تبیان، دستیار زندگی
ot; حمید جبلی " برگزار شد یكی از بخش‌های هفدهمین جشنواره بین‌المللی كودكان و نوجوانان اصفهان ، یك روز با حمید جبلی ، مرضیه برومند و ایرج طهماسببود. به گزارش ایسنا ، مراسم نكوداشت این كارگردان و بازیگر كه با آخرین ساخته‌ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم نكوداشت " حمید جبلی " برگزار شد

یكی از بخش‌های هفدهمین جشنواره بین‌المللی كودكان و نوجوانان اصفهان ، یك روز با حمید جبلی ، مرضیه برومند و ایرج طهماسببود.

به گزارش ایسنا ، مراسم نكوداشت این كارگردان و بازیگر كه با آخرین ساخته‌اش ، « خواب سفید » در جشنواره‌ امسال حضور دارد .

در این مراسم كه مسعود كرامتی ، ایرج طهماسب ، عزیز ساعتی و میترا محاسنی، نیز حضور داشتند از فعالیت چند ساله هنری حمید جبلی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم حمید جبلی طی سخنانی گفت : هیچگاه توقع نداشتم در مراسمی از من برای انجام وظیفه خود ، تجلیل كنند.

محمد مهدی عسگر پور ، دبیر هفدهمین جشنواره لوح و هدیه‌ای به رسم یادبود از سوی دبیرخانه جشنواره به این كارگردان و بازیگر سینمای كودك و نوجوان اهدا كرد.

در پایان مراسم نیز ، فیلم " خواب سفید " به كارگردانی و بازیگری حمید جبلی به نمایش گذاشته و مورد تشویق مخاطبان قرار گرفت.

فیلمبرداری " دوئل " جدیدترین فیلم احمدرضا درویش آغاز شد.

به گزارش ایسنا ، در این فیلم كه هفتمین فیلم درویش در مقام كارگردان است ، بار دیگر قصه‌ فیلم به زمان دفاع مقدس باز می‌گردد.

آخرین پرواز(1368)،ابلیس (1369) ،آذرخش (1371) ،كیمیا (1373) ،سرزمین خورشید (1375) ومتولد ماه مهر(1378) شش فیلم قبلی این كارگردان است كه اغلب آثار وی هر یك به نوعی به موضوع دفاعمقدس و پیامدهای جنگ تحمیلی پرداخته‌است.

در فیلم"دوئل" ،زینال ( سعید راد ) پس از بیست سال اسارت در عراق ، آزاد می‌شود. زینال در آغاز جنگ تحمیلیدرحین مقاومت همراه با جمعی از اهالی خرمشهر در مقابل دشمن در جریان یك توطئهای‌ از پیش طراحی شدهقرارمی‌گیرد که در آنبرای خروج گاوصندوقی حاوی مدارك محرمانه از كشورتلاش می شود.در این فیلم كه تصویربرداری آن در حومه‌ تهران ( در كنار بزرگراه تهران ـ قم ) و خوزستان انجام می‌شود از دكورهای گسترده‌ای برای بازسازی خرمشهر زمان جنگ استفاده می‌شود.

همچنین ، پس از نام‌ بردن از بازیگرانی نظیرپرویز پرستویی،محمدرضا فروتن،نیكی كریمی وهدیه تهرانی، حضورسعید راد، پژمان بازغی،پریوش نظریهو انوشیروان ارجمند در"دوئل" قطعی شد.

سعید راد پس از انقلاب اسلامی به غیر از حضور درعقاب‌ها ، میدان مین ودادشاه( كه همگیمربوط به نیمه اول دهه شصت می شوند) در فیلم دیگری ظاهر نشده است.

پرویز پرستویی ، هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن نیز به عنوان بازیگران مهمان دردوئل شركت می‌كنند.

در این فیلم كه احمدرضا درویش در مقام نویسنده و كارگردان و بهرام بدخشانی به عنوان مدیر فیلمبرداری حضور دارند ،امیر اثباتی طراحیصحنه می کند و تهیه کنندگی آن را موسسه فرهنگی تماشا بر عهده دارد.

" باران " در آذربایجان غربی با حضور مجید مجیدی به نقد كشیده می شود

به گزارش ایسنا ، دفتر مطالعات فرهنگی هنری جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار كننده این جلسه نقد در سینما تربیت ارومیه خواهد بود.

قادر رشیدزاده كارگردان برجسته استان آذربایجان غربی و چند تن از هنرمندان استان از تحلیل گران این فیلمهستند.

فیلم" باران" كه قرار بود به همراه فیلم" رنگ خدا"در سالن آمفی ‌تئاتر مركزی دانشگاه ارومیه به نمایش درآید بهعلت آماده نبودن این سالن به سینما تربیت منتقل شد.

صادق محمدصادقی از اعضای دفتر مطالعات فرهنگی هنری جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی نقد آثار هنرمندان برجسته سینمای ایران را ازجمله برنامه‌های این دفتر ذكر كرد.

وی نقد و پخش دو اثر از بهرام بیضایی را با حضور وی ازجمله برنامه‌های آتی دفتر مطالعات فرهنگی و هنری جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی عنوان كرد

فرهاد فخرالدینی با اشاره به مشکلات ارکستر ملی :

نمی توانم به تنهایی تهیه کننده ، آهنگساز و رهبر ارکستر باشم

برنامه های ارکستر ملی ، از این پس متفاوت از گذشته و با ترکیب های جدیدی ارائه می شود.

فرهاد فخرالدینی ضمن بیان این مطلب "آواز" و "تکنوازی" را از جمله این تغییرات دانست و افزود: این تفاوت اجرا ، نتیجه ماهها زحمت گروه است . این شیوه ارکستر ملی که در آخرین برنامه این ارکستر با تکنوازی نی حسن ناهید و آواز جلال الدین منبری اجرا شد ، چندان به مذاق مخاطبان خوش نیامده است ، فخرالدینی در اینباره به ایرنا گفت: همیشه نباید ریتم معین و دلخواه مردم را اجرا کرد ، وی خاطر نشان کرد : من به تنهایی نمی توانم هم تهیه کننده هم آهنگساز و هم رهبر ارکستر باشم.


کمال تبریزی و فیلمی درباره مفقود الاثرها

فیلمبرداری فیلم "گاهی به آسمان نگاه کن" به کارگردانی کمال تبریزی از این هفته در تهران آغاز می شود.

نویسنده فیلمنامه این فیلم که ظاهراً برداشتی از رمان "مارگاریتا و مرشد" است ، می گوید : این سناریو در سال 75 اقتباس از آن کتاب بود . اما الان بطور کلی ، سناریویی تالیفی است .

داستان در مورد مفقود الاثرانی است که تا زمان پیدا شدن جسدهایشان در بین ما حضور دارند . فرهاد توحیدی در گفتگو با ایسنا گفت : در نوشتن این فیلمنامه از مشورت های کمال تبریزی و رضا کیانیان استفاده کردم. گفتنی است که شبکه 5 سیما این روزها مجموعه "دوران سرکشی" را از کمال تبریزی پخش می کند.

دختر شیرینی فروش در میدان نقش جهان اصفهان

فیلم "دختر شیرینی فروش" به کارگردانی ایرج طهماسب که هم اکنون در تهران اکران شده است به همت مسئولان برگزاری جشنواره فیلم کودک در فضای باز میدان بزرگ نقش جهان اصفهان در روی پرده عریض برایدوستداران سینما به نمایش گذاشته شد. همچنین شنبه شب فیلم پهلوانان با بازی "شارون استون" به نمایش در آمد و قرار است در شبهای آینده فیلم های دیگری نیز در میدان نقش جهان اصفهان روی پرده برود.

سمینار آسیب شناسی تولید در سینمای ایران برگزار می شود

شورای تولید اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع فیلم ایران ، سمینار آسیب شناسی تولید فیلم را در سینمای ایران برگزار می کند .

سید غلامرضا موسوی دبیر شورای تولید اتحادیه تهیه کنندگان با رد این شبهه که این سمینار در راستای درگیری های اخیر اتحادیه با شورای صنفی نمایش و خانه سینما است، به حیات نو گفت : بخش تولید، دچار معضلات مختلفی است که بخش نمایش ، یکی از این موارد است. سمینار آسیب شناسی تولید ، یک کار کاملا علمی در جهت تولید فیلم ایرانی است .

همچنین برگزاری سمینارها به صورت یکروزه ، مدنظر قرار دادن روند توزیع و نمایش علاوه بر بخش تولید و حضور متخصصان و کارشناسان برای تبیین سیاست ها از جمله مواردی است که در برگزاری این سمینارها به آن توجه خواهد شد.

تازه های کتاب ادبیات و هنر مقاومت منتشر شد

کتابخانه جنگ ، دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری ، مدتی است که فعالیت های اطلاع رسانی در زمینه کتاب های مربوط به جنگ را به طوری جدی دنبال می کند.

این کتابخانه بروشورهایی از کتاب هایی که به تازگی در این مجموعه منتشر شده اند را به همراه "فهرست موضوعی" این کتاب ها برای اعضاء مراکز پژوهشی و کتابخانه های تخصصی در تهران و شهرستان ها ارسال می کند .

همچنین پژوهشگران این کتابخانه، به تازگی چهارمین شماره "تازهای کتاب " را که در آن 45 عنوان کتاب جدید منتشر شده در ساله های 80 و 81 در ارتباط با موضوع جنگ و جنگ ها – بخصوص جنگ ایران و عراق (دفاع مقدس) معرفی شده ؛ منتشر و ارسال کرده است .

گفتنی است این کتابخانه تاکنون 3 شماره از "تازه های کتاب" را در 3 موضوع : زن و جنگ ، اسیر و اسارت و کردستان تهیه و ارسال کرده است.