تبیان، دستیار زندگی
معاون سینمایی وزیر ارشاد در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی خواستار تصحیح عباراتی چون فیلمفارسی، فیلم فرهنگی و سینمای معناگرا شد و هدف دولت دهم را عزت سینمای ایران با همکاری تمام هنرمندان ذکر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدف ما عزت سینمای ایران است

شمقدری

با همه هنرمندان کار می‌کنیم

معاون سینمایی وزیر ارشاد در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی خواستار تصحیح عباراتی چون فیلمفارسی، فیلم فرهنگی و سینمای معناگرا شد و هدف دولت دهم را عزت سینمای ایران با همکاری تمام هنرمندان ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه معارفه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد، علیرضا سجادپور مدیر کل ارزشیابی و نظارت، مجید شاه‌حسینی، سیداحمد میرعلایی، مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره فیلم فجر، علی روئین‌تن، محمد آفریده، ایرج تقی‌پور، حسین ترابی، ابوالحسن داودی، مرتضی رزاق کریمی، غلامرضا موسوی، علی معلم، منوچهر شاهسواری، حمید نعمت‌الله، محمدحسین لطیفی، محمد نوریزاد، هوشنگ توکلی، محسن علی‌اکبری و... برگزار شد.

در ابتدای این مراسم شمقدری با تبریک روز میلاد حضرت معصومه (س) گفت: ما در معاونت سینمایی حرکت‌های جدیدی را آغاز می‌کنیم. باید در این زمینه تغییراتی رخ دهد. ما تلاش زیادی کردیم تا مجید شاه‌حسینی در این پست باقی بماند. در این دو هفته اخیر بیش از 10 ساعت با وی جلسه داشتم. ایشان صاحب تفکر و اندیشه بزرگی هستند. یک مدیر باید اینگونه باشد.

شمقدری: تصحیح عبارت‌های فیلمفارسی، فیلم فرهنگی و سینمای معناگرا ضروری است

وی در ادامه افزود: ارادت من نسبت به ایشان زمانی زیادتر شد که متوجه شدم در دوران هشت سال دفاع مقدس یک بسیجی بوده‌اند و می‌دانم اگر در هر جایی فعالیت‌شان را ادامه دهند، دین خود را به فرهنگ و هنر ادا می‌کنند و امیدوارم در حوزه مشورتی بتوانیم از حضور ایشان استفاده کنیم.

معاون وزیر ارشاد درباره مدیر عامل فارابی گفت: من میرعلایی را اولین بار در قاب سینما پشت صحنه فیلم "بر بال فرشتگان" دیدم. ایشان مردی مقاومند. ما به مدیری نیاز داشتیم که مشکلات را از بین ببرد و امید است با حضور میرعلایی گام‌هایی بلند برداشته شود. ایشان ارادت ویژه به حضرت معصومه (س) دارند و خوشحالیم اولین روز کار وی با چنین مناسبتی آغاز می‌شود.

شمقدری گفت: اتفاق‌هایی

که در تولید سینمای ایران افتاده نشان می‌دهد مناسبات مشکل دارد و هزینه‌ها زیادتر شده است. من حدود 25 سال پیش در دفتری قرارداد یک پروژه سینمایی را دیدم که کل مبلغ آن 100 هزار تومان بود. بازیگر این فیلم که چهره‌ای شناخته شده بود، دستمزدش 30 هزار تومان از درآمد اکران فیلم بود. با این مثال متوجه می‌شوید شرایط فعلی ما چگونه است.

وی با اشاره به این معضل سینما افزود: بحث شرایط تولید باید ساماندهی شود. ما گرفتار یک نوع آفت‌های ناخواسته شدیم که باید آنها را اصلاح کنیم. از طرفی در سینما با واژه‌ها و مفاهیم مختلف روبرو هستیم. یکی از آنها فیلمفارسی است. اگر این مفهوم به هنر پارسی برمی‌گردد که جزو افتخار ماست. پس چرا هر وقت با فیلمفارسی روبرو می‌شویم، تنزل به فکرمان می‌رسد.

معاون سینمایی وزیر ارشاد در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی خواستار تصحیح عباراتی چون فیلمفارسی، فیلم فرهنگی و سینمای معناگرا شد و هدف دولت دهم را عزت سینمای ایران با همکاری تمام هنرمندان ذکر کرد.

معاون سینمایی ادامه داد: فیلمفارسی واژه‌ای مبتذل شده و باید با همت هم این واژگان را اصلاح کنیم. عنصر بعدی معنا است. اگر بگوییم آثاری معناگرا هستند یعنی فیلم‌های دیگر بی‌معنایند. انتخاب چنین واژگانی درست نیست. البته دوستانی که در زمانی چنین مفهومی را انتخاب کردند قطعاً هدفی والاتر در نظر داشتند. همه فیلم‌ها باید معناگرا باشند. این تفکیک ما را به بیراهه می‌برد.

شمقدری درباره فیلم‌های فرهنگی گفت: همه فیلم‌ها فرهنگی هستند. اما اگر معتقدیم سینمای فرهنگی بی‌رمق است، این حرف ما توهین به مخاطب سینما است. در بعضی فیلم‌های که رگه‌هایی از ابتذال دارند، مفاهیم خوبی برای مخاطب عام ارائه می‌شود. در حالی که برخی فیلم‌های معناگرا مخاطب را به خرافه‌گرایی سوق می‌دهد. باید این عبارات را با نگاهی فرهنگی درست کرد.

شمقدری

شمقدری: از مدیران سینمایی گذشته سپاسگزارم و با همه هنرمندان کار می‌کنم

وی با اشاره به قانون اجرای عدالت در سینمای ایران تاکید کرد: اجرای عدالت رویکرد این دولت است و ما هم تلاش می‌کنیم آن را در سینمای ایران محقق کنیم. باید کاری کنیم همه ایران یک پلاتوی بزرگ شود. دغدغه همه نیمه شمالی تهران نیست. ما بیش از 40 میلیون نفر در روستاها و شهرهای کوچک داریم و بسیاری از فیلم‌های خوب مشکلات آنها را نشان نمی‌دهند.

شمقدری افزود: یکی از راهها این است که هنرمندان بومی را در تولید آثار مشارکت دهیم. ما باید دنبال راههای نرفته باشیم. البته تجربه‌های گذشته را نیز ادامه می‌دهیم. من هیچوقت مدعی نیستم باید مسیر خطی متفاوتی را بپیماییم. من سپاس خود را از مدیران و مسئولین گذشته برای خدماتشان در این 30 سال ابراز می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: روز گذشته به دیدن رئیس جمهوری رفتم. ایشان با اینکه قرار بود با اردوغان تماس تلفنی داشته باشند من را پذیرفتند و در دیداری کوتاه تاکید کردند راه خود را در اعتلای سینمای ایران ادامه دهیم مبادا گروهی تصور کنند با توجه به برخی تصورات نمی‌خواهیم با گروهی از هنرمندان کار کنیم. هدف ما عزت سینمای ایران است و ما با همه هنرمندان کار می‌کنیم.

شاه‌حسینی: سینمای ایران باید حق خود را از آسیا و جهان طلب کند

در ادامه مدیر عامل سابق فارابی گفت: جمع گرم حاضر در این سالن دوستان مشترک من و میرعلایی هستند. جا دارد ابتدا پایان ماموریتم را که برخی منتظر آن بودند تبریک بگویم. مگر نه اینکه ولایت بزرگان و پایان ماموریت بزرگ اتفاقی مبارک است. برخی سکوت کردن را به نادانی و گاهی تکبر و به تفصیل صحبت کردن را متکبرانه می‌دانند. باید همیشه گزیده‌گو باشیم.

شاه‌حسینی درباره فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی در دوره مدیریت خود گفت: فارابی نهادی غیر دولتی برای ارتقای سطح کیفی تولیدات سینما است. از این رو تعطیلی یا ضرورت محدود ساختن آن نظر کسانی است که دوستدار سینمای ایران نیستند. این سینما امروز برای تاثیرگذاری در عرصه‌های مختلف نیازمند تولیدات متنوع برای رقابت در سطح بین‌المللی است.

وی ادامه داد: امروز تولید پروژه‌های بزرگ سینمایی یکی از مهمترین راههای جذب مخاطب عام است. سینمای آسیا در این چند سال فیلم‌هایی قابل اعتنا در این حوزه داشته است. این حق سینمای ایران است که سهم خود را در سینمای آسیا و جهان طلب کند. فارابی دو پروژه فاخر "ملک سلیمان" و "راه آبی ابریشم" را تولید کرد تا گامی بلند در ارتقای سطح کیفی تولیدات بردارد.

من میرعلایی را اولین بار در قاب سینما پشت صحنه فیلم "بر بال فرشتگان" دیدم. ایشان مردی مقاومند. ما به مدیری نیاز داشتیم که مشکلات را از بین ببرد و امید است با حضور میرعلایی گام‌هایی بلند برداشته شود. ایشان ارادت ویژه به حضرت معصومه (س) دارند و خوشحالیم اولین روز کار وی با چنین مناسبتی آغاز می‌شود.

مدیر عامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به دیگر برنامه‌های بنیاد در سال‌های اخیر افزود: فعالیت برگزاری جشنواره فیلم فجر، مدیریت حوزه بین‌المللی، تولیدات سینمایِی، چاپ و نشر و... از فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی در دو سال اخیر است و علاقمندان به عملکرد این بنیاد می‌توانند سالیانه به اطلاعات آن دست یابند.

دکتر شاه‌حسینی در پایان با تشکر از همکاران خود گفت: از همه همکاران شریف خود در فارابی تشکر می‌کنم. کسانی که همیشه کنار من بودند و با ایثار خود درس‌های فراوان به من آموختند. از هیئت مدیره خانه سینما و صنوف سینمایی سپاسگزارم و برای مدیران جدید سینما آرزوی توفیق دارم.

امیرصادقی: از التماس کردن و انتظار کشیدن پشت درهای بسته فارابی خسته شدم

شاه‌حسینی سپس چند بیت شعر خواند و شمقدری برای تقدیر از او به جایگاه رفت. ناگهان خسرو امیرصادقی تهیه‌کننده سینما از میان جمع فریاد زد: آقای شمقدری بدترین پست را قبول کردید. در فارابی برای یک فیلم هفت میلیارد هزینه می‌کنند اما ریالی به ما کمک نمی‌کنند. دروغ‌ها را افشا کنید. من در راهروهای فارابی پشت در زیاد ماندم و اینقدر التماس کردم که خسته شدم.

معاون سینمایی وزیر ارشاد هم در پاسخ به صحبت‌ها و گلایه‌های وی گفت: از شما و دوستان دیگر خواهش می‌کنم در یک جلسه دیگر مشکلات خود را بیان کنید. من مشتاقم به صحبت‌های شما گوش دهم. سپس حبیب ایل‌بیگی مدیر روابط عمومی فارابی حکم مدیر عاملی سیداحمد میرعلایی مدیر عامل جدید فارابی را خواند.

میرعلایی پس از دریافت حکم خود در سخنانی گفت: ولادت حضرت معصومه (س) را به همه عاشقان به ویژه آنهایی که با خون خود به استقبال این عید رفتند تبریک می‌گویم. احساس می‌کنم ما به همدلی دوباره نیاز داریم. دشمنانی که می‌خواهند نام ایرانی نباشد آنهایی هستند که نزدیکی قلب‌های ما را نشانه می‌گیرند.

میرعلایی: من هم مثل شما پشت درهای بسته فارابی مانده‌ام

وی با اشاره به دعوت شمقدری برای پذیرش پست مدیریت فارابی گفت: وقتی ایشان گفت آقای شاه‌حسینی قصد دارد از فارابی برود و ما در نظر داریم شما را برای این پست انتخاب کنیم، من خندیدم و گفتم در موقعیتی نیستم که این پیشنهاد را قبول کنم. من به تولید در سینمای ایران عشق می‌ورزم. ایشان و وزیر ارشاد صحبت‌هایی کردند که من قانع شدم.

میرعلایی افزود: در همان شرایط جناب آقای شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد گفت تا روزی که حکم من صادر شود اگر قرار شد من در این جایگاه بمانم روی شما را می‌بوسم و اگر شخص دیگری را انتخاب کردید دست شما را خواهم بوسید. البته برای قبول این مسئولیت چند شرط گذاشتم.

امروز تولید پروژه‌های بزرگ سینمایی یکی از مهمترین راههای جذب مخاطب عام است. سینمای آسیا در این چند سال فیلم‌هایی قابل اعتنا در این حوزه داشته است. این حق سینمای ایران است که سهم خود را در سینمای آسیا و جهان طلب کند. فارابی دو پروژه فاخر "ملک سلیمان" و "راه آبی ابریشم" را تولید کرد تا گامی بلند در ارتقای سطح کیفی تولیدات بردارد.

وی تاکید کرد: سینمای ایران از نظر امکانات و تجهیزات در سطح بالا نیست. این مأموریتی است که باید فارابی پیگیری کند و معاون سینمایی نیز قول کمک داده است. من مثل همه شما پشت درهای فارابی روزهای زیادی مانده‌ام، اما قول می‌دهم هفته دیگر بگویم در این اتاق‌ها چه خبر است. همه آنها که در سینما هستند حق دارند از همه اجزا بهره‌مند شوند و در بیت‌المال حق دارند.

مدیر عامل فارابی افزود: بخشی از سینما تفکر سینما را ایجاد می‌کند. من به شما قول می‌دهم احساس شما را از پشت درهای بسته حس کنم و با خدای خودم عهد کرده‌ام احساس آن ارباب رجوع را جوابگو باشم. البته در این راه به کمک همه دوستان نیاز دارم ما به تولید فیلم‌های فاخر نیاز داریم، اما این آثار باید با رعایت الگوی مصرف ساخته و عدالت برای همه برقرار شود.

در این بخش داود توحیدپرست کارگردان فیلم سینمایی "نامزد آمریکایی من" از میان جمعیت گفت: آقای شاه‌حسینی که این حرف‌ها را زد، بهترین فیلم‌های سینما با 200 میلیونی ساخته شدند. کیارستمی و کیمیایی فیلم‌های خود را با 200 تا 300 میلیون تومان می‌سازند. چرا باید هفت میلیارد به یک فیلم کمک شود.

میرعلایی ضمن تایید بخش‌هایی از حرف‌های توحیدپرست اظهار امیدواری کرد با همدلی و همکاری این مشکلات برطرف شود. فرج‌الله سلحشور، آرش معیریان، حسین ترابی، جهانگیر جهانگیری، نادر مقدس، الیزابت امینی، بیتا منصوری، افشین شرکت، آریا عظیمی‌نژاد، مجید مسچی، حسین علم‌الهدی، محمدرضا اعلامی، اسحاق خانزادی، احمد نجفی، علیرضا زرین‌دست، محمد درمنش، امیر و عبدالله اسفندیاری، محسن علی‌اکبری، داریوش بابائیان، ابراهیم داروغه‌زاده و... در این مراسم حضور داشتند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی