تبیان، دستیار زندگی
از تحریکات پوستی گرفته تا گزیدگی ‌های ناشی از حشرات مختلف، هیچ چیز مانند یك خراشیدگی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه از شر خارش خلاص ‌‌شویم؟

خارش پوست

از تحریکات پوستی گرفته تا گزیدگی ‌های ناشی از حشرات مختلف، هیچ چیز مانند یك خراشیدگی خوب نمی ‌تواند موجب خلاص شدن از شر خارش ‌های آزار دهنده شود.

از گذشته ‌های دور تا هم اكنون، بشر به صورت ناخودآگاه و آگاه، از خراشیدن پوست به عنوان راهی جهت از بین بردن انگل‌ ها و سایر عوامل خارجی استفاده كرده است. با این حال تا همین چند وقت پیش، حتی دانشمندان و محققان سرشناس دنیا نیز از راز نهفته در پشت این مكانیسم طبیعی اطلاعی نداشتند.

اكنون تحقیقاتی كه در دانشگاه مینسوتای آمریكا انجام شده است، پاسخ مناسبی برای این ابهام ارائه كرده است:

ایجاد خراش در پوست موجب از كار افتادن موقتی سلول‌ های عصبی در نخاع می ‌شود. این سلول‌ ها به صورت طبیعی، احساس خارش را به مغز منتقل می ‌كنند.

هنگامی كه حشره‌ای پوست بدن را نیش می‌ زند، سلول‌ های موجود در پوست، ماده شیمیایی خاصی را ترشح می ‌كنند كه "هیستامین" نامیده می ‌شود. سلول‌ های عصبی كه در اطراف سلول‌ های پوستی ترشح ‌كننده این ماده قرار دارند، نسبت به هیستامین از خود واكنش نشان داده و پیامی را به نخاع ارسال می ‌كنند. سپس پیامی به تالاموس مغز فرستاده می‌ شود كه در این ناحیه، پیام ارسال شده درك شده و برای كل مغز قابل فهم می‌ شود. در ادامه تالاموس این پیام را به قشر مغزی منتقل می کند كه در نتیجه احساس خارش ایجاد می‌ شود.

محققان دانشگاه مینسوتا در پروژه اخیر خود، ماده ی هیستامین را به پاهای چند میمون تزریق كردند و در عین حال فعالیت‌ سلول‌ های مخصوصی در نخاع این حیوانات را زیر نظر گرفتند. این سلول‌ ها با تشخیص سریع تزریق هیستامین، اقدام به ارسال پیام‌ های فوری كردند. با این حال زمانی كه محققان نواحی اطراف نقطه تزریق را خراشیدند، این فرآیند دچار افت شد.

ترجمه: مهدی كیا

منبع: Focusmagazine

*مطالب مرتبط:

توصیه های ضد خارش پوست

سلول‌های عامل خارش شناسایی شد

خارش پوست و علل آن

بیماری های پوستی لیکن پلان، سالک و خارش پوستی

خارش پوست در بارداری طبیعی است؟

اگزما ( حساسیت پوستی ) و روش مقابله با آن

تلفن همراه باعث خارش پوست می‌شود

خارش کهیر آزار دهنده است

راه های درمان کهیر چیست؟

خارش‌ زمستانی‌ (اگزمای‌ خشك‌)

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.