. این درست كه هزینه اعزام تیمی را یك استان تقبل می‌كند، اما دلیل نمی‌شود كه هر كسی را می‌خواهند اعزام كنند. باید كسانی به مسابقات بین‌المللی اعزام شوند كه به درد تیم ملی بخورند. حسن بابك ضمن ارزیابی مثبت از وضعیت كشتی فرنگی خاطر نشان كرد: چند هفته پیش تیم روسیه با آن قدرت مثال زدنی در تهران با تیم ما كه تلفیقی از جوانان و باتجربه‌ها بود، با 4 شكست روبرو شد. از هفت وزن 3 وزن را باختیم. روس‌ها با آن همه عظمت مقابل بچه‌های ما زانو زدند. اوكراین قهرمان اروپا به ما باخت، قزاقستان قهرمان آسیا از ما شكست خورد. در المپیك برای اولین مرتبه ششم شدیم، اما هنوز به كشتی فرنگی آن طور كه باید توجه نمی‌شود. هر وقت چیزی خواستیم به سختی فراهم شد. از مسوولین سازمان تربیت بدنی انتظار داشتیم، جلسه‌ای با حضور كادر فنی و فرنگی داشته و از ما سوال می‌كردند، چرا ما نمی‌توانیم همانند روسیه باشیم؟ وقتی در تهران روس‌ها را شكست می‌دهیم، یعنی این كه، كشتی فرنگی به مرز خودباوری رسیده و جهش خوبی داشته است. پس هر كس كشتی فرنگی را دوست دارد، دست در دست كادر فنی داده، از فدراسیون كشتی حمایت كند تا با یك برنامه‌ریزی صحیح خود را برای مسابقات آینده آماده سازیم.

مدیر كشتی فرنگی در مورد به خدمت گرفتن مربیان خارجی در كشتی فرنگی اظهار كرد: ما خوش استقبال و بد بدرقه هستیم، اگر فردا «شاهمراداف» تورئیسن كشتی فرنگی روسیه را هم بیاوریم یك چیزی برایش درست می‌كنند. به نظر من هر كس لباس مربی پوشیده باشد چه خارجی و چه ایرانی برای من قابل احترام است و هر كس بتواند به كشتی فرنگی كمك كند با او كار خواهم كرد. در حال حاضر هم تمام كارها و برنامه‌ها را با مشورت مربیان طرح‌ریزی كرده و اجرا می‌كنیم. از زمانی كه محمد بنا آمده كارها را با مشورت وی اجرا می‌كنیم و هیچ اختلافی با بنا نداشته و نخواهم داشت.

بابك در پایان گفت: اگر مسوولین ورزش ابزار و امكانات لازم را در اختیار كشتی فرنگی قرار دهند، تعهد می‌دهم كه كشتی فرنگی به مقام‌هایی برسد كه تا به حال به آن نرسیده است. باید در مدیریت‌ها قاطع باشیم، از هر چیزی كه به نفع كشتی بود حمایت كنیم و آن چیزی را كه به ضرر كشتی است قطع كنیم. باید رودروایستی را كنار گذاشت و منافع كشتی مملكت را در نظر گرفت. اگر بنده هم به درد نمی‌خورم عوض كنند، اما اگر قرار است كار كنم، باید از ما دفاع شود، با توجه به توانمندی‌هایی كه از محمدرضا طالقانی رییس فدراسیون كشتی سراغ دارم، وی می‌تواند موفق‌تر از همیشه باشد، به شرط آن كه با كسانی كه چوب لای چرخ كشتی می‌گذارند قاطعانه برخورد كرده، تا حركت رو به رشد كشتی تندتر از همیشه شود.