تبیان، دستیار زندگی
راجر ابرت منتقد مشهور سینمای جهان رامین بحرانی را یک فیلمساز بزرگ جدید توصیف کرد و نشریه آبزرور کارگردان 34 ساله ایرانی ـ آمریکایی را در میان چهار فیلمساز مستقل برتر سینمای جهان قرار داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلمساز جوان ایرانی ،در بین برترین های جهان

خداحافظ سولو

راجر ابرت منتقد مشهور سینمای جهان رامین بحرانی را "یک فیلمساز بزرگ جدید" توصیف کرد و نشریه آبزرور کارگردان 34 ساله ایرانی ـ آمریکایی را در میان چهار فیلمساز مستقل برتر سینمای جهان قرار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، جیسن سولومونز نویسنده نشریه آبزرور انگلیس به تازگی در مطلبی درباره برترین فیلمسازان مستقل سینمای آمریکا در آخرین سال‌های دهه 2000 نوشته است: در دهه 1980 وقتی گیشه سینمای جهان در اختیار ستارگانی چون آرنولد شوارتزنگر، بروس ویلیس و سیلوستر استالونه بود، گروهی از فیلمسازان برای ذائقه‌های پیچیده‌تر فیلم می‌ساختند.

در آن سال‌ها نام‌هایی چون جیم جارموش، هال هارتلی، اسپایک لی، استیون سودربرگ و برادران کوئن در عرصه سینمای مستقل آمریکا ظهور کرد که خارج از نظام فیلمسازی هالیوود فعالیت می‌کردند. این جریان به تدریج با فیلم‌هایی نظیر "داستان عامه‌پسند" و "ویل هانتینگ خوب" به جریان اصلی هالیوود تبدیل شد و همزمان در عرصه‌های تجاری و هنری درخشید.

در دهه 1990 این جریان با ظهور فیلمسازانی مانند پل تامس اندرسن، گاس ون سنت، تاد هینز و ریچارد لینکلیتر ادامه یافت و اوج آن اسکار 2008 بود که "جایی برای پیرمردها نیست" و "خون بپا می‌شود" برادران کوئن و تامس اندرسن در قالب فیلم‌هایی کاملا مستقل و با حضور ستارگان نامدار بسیاری از جوایز را از آن خود کردند.

این ماجرا امسال هم تکرار شد و "میلیونر زاغه‌نشین" به عنوان مستقل‌ترین فیلمی که در تاریخ اسکار تولید شده علاوه بر درو کردن جوایز اسکار فاتح گیشه سینماهای جهان هم لقب گرفت. جالب اینکه پنج فیلم نامزد بهترین فیلم اسکار 2009 در مجموع به اندازه 500 میلیون دلار و اندی "ترنسفرمرز 2" در گیشه آمریکا نفروخته‌اند.

راجر ابرت منتقد مشهور سینمای جهان رامین بحرانی را "یک فیلمساز بزرگ جدید" توصیف کرد و نشریه آبزرور کارگردان 34 ساله ایرانی ـ آمریکایی را در میان چهار فیلمساز مستقل برتر سینمای جهان قرار داد.

در آستانه ورود به دهه دوم هزاره جدید میلادی، سینما نیازمندترین هنر به جریان یافتن خونی تازه در رگ‌های خود است و فارغ از تمام بحث‌های حاشیه‌ای سینما، گروهی از سینماگران هستند که فقط به فیلم ساختن فکر می‌کنند و به اینکه گروهی از مردم دوست دارند فیلم‌های آنها را ببینند. گرچه شاید آنها را به زودی روی صحنه اسکار هم ببینیم.

رامین بحرانی فیلمساز، نویسنده و تهیه‌کننده 34 ساله ایرانی ـ آمریکایی یکی از چهره‌های تازه سینمای مستقل آمریکا است که در آثار خود تلاش شخصیت‌هایی تنها را در آمریکای معاصر به تصویر می‌کشد. او در تازه‌ترین فیلم خود "خداحافظ سولو" دوستی عجیب یک راننده سنگالی با مرد 70 ساله آمریکایی را روایت کرده است.

بحرانی در این باره می‌گوید: مردم می‌گویند فیلم‌های من درباره شخصیت‌های حاشیه‌ای است. اما آنها برای سینمای جریان اصلی حاشیه‌ای به حساب می‌آیند که معمولا نادیده گرفته می‌شوند و بیش از آنکه زندگی مهاجران را به تصویر بکشند، داستان‌هایی عمیقا شخصی و انسانی درباره آدم‌های خارج از متن و خارجی هستند.

فیلمساز جوان قصد دارد سال آینده میلادی داستانی وسترن را به تصویر بکشد که بیشتر شخصیت‌های آن سفیدپوستان هستند. او برخلاف بسیاری از همکاران و همتایان خود و با اینکه با بخشی بسیار کم از بودجه معمول فیلم‌های هالیوودی فیلم می‌سازد، وقتی فراوان صرف انتخاب بازیگران و فیلمبرداری صحنه‌های آثارش می‌کند.

سلیمان سای ساوانه بازیگر تازه‌کار و سیاهپوست "خداحافظ سولو" برای بازی در این فیلم چند ماه با بحرانی زندگی کرد و یاد گرفت چگونه یک تاکسی را برند. بحرانی می‌گوید: فیلم‌های میلیون دلاری هالیوود گرچه در بودجه و هزینه بسیار بزرگند، اما در به تصویر کشیدن ایده و احساس بسیار ریزبینانه عمل می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: من برای پول درآوردن فیلم نمی‌سازم. من برای مردمی فیلم می‌سازم که تشنه دیدن هستند. بزرگترین چالش نسل من تامین هزینه‌های فیلمسازی نیست، بلکه کنار کشیدن مخاطبان از پدیده‌هایی چون توئیتر و یوتیوب است. اینها شما را فقط تحریک می‌کنند، اما من می‌خواهم حرکت بدهم، الهام ببخشم و نگران کنم.

لین شلتن فیلمساز جوان آمریکایی و کارگردان Humpday و تحسین‌شده در جشنواره‌های ساندنس و اسلم‌دنس، جو سوانبرگ فیلمساز 28 ساله اهل میشیگان و رایان فلک 33 ساله دیگر فیلمسازان مستقل نسل جدید سینمای آمریکا هستند که در کنار بحرانی شاید تا چند سال دیگر تا مرز بردن جایزه اسکار هم پیش بروند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی