تبیان، دستیار زندگی
ارکستر مجلسی ایرانیان در اولین اجرای خود قطعاتی از ساخته های فردین خلعتبری را با صدای علیرضا قربانی در سالن همایش های برج میلاد از 19 تا 21 آذر ماه به روی صحنه می برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنسرت "مدار صفر درجه" در برج میلاد

علیرضا قربانی ، فردین خلعتبری

ارکستر مجلسی ایرانیان در اولین اجرای خود قطعاتی از ساخته های فردین خلعتبری را با صدای علیرضا قربانی در سالن همایش های برج میلاد از 19 تا 21 آذر ماه به روی صحنه می برد.

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست خبری که امروز در خانه هنرمندان برگزار شد علیرضا قربانی، فریدن خلعتبری و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری ترانه شرقی به سئوالات خبرنگاران درباره این کنسرت که با عنوان"مدار صفر درجه" قرار است برگزار شود پاسخ دادند.

آغاز به کار ارکستر مجلسی ایرانیان

در ابتدای این نشست مدیرعامل موسسه ترانه شرقی ضمن اعلام آغاز فعالیت رسمی ارکستر مجلس ایرانیان گفت: این ارکستر با همکاری و مشاوره فردین خلعتبری تشکیل شده است و این کنسرت آغازی برای فعالیت های مداوم این ارکستر در زمینه موسیقی ایرانی خواهد بود.

محسن رجب پور همچنین افزود: ما قصد داریم تا از آثار سایر آهنگسازان نیز برای اجرا بهره ببریم و امیدوارم که با مدیریت هنری فردین خلعتبری شاهد اجراهای راضی کننده ای برای مخاطبان به خصوص نسل جوان امروز باشیم.

ارکستر مجلسی ایرانیان در اولین اجرای خود قطعاتی از ساخته های فردین خلعتبری را با صدای علیرضا قربانی در سالن همایش های برج میلاد از 19 تا 21 آذر ماه به روی صحنه می برد.

فردین خلعتبری نیز در ادامه این نشست ضمن اشاره به قطعات این کنسرت گفت : از آنجا که اکثر اشعار قطعات این کنسرت توسط افشین یداللهی سروده شده من جای وی را خالی می کنم و بر این موضوع تاکید می کنم که اشعار یداللهی حال و هوای ویژه ای دارد که من بسیاری از کارهایم را تحت تاثیر آنها ساخته ام.

این آهنگساز همچنین گفت: این کنسرت به درخواست مردم تدارک دیده شده است و من از حدود پنج سال قبل قصد برگزاری آنرا داشتم اما هر بار به دلایل مختلفی این کار میسر نمی شد. به طور دقیق از زمان پخش سریال"مدار صفر درجه" بود که بارها و بارها از سوی مردم با تقاضای اجرای این کار مواجه شدم و قصد کردم تا در کنسرتی برخی از این قطعات را که مردم با آنها خاطره دارند اجرا کنم.

وی تصریح کرد: در این کنسرت 16 قطعه اجرا می شود که 2 قطعه آن آوازی خواهد بود؛ ضمن اینکه تصنیف های دیگری نیز مانند تصنیف انتهایی سریال"شب دهم" و سریال"سایه آفتاب" به همراه چند قطعه جدید برای مخاطبان اجرا می شود. ارکستر مجلسی ایرانیان نیز ارکستری زهی است که شباهت هایی با ارکستر ملی دارد با این تفاوت که در آن از سازهای بادی برنجی نیز بهره گرفته شده است.

اجرایی با قطعات خاطره انگیز

علیرضا قربانی نیز با تاکید بر نوستالوژیک بودن بسیاری از قطعات این کنسرت گفت: از مدت ها قبل با اصرار مردم به فکر برگزاری چنین برنامه ای افتاده بودیم. در بسیاری از کنسرت ها مردم در بخش بیز برنامه از ما اجرای قطعه شب دهم را می خواستند و این نشان از نوستالوژیک بودن چنین آثاری برای آنها داشت. خوشبختانه پس از مدت ها این اتفاق با همکاری محسن رجب پور میسر شد و من از این موضوع خوشحالم.

این خواننده همچنین با اشاره به تنوع همکاری های خود با گروه های بزرگ و کوچک افزود: یک خواننده از برخی جنبه ها مانند هنرپیشه است. برخی از خواننده ها در یک فرم اجرا تسلط خوبی دارند اما به فرض در اجرا به همراه ارکستر دچار ضعف هستند و من گمان می کنم یک خواننده جامع باید توانایی اجرا در تمامی این فرم ها را داشته باشد.

وی در ادامه افزود: به نظر من به جز استاد شجریان استاد بنان تنها کسی است که به این جامعیت در خوانندگی رسیده است و این موضوع را در آثاری که از خود به جای گذاشته می توان دید.

فردین خلعتبری نیز با اشاره به توانایی های قربانی افزود: تجربیاتی که از قربانی در تمام این زمینه های اجرایی مانند خوانندگی به همراه ارکستر شنیده شده نشان از توانایی او دارد و به نظر من در این اجرا نیز صدای وی تحت تاثیر ارکستر قرار نخواهد گرفت؛ بلکه این ارکستر است که تحت تاثیر صدای قربانی قرار می گیرد.

این آهنگساز همچنین درباره دلیل همکاری خود با رجب پور به عنوان تهیه کننده ای که به طور تخصصی برگزار کننده کنسرت های پاپ بوده گفت: توانایی رجب پور در برگزاری کنسرت ها و همچنین میزان احترامی که به مخاطبان حرفه ای و غیر حرفه ای خود می گذارد باعث شد تا ما در این تصمیم جدی تر باشیم. متاسفانه ما در ایران در بسیاری از حوزه ها فقط نام حرفه ای را یدک می کشیم در حالی که کارمان غیر حرفه ای است؛ به نظر من رجب پور در برگزاری کنسرت ویژگی های یک حرفه ای را دارا است.

هزینه های بالای کنسرت و نقش شورای شهر

رجب پور نیز با گلایه از شرایط برگزاری کنسرت در ایران گفت: هزینه اجاره هر صندلی برای کنسرت در سالن همایش های برج میلاد 26 هزار 500 تومان برای ما تمام می شود که این واقعا بسیار بالا است و من واقعا شرمنده می شوم از اینکه قرار باشد بلیط یک کنسرت با چنین هزینه های به فروش برسد.

وی همچنین گفت: ایجاد فضای مناسب فرهنگی برای استفاده شهروندان از وظایف شورای شهر و شهرداری محسوب می شود. ما انتظار داریم که مسئولان هم کمی به اینگونه مسائل توجه کنند. پدر خانواده ای که در ماه 500 هزار تومان حقوق می گیرد اگر بخواهد با خانواده اش دو ساعت از یک کنسرت استفاده کند باید نیمی از حقوق ماهیانه اش را بپردازد آیا چنین چیزی ممکن است؟

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی