تبیان، دستیار زندگی
باید در سریال‌سازی واقع‌گراتر عمل‌كنیم و برای رسیدن به این قصد باید مسائل عمیق و حادتر خانواده‌های امروزی در محیط شهری و شهرستان‌های كوچك‌تر را در سریال‌ها به تصویر بكشیم؛ اما محدودیت‌های سیما جلوی پرداختن به این موضوعات را می‌گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلق شخصیت‌های مثبت و جذاب درسریال‌ها

سینما

مصطفی عزیزی: باید درسریال‌سازی واقع‌گراتر عمل‌كنیم

مركزتحقیقات صداوسیما به طور منظم آمارهای دقیق منتشر نمی‌كند یك تهیه‌كننده فیلم و سریال متذكر شد: اگر مركز تحقیقات و سنجش برنامه‌های صدا‌وسیما به‌طور منظم آمارهای دقیقی را منتشر كند می‌توان از نتایج ارائه شده، در برنامه‌سازی استفاده كرد؛ این درحالیست كه متاسفانه مركز تحقیقات صداوسیما در حال حاضر این‌گونه عمل نمی‌كند.

***

مصطفی عزیزی درباره‌ی «ضرورت ساخت سریال‌هایی كه روابط مثبت خانوادگی را به تصویر بكشند» با یادآوری مطلب بالا به خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار كرد: باید در سریال‌سازی واقع‌گراتر عمل‌كنیم و برای رسیدن به این قصد باید مسائل عمیق و حادتر خانواده‌های امروزی در محیط شهری و شهرستان‌های كوچك‌تر را در سریال‌ها به تصویر بكشیم؛ اما محدودیت‌های سیما جلوی پرداختن به این موضوعات را می‌گیرد.

او معتقد است: سریال‌هایی كه اخیرا پخش شده‌اند حتی بخشی از تضادها و تنش‌های درون خانواده‌ها را منعكس نكرده و واقع‌گرا نبوده‌اند.

عزیری ادامه داد: به تصویر‌كشیدن خانواده‌هایی كه اعضای آن با هم روابط خوبی دارند به تحكیم خانواده منجر نمی‌شود و نشان دادن ناهنجاری‌ها باعث تاثیر منفی خانواده‌ها نمی‌شود. در ساخت سریال باید واقع‌بینانه و درست به مسایل پرداخت و براساس ذهنیات، مشكلات جامعه و خانواده را به تصویر نكشید.

سریال‌هایی كه اخیرا پخش شده‌اند حتی بخشی از تضادها و تنش‌های درون خانواده‌ها را منعكس نكرده و واقع‌گرا نبوده‌اند.

***

تهیه‌كننده سریال «راه بی‌پایان» و فیلمنامه‌نویس سریال «مسافر» درباره‌ی ضرورت خلق شخصیت‌های جذاب مثبت و تاثیرگذار گفت: دراین زمینه ممیزی‌های تلویزیون مشكل‌زاست؛ چون براساس آن شخصیت‌های مثبت باید آن قدر خوب و بی‌عیب و نقص به تصویر كشیده شوند كه «حال آدم را به هم بزنند» این درحالیست كه یك شخصیت مثبت خوب، شخصیتی واقعی است كه در جهان واقعی زندگی می‌كند و ضعف‌ها و خطاهای یك انسان را دارد ولی به انسانی منفی تبدیل نمی‌شود.

عزیزی تاكید كرد: شخصیتی مثبت است كه در بزنگاه‌های زندگی رفتارهای مثبت از خود نشان می‌دهد، اما در خلق چنین شخصیت‌هایی در فیلم و سریال محدودیت داریم حال این پرسش مطرح می‌شود كه آیا به تصویر‌كشیدن كاراكتر‌هایی كه هیچ خطایی نمی‌كنند برای مخاطب جذاب است و باعث همذات‌پنداری او با نقش می‌شود؟

او با این اعتقاد كه « شخصیت‌های منفی كه خوب خلق شده‌اند می‌توانند نكات مثبت را به مخاطب منتقل كنند» گفت: شخصیت‌های منفی بازخورد بهتری دارند چون واقعی‌تر در فیلم و سریال‌ها به تصویر كشیده می‌شوند.

***

دراین زمینه ممیزی‌های تلویزیون مشكل‌زاست؛ چون براساس آن شخصیت‌های مثبت باید آن قدر خوب و بی‌عیب و نقص به تصویر كشیده شوند كه «حال آدم را به هم بزنند» این درحالیست كه یك شخصیت مثبت خوب، شخصیتی واقعی است كه در جهان واقعی زندگی می‌كند و ضعف‌ها و خطاهای یك انسان را دارد ولی به انسانی منفی تبدیل نمی‌شود.

تهیه‌كننده سریال «گاو صندوق» در پاسخ به این پرسش ایسنا كه چقدر می‌توان عواطف انسانی را به گونه‌ای واقعی در برنامه‌های نمایشی سیما به تصویر كشید، ابراز عقیده كرد: چنین امكانی وجود ندارد. همه چیز را باید در هاله‌ای قرار دهیم كه از واقعیت جامعه فاصله دارد. به عنوان نمونه زمانی كه قصد به تصویر‌كشیدن رابطه یك دختر و پسر را داریم آنها باید از ابتدا خانواده خود را در جریان قرار دهند و آشنایی این دو به ازدواج منتهی شود. این درحالیست كه درجامعه واقعی رابطه دختر و پسر لزوما تحت نظارت خانواده نیست و به ازدواج نمی‌انجامد علاوه بر آن پس از تصویب فیلمنامه و تصویر‌برداری با پخش و ممیزهای آن مواجه می‌شویم.

عزیزی مثال زد: در سریال «راه بی‌پایان» این مساله را جا انداخته بودیم كه منصور (با بازی هومن سیدی) و غزل (بابازی آزاده صمدی) آشنایی قبلی دارند،به همین علت همدیگر را به اسم كوچك صدا می‌كنند، اما پس از گذشت چند قسمت از این سریال به ما گفتند این دو نفر حق ندارند همدیگر را به اسم كوچك صدا بزنند، چون «غزل» یتیم شده است.

او درادامه با اشاره به دسترسی مردم به سریال‌های خارجی روز ادعا كرد: اكنون مجموعه‌هایی مانند «لاست» با زیرنویس فارسی دردسترس جوانان است و آنان با دیدن این سریال‌ها شیفته زندگی آمریكایی می‌شوند، اما در ایران میزان ممیزی زیاد است و كمتر می‌توان حقایق زندگی را به تصویر كشید.

اكنون مجموعه‌هایی مانند «لاست» با زیرنویس فارسی دردسترس جوانان است و آنان با دیدن این سریال‌ها شیفته زندگی آمریكایی می‌شوند، اما در ایران میزان ممیزی زیاد است و كمتر می‌توان حقایق زندگی را به تصویر كشید.

این تهیه‌كننده درباره‌ی ضرورت پخش سریال‌هایی در ماه مبارك رمضان كه روابط مثبت خانوادگی را به تصویر بكشند، اظهار كرد: تولید چنین مجموعه‌هایی برای پخش در ماه مبارك رمضان خوب است، البته سانتیمانتالیسم بیش از حد در سریال‌ها خوب نیست و اگر در مجموعه‌ها از بیان حقایق بیش از اندازه دور شویم، یا كودكان یا مادر‌بزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها به تماشای آنها می‌نشینند و جوانان به این‌گونه سریال‌ها توجهی نمی‌كنند.

عزیزی در پایان با بیان این‌كه با گنجاندن نكات ظریف در داستان‌های واقع‌گرا می‌توان به مباحث مربوط به تحكیم خانواده پرداخت، ابراز عقیده كرد: در فیلم‌های هالیوودی نیز ناهنجاری‌های زیادی به تصویر كشیده می‌شود، اما پس از پایان فیلم مخاطب احساس علاقه به خانواده می‌كند ولی با ممیزی و ساختن آثار سانتیمانتال دستیابی به این امر در ایران میسر نمی‌شود.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی