تبیان، دستیار زندگی
فضایل اخلاقی امام(از دیدگاه رشدی-شناختی)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی مفاهیم اخلاقی،اجتماعی امام خمینی(ره)

(قسمت سوم)

امام خمینی

کاربران گرامی سلام

از امروز به امید خدا، بخش جدیدی به مطالب دین و اندیشه افزدده خواهد شد. دراین بخش پژوهش های دانشگاهی و حوزوی مرتبط با علوم اسلامی و متناسب با سطح و نیاز کاربران ارائه خواهد گردید. شما نیز می توانید تحقیقات و آثار پژوهشی خود را برای ما ارسال نموده وپس از بررسی در سایت با نام مولفان به نمایش گذاشته خواهد شد. در سر آغاز این امر با نام زیبای امام خمینی (ره) و قله آموزه های اسلامی یعنی اخلاق آغاز می کنیم.

برای مطالعه قسمت های پیشین اینجا کلیک کنید.

فضایل اخلاقی امام(از دیدگاه رشدی-شناختی)

1-در موقع بستری بودن امام ایشان هم روزنامه را می خواندند وهم،رادیو گوش می دادند ودوست داشتند که کارهای عادی روزمره خود راحتی در آن زمان انجام دهند.                                                                             (به نقل از مصطفوی)

2-فریاد امام مبتنی بر این که ای مردم بیدار باشیدکه سیاستگزاران می خواهند شاه را برگردانندوفریادهای امام در گوش همه مردم طنین انداز بود که جلوگیری از این کار رابه عنوان واجب ترین کار روزانه خودقرار بدهند.                                                                                                                                             (به نقل از روحانی)

3-فریادهای امام مبتنی براین که دربهشت زهرامی دادند:

من دولت تعیین می کنم،من توی دهن این دولت می زنم،من به پشتیبانی این ملت تعیین می کنم وزیربنای این فریادهادرراس بودن حکومت الهی واسلامی ورهبری ومردمی بود.                                            (به نقل از حسن خمینی)

4-بعد از خروج شاه امام از مردم خواست تابختیار را از قدرت ساقط کند ومردم هم به این پیام لبیک گفتند وفریادهای مرگ بر بختیار را سر دادند.                                                                                                                (به نقل از حسن حماده)

5-امام به عنوان یک رهبر فوق العاده بود،با هیبت،با شخصیت،با وقار ومتین،بسیار ریز بین وبسیار آگاه وبسیار آرام،با تمام وجود به حرف های گوینده گوش میکرد وکمتر حرف می زد،وخیلی سخت بود که بتوانی به چشمانش نگاه کنی،رفتار وشخصیت او،آدم را وادار به احترام گذاشتن به او میکرد.                                                               (به نقل از آنتوآن متی)

6-امام در روز تولد حضرت مسیح در نوفل لوشاتو،گل و شیرینی را به عنوان هدیه به همسایگان خود دادند و آنها متعجب بودند که آیا امام در روز تولد حضرت مسیح گل وشیرینی پخش می کند؟چرا؟

مسیح در نظر امام کیست که می خواستند با او مصاحبه ای داشته باشند.                                     (به نقل از مصطفوی)

7-برای دیدن هلال ماه مبارک رمضان در فقه به مراجع روی می آوردند و امام قبل از اینکه این مسائل پیش می آمد از نجف به کربلا هجرت می کردند که یک وقت پیش نیاید تا از ایشان در این مورد سئوالی می کردند.       (به نقل از محمود دعائی)

امام در روز تولد حضرت مسیح در نوفل لوشاتو،گل و شیرینی را به عنوان هدیه به همسایگان خود دادند و آنها متعجب بودند که آیا امام در روز تولد حضرت مسیح گل وشیرینی پخش می کند؟چرا؟

8-با مشغولیت فکری وتدریس،امام توانست در فاصله بین سال های1949-1928 میلادی،13کتاب را در زمینه فلسفه،عرفان،اخلاق وتزکیه نفس تالیف کرد.                                                                                      (به نقل از رجائی)

9-امام خمینی سعی داشتند تا به شاگردانش درس اخلاق بدهند وآن ها را تشویق به تهذیب نفس  نماید،تا پاسخی باشد برای شاه وجلوگیری از غرب زدگی.                                                                                          (به نقل از توسلی)

10-امام آدمی تیز هوش وبا درایتی بود وهمین موجب می شد شهر قم را بعد از مرگ مادر ترک کند وبه قم میروند به دنبال تحصیل که در آنجا در نزد افراد صالح،صادق وصمیمی رشد کردند.                                             (به نقل از دختر امام)

11-در سن 6سالگی امام به مکتب خانه رفت و شروع به آموختن قرآن توسط ملاابوالقاسم کرد،اوتوانست کل قرآن را درعرض یکسال حفظ کند.پس نزدمعلم دیگری به نام اعتقادالدوله رفت وحساب و ریاضیات را یاد گرفت.

