تبیان، دستیار زندگی
به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه چهارم و پنجم آبان سال جاری در تهران و قم برگزار می‌‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه برگزار می‌‌شود
صادقی

به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه چهارم و پنجم آبان سال جاری در تهران و قم برگزار می‌‌شود.

رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه با تشریح برنامه‌های این همایش گفت: در ادامه همایش‌های قبلی، همایش دین و رسانه با هدف زمینه‌سازی برای تولید دانش در حوزه هنر، دین و رسانه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی با بیان اینکه در رسانه با مسایل هنری روبرو هستیم افزود: تمدن ما دینی است و باید دانش و هنرهای رسانه‌ای ما نیز دینی باشد.

وی خاطرنشان کرد:

هنرهای رسانه‌ای از افکار و اعماق انسان‌ها ناشی می‌شود و ایمان انسان‌ها و هنرمندان و نوع فکر و ایدئولوژی که دارند تاثیر عمیقی بر تولید محصولات فکری دارد به همین دلیل هنرهای اسلامی با هنرهای سکولار و غربی فرق دارد.

دبیر دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش گفت: بعضی از فعالیت‌ها انگیزه ورود به عرصه تولید دانش و هنرهای رسانه‌ای را افزایش می‌دهد و جو عمومی را برای فهم، گسترش استنباط و نگرش به دانش‌های تولیده شده را بالا می‌برد، لذا برای شناسایی نیروهای نخبه در این عرصه نیازمند برگزاری همایش‌های علمی هستیم.

وی افزود: 250 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که در پالایش مرحله اول 70 مقاله به دور دوم راه پیدا کرد و در پالایش مرحله دوم 21 مقاله برگزیده شد و 15 مقاله در همایش عرضه خواهد شد.

حجت‌الاسلام صادقی، با بیان اینکه در این همایش، از تبلیغات سیاسی و دعوت از سخنرانان سیاسی پرهیز شده بیان داشت: سخنرانی‌های این نشست صرفاً علمی خواهد بود و میزگردهای علمی و پرسش و پاسخ‌ برگزار خواهد شد.

دبیر دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه به نحوه ارزیابی مقالات همایش اشاره کرد و ابراز داشت: مقالات در دو مرحله در کمیته علمی همایش توسط دو داور، مورد ارزیابی قرار گرفت و بر اساس امتیازی که کسب نمودند پذیرش انجام شد.

رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به ضرورت برگزاری همایش دین و رسانه در شرایط کنونی اشاره  کرد و افزود: حکومت ما دینی است و رسانه هم باید دینی باشد و دینی شدن رسانه به این مفهوم نیست که انسان‌های متدین بر مسند امور باشند و از آنها بخواهیم با علوم موجود کار دینی کنند، بلکه باید دانش‌های رسانه‌ها دینی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی ادامه داد:

امروز خشونت‌ و مسایل غیراخلاقی از لحاظ بشری مطرود است اما در فضای رسانه‌ای غرب و سکولار به عنوان جذابیت‌ هنری رسانه‌ای شناخته شده و استفاده می‌شود که ما نمی‌توانیم از این روش‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم از این روش‌ها در رسانه‌های ما استفاده نشود، باید روش‌های جدید را ابداع و جایگزین آنها کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با بیان اینکه مبانی نظری دانش‌های رسانه‌ای باید دینی باشد و بر اساس ساختار رسانه‌ای شکل بگیرد خاطرنشان کرد: اگر این کار صورت نگیرد، رسانه ما دینی نخواهد شد و در تعارضات باقی خواهیم ماند.

وی با اشاره به اینکه انتظار جامعه از رسانه برای اینکه دینی باشد بالا است اضافه کرد: این یک انتظار به حق و به جایی است، اما باید توجه داشته باشیم تا چه اندازه‌ به رسانه و مسئولان آن دانش دینی داده‌ایم و تا چه اندازه تعریف دقیقی از حوزه موسیقی در رسانه ارایه شده و فقه رسانه ما چقدر توسه یافته است که بتواند مرزهای فعالیت‌های رسانه را مشخص کند، تا مسئولان از آن استفاده کنند.

دبیر دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه با بیان اینکه باید اخلاق رسانه‌ای تولید کنیم گفت: مسئولیت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌‌ها در این زمینه‌ها بسیار بالا است و حوزه حرکتی را آغاز کرده و از فعالیت‌های مرکز پژوهش‌‌های صدا و سیما  حمایت می‌کند تا به سوی تولید دانش دینی در رسانه برویم.

وی دانش رسانه‌ای را از ضروری‌ترین دانش در حوزه علوم انسانی عنوان کرد و افزود: باید به این دانش سریعتر پرداخته شود تا رسانه به سوی دینی شدن برود.

حجت‌الاسلام صادقی یادآور شد: رسانه بعد از انقلاب حجم زیادی از مطالب دینی را عرضه می‌کند و دین در رسانه زیاد است و نهادهای دینی هم حضور خوبی دارند و از دین فراوان گفت‌وگو می‌شود اما برای دینی شدن رسانه کافی نیست.

وی ادامه داد : دینی شدن رسانه نیازمند تولید دانش است تا روش‌های تولید پیام، مهندسی پیام و ساختار فرم‌ها و برنامه‌ها دینی شود.

رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما رسانه را مصرف‌کننده دانش بیان کرد و افزود: مراکز علمی باید دانش مورد نیاز رسانه را تولید کنند.

وی به نقش تاثیر صهیونیست‌ها به رسانه‌های جهان اشاره کرد و گفت: اینکه رسانه‌های دنیا در اختیار صهیونیست‌ها است به یک معنا صحیح نیست، زیرا رسانه‌های غیر صهیونیستی زیادی وجود دارد که روز به روز افزایش پیدا می‌کنند که حداقل 50 رسانه کاملاً شیعی داریم و رسانه‌های اسلامی نیز بیش از هزار رسانه است.

حجت‌الاسلام صادقی ادامه داد: جریان اصلی رسانه‌ای در دست صهیونیست‌ها و حاکم بر مجموعه افکار عمومی دنیا است و آنان با انگیزه‌های ضد دینی و تخریب اخلاقی وارد شده‌اند و لذا از همه ابزارهای نامشروع استفاده می‌کنند.

وی افزود: رسانه‌های صهیونیستی می‌خواهند سبک زندگی سنتی مردم را به سبک جدید  تغییر دهند تا بتوانند در خدمت اهداف اقتصاد امپریالیسم قرار بگیرند.

رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما خاطرنشان کرد: مرداک یهودی اسکاتلندی، یکی از غول‌های رسانه‌ای جهان است که شبکه فارسی نمایش ایجاد کرده و می‌خواهد به دور از بحث‌های سیاسی با تغییر افکار دینی مردم به امور دنیوی، مصرف‌زدگی، تجملات و غرب‌گرایی راه نفوذ  خود را در کشور ما باز کند و امروز این راهی است که رسانه‌های صهیونیستی در پیش گرفته‌ا‌ند.