تبیان، دستیار زندگی
فیلمنامه این فیلم را که درباره آزاده‌های زن است، سپیده فیروزی نوشته است، فیلمنامه را که خواندم با موضوع و فضای آن ارتباط برقرار کردم و به نظرم رسید می‌تواند دریچه‌ای تازه در سینمای دفاع مقدس باشد. سینمایی که زنان در آن کمتر حضور دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلمی زنانه درباره دفاع مقدس

جمال شورجه

جمال شورجه "یاس‌های پنهان" را فیلمی زنانه درباره آزاده‌های زن سال‌های دفاع مقدس دانست.

شورجه به خبرنگار مهر گفت: فیلمنامه این فیلم را که درباره آزاده‌های زن است، سپیده فیروزی نوشته است، فیلمنامه را که خواندم با موضوع و فضای آن ارتباط برقرار کردم و به نظرم رسید می‌تواند دریچه‌ای تازه در سینمای دفاع مقدس باشد. سینمایی که زنان در آن کمتر حضور دارند.

وی ادامه داد: در سال‌های دفاع مقدس زنان حضوری پررنگ در جبهه‌ها داشتند و پابه پای مردان حرکت کردند اما این جوش و خروش آن طور که باید دیده نشده است. امیدوارم در "یاس‌های پنهان" بتوانم بخشی از این تلاش‌ و حضور را به تصویر بکشم. تعداد آزاده‌های زن در سال‌های دفاع مقدس کم نبوده اما در سینما به این موضوع پرداخته نشده است.

در سال‌های دفاع مقدس زنان حضوری پررنگ در جبهه‌ها داشتند و پابه پای مردان حرکت کردند اما این جوش و خروش آن طور که باید دیده نشده است. امیدوارم در "یاس‌های پنهان" بتوانم بخشی از این تلاش‌ و حضور را به تصویر بکشم. تعداد آزاده‌های زن در سال‌های دفاع مقدس کم نبوده اما در سینما به این موضوع پرداخته نشده است.

این کارگردان گفت: برای آغاز پیش‌تولید این فیلم سینمایی نیاز به حمایت‌های مراکز و نهادهای مرتبط با سینمای دفاع مقدس داریم و تا این همکاری‌ها انجام نشود فیلم شروع نمی‌شود. بخشی از این فیلم در عراق، بخش‌هایی در مرز ایران و عراق، سکانس‌هایی در شلمچه و بخش‌هایی در جنوب کشور فیلمبرداری می‌شود.

کارگردان "دایره سرخ" افزود: به دلیل نوع فیلم و تنوع لوکیشن‌ها، "یاس‌های پنهان" تولیدی طولانی دارد و به جشنواره امسال نمی‌رسد برای این فیلم از بازیگران و عوامل حرفه‌ای استفاده می‌کنم.

پروانه ساخت فیلم سینمایی "یاس‌های پنها" به کارگردانی جمال شورجه و تهیه‌کنندگی روح‌الله برادری امروز صادر شد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی