تبیان، دستیار زندگی
چه کسی مسوولیت این جنایت را پذیرفت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاتل شهید شوشتری کیست؟
شهید شوشتری

مقدمه:

در اخبار روزهای گذشته متاسفانه خبر تاسف بار شهادت سردار نورعلی شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  را شنیدیم. خبر تاسف بار شهادت ایشان و فرماندهان سپاه سیستان وبلوچستان، سران عشایر و طوایف سنی وشیعه بوسیله حمله انتحاری برای همه ما بهت آور و درعین حال تامل برانگیز بود.این اقدام تروریستی زمانی به وقوع پیوست كه این گروه از فرماندهان در تدارك برگزاری همایش وحدت میان عشایر شیعی و سنی استان  بودند.انفجار مذكور در شرایطی صورت گرفته كه هنوز همه مهمانان این همایش در محل حضور نیافته بودند، در حالی كه اگر انفجار دیرتر انجام می شد، تعداد شهدا بسیار بیشتر می شد.

در این چند روزه بخش جامعه وسیاست تبیان به اطلاع رسانی درباره این حادثه تروریستی پرداخت و شما چه از طریق تبیان و یا سایر رسانه ها درباره کم وکیف این حادثه تروریستی قرار گرفته اید.اما در این مجال، ما به دنبال بررسی زمینه ها ،بازتابها و عوامل این حادثه خواهیم بود.

نوع این عملیات  تروریستی که پس از جنگ تحمیلی بی سابقه است و هدف قرار دادن جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این برهه خاص، نشان می‌دهد که برای شناسایی چنین اهداف بزرگی احتیاج به شناسایی و  سپس عملیات است

چه کسی مسوولیت این جنایت را پذیرفت؟

مانند اکثر جنایتهای تروریستی سالهای اخیر در سیستان و بلوچستان گروهک جندالله با انتشار بیانیه ای مسولیت این عملیات انتحاری را پذیرفت. سایت نزدیك به این گروه ، این عملیات را استشهادی شهید عبدالواحد محمدی سراوانی! و ناشی از " حمله مبارزان جان بركف مقاومت بلوچستان!" خواند و مدعی كشته شدن 60 تن شد. همان گونه که می دانید گروهک جندالله  توسط تروریستی به نام عبدالمالک ریگی هدایت و رهبری می شود. او احتمالا متولد سال 1358 است و  تحصیلات كلاسیك ندارد. او خودش  را "خادم جندالله" مى  خواند و مسوول گروه تروریستى  جند الله است. بنا به گفته  خودش از سن نوزده سالگى  اسلحه به دست گرفته و به عملیات تروریستى  پرداخته است.این گروه از سوی جمهوری اسلامی ایران و دولت پاکستان به عنوان یک «گروه تروریستی» شناخته شده است. از موارد تروریستی این گروه می توان به «قاچاق مواد مخدر، آدم ربایی و به شهات رساندن غیرنظامیان،علما و روحانیون شیعه یا سنی،نظامیان سپاه پاسداران و نیروی انتظامی »اشاره کرد. او  در مصاحبه با رادیو بلوچ، هدف اصلی خود را دفاع ازحقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده است.او در خاک پاکستان و  مناطقی که دولت پاکستان تسلط کمتری دارد فعال بوده و عملیات تروریستی را ساماندهی می کند.او از پشتیبانی مالی گروههای مالی و مدارس دینی وهابی برخی کشورهای عربی برخوردار است.

اما در پی این حادثه نگران کننده که تمام علاقه مندان به ایران و نظام از هر سلیقه و جناح را متاثر ساخته است مسائل و نکات مهمی می بایست مد توجه قرار گیرد که عبارتست از:

1-بازنگری در سیستمهای حفاظتی و حراستی:

شهید شوشتری

با توجه به تهدیدات ترورسیتی روزافزون در جهان معاصر، استفاده از شیوه های کنترل و بازرسی فیزیکی و الکترونیکی به ویژه در مناطق و اماکن عمومی امری عادی و پذیرفته شده است.برای مثال هم اکنون در ایلات متحده ،اروپا و حتی کشورهای آسیایی مانند هند که با خطر تروریسم وعملیات انتحاری روبرو هستند در ورودی تمام اماکن عمومی مانند فروشگاهها،سینماها ،مساجد،معابد و ...سیستمهای الکترونیکی چک و کنترل وجود دارد و مردم به صورت معمول آنرا می پذیرند. چندی پیش دربی تهران در ورزشگاه آزادی برگزار شد آن روز هر فردی که می خواست وارد ورزشگاه شود، سه بار مورد بازرسی قرار می گرفت تا اقلام تبلیغاتی سیاسی و ترقه و این قبیل چیزها را همراه خود به استادیوم نبرد.

پرسش اصلی این است که  وقتی  قابلیت حفظ امنیت استادیوم یکصد هزار نفری وجود دارد، چرا در حفظ امنیت یک همایش که در آن عالی ترین مقامات نظامی کشوری و استانی و سران طوایف (که جایگاه ویژه ای در منطقه دارند) حاضر هستند ، اینقدر اهمال می شود که تروریست ها بتوانند در روز روشن، دهها نفر را به خاک و خون بکشند و در آن چندین سردار و فرمانده نظامی را به شهادت برسانند؟ آیا بهتر نیست حداقل در استان سیستان وبلوچستان تدابیر ضد تروریستی معمول درجهان برای اماکن عمومی  مانند مساجد،تکایا و حسینیه ها،بازارها و یا اماکن همایش در نظر گرفته شود؟

2-عدم غفلت از حوزه های امنیتی و نظامی سخت  به خاطر تمرکز در جنگ نرم:

حوادث پس از انتخابات و مشکلات پس از آن موجب تمرکز سپاه پاسداران به مقوله ای شد که در ادبیات سیاسی به نام "جنگ نرم "موسوم است.مجوعه موضع گیری ها و مصاحبه های فرماندهان محترم سپاه نشان دهنده اولویت این مقوله است.یکی از نکات مهم پس از این حادثه  توجه توامان به دو مقوله تهدیدات عینی امنیتی و جنگ نرم  است.در این راستا دریادار صفاری فرمانده فرمانده نیروی دریای سپاه با بیان این كه توجه به مقابله با جنگ نرم نباید باعث غفلت از تحرك دشمن در جبهه نظامی و امنیتی شود، گفت: باید با حفظ آمادگی بتوانیم كاری‌ترین ضربات را به تحرك و تجاوز احتمالی دشمن وارد كنیم..

نوع این عملیات  تروریستی که پس از جنگ تحمیلی بی سابقه است و هدف قرار دادن جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این برهه خاص، نشان می‌دهد که برای شناسایی چنین اهداف بزرگی احتیاج به شناسایی و  سپس عملیات است. پس باید قبول کرد که مکان و زمان حضور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مکان شهادت از پیش در استان لو رفته بوده و به همین خاطر ، سپاه باید بازنگری جامعی  درباره سیستم امنیتی ،اطلاعاتی و حراستی در مناطق امنیتی پر خطر داشته باشد.

آیا بهتر نیست حداقل در استان سیستان وبلوچستان تدابیر ضد تروریستی معمول درجهان برای اماکن عمومی  مانند مساجد،تکایا و حسینیه ها،بازارها و یا اماکن همایش در نظر گرفته شود؟

3-عکس العمل مناسب ،سریع و قهر آمیز با مسببان حادثه:

تعلل در پاسخ نظامی سریع و سهمگین به قاتلان فرماندهان سپاه ،گروگان گیران و قاتلان سربازان و ماموران نیروی انتظامی، عاملان انفجار مسجد امیر المومنین و عاملان حادثه تروریستی تاسوکی به جری شدن آنان منجر خواهد شد. طبق  حقوق بین‌الملل در صورت استفاده مستمر از  سرزمین  یك كشور برای حملات تروریستی به كشور دیگر، دولت مورد حمله قرار گرفته شده اجازه مبارزه با  تروریست‌ها را در خاك كشور مقابل خواهد داشت و با توجه به آن‌كه دولت پاكستان عملاً از برخورد با این گروه تروریستی ناتوان است و در چند سال گذشته علایم روشنی از ارتباطات تروریست‌ها با ارتش پاكستان و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به دست آمده است، هیچ دلیلی برای عدم برخورد با این گروه در داخل خاك پاكستان وجود ندارد. مبارزه با گروهک پژاک در خاک عراق توسط ایران،سرکوبی حزب کارگران کردستان توسط ارتش ترکیه از موارد شاهد موفقیت عینی  و مشروعیت حقوقی  این قضیه است.

در حال حاضر دولت ضعیف گیلانی و زرداری در پاکستان سرگرم درگیری با طالبان در دره سوات و مناطق دیگر هستند و عملا امکان گشودن جبهه جدیدی در مرزهای غربی خود با ایران را ندارند .لذا ایران خود باید به فکر تامین امنیت خود باشد.

4-تلاش برای  حفظ وحدت ملی و جذب حداکثری به جای اتهام زنی سیاسی:

متاسفانه فضای کدر و ملتهب سیاسی ایران منجر به پدیده ناهنجاری شده است که تمام وقایع کشور را به حوادث جناحی مرتبط می کنند.اگرچه تقریبا برای سیستم اطلاعاتی کشور نقش گروهک جندالله و وابستگی آنان به سیستم های امنیتی غرب ،اعراب و پاکستان قطعی است اما بعضی سایتها می کوشند این حادثه زشت را به رقیب سیاسی خود منتسب کنند. اختلافات سیاسی بین جناح ها و شخصیت ها قابل انکار نیست اما ایجاد فضایی که رقیب به عنوان دست اندرکار ترور فرماندهان سپاه معرفی گردد معقول نیست.

از آن سو نیز برخی سایتها  و جریانهایی  که از دایره نظام خارج شده اند از این شهدا به نام کشته شدگان حادثه نام می برند و لحن متناسب با امنیت ملی و جایگاه شهدا در حفظ امنیت این مرز و بوم انتخاب نمی کنند.هر دو این جریانات ناشی از افراطی گری هایی است که بارها مقام معظم رهبری درباره آن هشدار داده اند و هر دو  برخلاف مصالح و منافع  ملی در حال حرکت هستند.

سید حسین زرهانی

گروه جامعه وسیاست