درمیان دشت های خمین روح الله شیرین ترین روزهای عمرش را تجربه می کردند،او ریاضی را خوب می دانست،دونده وشناگر خوبی بود ودر اسب سواری مهارت خاصی داشت.                                                                 (به نقل از توسلی)

فضایل اخلاقی امام(از دیدگاه یادگیری اجتماعی)

1-در زمان کودکی امام(دوران نوجوانی)ایشان با حضور اساتیدی در قم باعث شدند تا روح الله رنگ وروی انقلابی بگیرد،روح الله بعضی وقت ها شهر قم را ترک می کرد وبه پایتخت می آمد وبه ساختمان مجلس می آمد ودر جلسات شرکت می کرد ودر سخنرانی وبگو مگوی سخنرانان وبه خصوص آیت الله سید حسن مدرس را می شناخت.

طلبه جوان 25سال توجه تمام حوزه را به خود جلب کرد.امام اولین کتابش را در سال 1928میلادی،در حالی که هنوز26سال بیشتر نداشت،تالیف کرد ودر سن29 سالگی تصمیم به ازدواج گرفت.                                         (به نقل از صورتی،1385)

2-شاگردان امام با توجه به تبعید امام(به علت عکس العمل به جشن2500ساله)به تظاهرات خود ادامه دادند وخودشان را تشکیلاتی بارآوردند ونیروهای انقلابی را جمع کردند وکمیته هایی تشکیل دادند وبه شهرها،نیروهایی دادند، تا در مورد رهبرشان به مردم حرف بزنند که چگونه رهبرشان تبعید شده بود.                                              (به نقل از روحانی،1385)

فصل دوم

امام خمینی

روش ابزار اندازه گیری داده ها

جامعه آماری >>

 تمام منابع وکتاب های امام به عنوان جامعه آماری عنوان شده است تا به شناخت کلی این بحث بپردازد.

نمونه آماری >>

کتاب عصر پهلوی در رویدادهای انقلابی وپژوهشهای اخلاقی امام واسناد ومدارک شواهدی ومحرمانه در زمان امام در نمونه آماری مطرح شده است.

و نوع نمونه گیری در دسترس نام گذاری شده است.

شیوه اجرای پژوهش >>

در این پژوهش سعی بر این بود که منابع کتابی بسیاری باشد اما در دسترس نبودن این منابع ما را ملزم کرد تا به سراغ رسانه های ویدئویی برویم واز آنها مطالبی گردآوری کنیم به امید این که این شیوه مناسب بوده باشد.

مکه مکرمه،آغاز قرن 21

در این جا اجداد پیشین روح الله از 1400 سال پیش زندگی می کردند،ودر همین جاست که نسبش به جد اکبر او وامام موسی بن جعفر کاظم(ع)، نواده پنجم پیامبر (ص)می رسد، امام موسی بن جعفر امام هفتم شیعیان است.

از این جاست که ما پی به وجود شخصیتی والا و بزرگ می بریم که چه گوهر ارزشمندی به عنوان ره توشه ی ما قرار گرفته بود واین ما را یاری می کرد تا به سراغ این برویم که این شخصیت دارای چه منش ها واخلا قیاتی بود.

این بحث را به این صورت جمع آوری کردیم که این زبان از گویای اخلاقیات امام عاجز است وفقط در این چند صفحه یا کتاب و...نمی گنجد.

بحث ونتیجه گیری ارائه نظریه ها وپیشنهادها

در اینجا ذکر این نکته الزامی است که امام موفقیت را درگام جدیدی که در انقلاب در فرایند نوسازی برداشتند،ودر آماده سازی محیط اجتماعی ودگرگونی در ارزش های واهی وغرب زده مردم کسب نمودند.

با ظهور امام خمینی در عرصه تحولات سیاسی ایران،موج جدیدی از ستیزش نیرو های اجتماعی به رهبری روحانیت،بر ضد حاکمیت استبدادی راآغاز کردند.

نوشته: منا  قطره، اعظم پایا، محبوبه مفیدی

تنظیم برای تبیان: ابوذر سلطانی


منابع:

1- ترابی،احمد،پژوهش نامه امام(ره)،تهران،دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم،1378.

2-زهیری،علیرضا،عصر پهلوی به روایت اسناد،تهران،نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری،1379.

3-کریمی،یوسف،روان شناسی اجتماعی،تهران،انتشارات ارسباران،1387.

منابع اسناد

الف:مراکز اسناد

-آرشیو سخنرانی امام در سازمان تبلیغات اسلامی

-رسانه های ویدئویی وتصویری

-جمع آوری مصاحبه های هم دوره های امام از طریق رسانه

-اسامی راویان خط امام:

غلامعلی رجایی،زهرا مصطفوی(دختر امام)،سید حمید روحانی،حسن حماده(نویسنده)،سید حسن خمینی(نوه امام).

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.