تبیان، دستیار زندگی
هدفمند كردن یارانه‌ها موجب هدفمندی اقتصاد كشور می‌شود، به طور مثال خرید بنزین لیتری 511 تومان برای دولت تمام می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفری 19 هزار تومان برای یارانه ها

پول

گمانه زنی درمورد میزان پرداخت نقدی بعد از اصلاح یارانه ها با توجه به اینکه تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها هنوز به پایان نرسیده، دشوار است ولی آنچه که در ادامه تقدیم می شود یکی از اولین پیش بینی هاست که میزان پرداخت نقدی یارانه ها در سال اول به ازای هر نفر را 19 هزار تومان پیش بینی کرده است. گروه جامعه و سیاست تبیان.

سید نجیب حسینی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس اظهار داشت: تمركز اصلی دولت در هدفمند كردن حامل‌های انرژی و دلیل آن اختصاص یافتن سالانه 90 هزار میلیارد تومان یارانه به حامل انرژی است.

وی در رابطه با اجرای این طرح گفت: هدفمند كردن یارانه‌ها موجب هدفمندی اقتصاد كشور می‌شود، به طور مثال خرید بنزین لیتری 511 تومان برای دولت تمام می‌شود كه با یارانه لیتری 100 تومان و به صورت‌‌ آزاد لیتری 400 تومان توزیع می‌شود و نكته قابل توجه این است كه حتی به بنزین آزاد نیز لیتری 111 تومان یارانه تعلق می‌گیرد.

حسینی درباره یارانه نان بیان كرد: یارانه نان به طور كل 3 هزار میلیارد تومان است كه رقم بالایی نیست و با حذف یارانه قیمت آن چندان تغییر نمی‌كند، اما بحث یارانه نان نیز در قالب كالاها اساسی جای دارد.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه در بحث كشاورزی افزود: در بخش كشاورزی یارانه‌ای كه پرداخت می‌شود عددی قریب به 900 میلیارد تومان است و این یكی از موضوعاتی است كه در طرح هدفمند كردن یارانه‌ها حسابرسی می‌شود.

وی افزود: یارانه‌ها كاهش نمی‌یابند بلكه هدفمند می‌شوند، در واقع قیمت‌ها آزاد شده است و منابعی كه از آن حاصل می‌شود به 5 یا 7 دهك‌ تعلق می‌‌گیرد.

هدفمند كردن یارانه‌ها موجب هدفمندی اقتصاد كشور می‌شود، به طور مثال خرید بنزین لیتری 511 تومان برای دولت تمام می‌شود كه با یارانه لیتری 100 تومان و به صورت‌‌ آزاد لیتری 400 تومان توزیع می‌شود و نكته قابل توجه این است كه حتی به بنزین آزاد نیز لیتری 111 تومان یارانه تعلق می‌گیرد

نماینده مردم مینو دشت و كلاله بیان كرد: افرادی كه 300 هزار تومان درآمد در ماه دارند، پنج درصد درآمد خود را به پرداخت قبوض اختصاص می‌دهند، اما با هدفمند كردن یارانه‌ها 15 هزار تومان به 85 هزار تومان تبدیل می‌شود.

حسینی در مورد جمعیت مشمول یارانه‌ها گفت: پیش بینی‌ها حاكی از آن است كه یارانه‌ها به 36 میلیون نفر از 70 میلیون نفر اختصاص می‌یابد.

بنزین

وی تصریح كرد: اگر در سال اول اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها بنزین با قیمت لیتری 250 تومان، گاز و نفت 100 تومان، نفت كوره لیتری 120 تومان، نفت سفید لیتری 80 تومان، گاز طبیعی هر لیتر مكعب 80 تومان و برق هر كیلووات 50 تومان به فروش برسد، درآمد حاصل شده در سال اول برای دولت 33 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با درآمد تدریجی دولت اظهار داشت: در واقع سال اول چون فشار بر مردم بیشتر است، درآمد كمتری نصیب دولت می‌شود و در طی پنج سال، سال به سال افزایش می‌یابد. نماینده مردم مینو دشت و كلاله بیان كرد: متأسفانه در سال‌های ابتدایی اجرای این طرح كمك دولت بسیار ناچیز است به دلیل نبود منبع مالی قوی این كمك ناچیز است.

به گفته حسینی در نبود یارانه‌ها، هزینه‌های مصرفی (گاز، برق، آب و غیره) یك خانواده 4 نفره با صرفه‌جویی 113 هزار تومان است كه از این 113 هزار تومان، 45 هزار تومان سهم تورم ناشی از اجرایی شدن این طرح است.

وی در رابطه با یارانه مشمولان در سال اول اظهار داشت: پیش‌بینی شده در سال اول برای مشمولان نفری 19 هزار تومان اختصاص یافته و این رقم بتدریج تا سال پنجم به 35 هزار تومان افزایش یابد كه با افزایش 35 هزار تومان فشار مشكلات تورمی بر خانوارها كاهش خواهد یافت.

حسینی در مورد كارت‌های هوشمند نیز گفت: كارت‌هایی بین سرپرست خانوار مشمول توزیع می‌شود و به طور مستقیم پرداخت وجه نقد به عمل نمی‌آید.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده