تبیان، دستیار زندگی
در مذاکرات قبلی تهران به طور اصولی با تحویل اورانیوم خود برای فرآوری در روسیه و فرانسه موافقت کرد و در این مذاکرات پیرامون جزییات آن گفت‌‌‌وگو خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مذاکرات متفاوت هسته ای در وین

هسته ای

نشست آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از دیروز در وین و با حضور سه کشور آمریکا، فرانسه و روسیه با محوریت مذاکراه با ایران و موضوعیت برنامه هسته‌ایشآغاز شد و امروز نیز ادامه می یابد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، مذاکرات میان ایران و سه کشور آمریکا، فرانسه و روسیه در وین بر پایه آنچه اعلام شده، گفت‌وگوهایی فنی است، اما خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند که بحث اصلی بر سر این است که ایران بخش بزرگی از اورانیوم تا 5 درصد غنی‌ شده خود را به روسیه و فرانسه تحویل داده و در ازای آن، مواد هسته‌ای مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی خود تحویل گیرد. آنها بر این باورند که این اقدام در راستای اعتمادسازی بر سر غنی‌سازی اورانیوم از سوی توسط ایران صورت می‌گیرد.

بر پایه این گزارش، هرچند روسیه و فرانسه در این تبادل نقش کلیدی دارند، بر خلاف روسیه که به واسطه شراکتش با ایران در تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر، دیدگاه مثبت‌تری به برنامه هسته‌ای ایران دارد، فرانسه سرسختانه از تحریم ایران حمایت می‌کند، به گونه‌ای که دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند اگر فرانسه بتواند با ایران درباره بحث هسته‌ای به دیدگاه‌های مشترکی برسد، آنگاه دیگر کشورهای درگیر در مناقشه هسته‌ای با ایران نیز مشکلی نخواهند داشت؛ بر همین پایه، کارشناسان بین‌المللی، شرایط دشواری را بر مذاکرات پیش رو حاکم می‌دانند.

این گزارش می‌افزاید: بنا بر توافقات ضمنی انجام شده، قرار است ایران 1200 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم را که در تأسیسات نطنز حدود 5 درصد غنی شده به روسیه تحویل دهد. روسیه این مواد را تا 75/19 غنی کرده و به فلز اورانیوم تبدیل خواهد کرد. این مواد در فرانسه به صورت 116 کیلوگرم سوخت برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران درخواهد آمد که این میزان سوخت برای ده سال مصرف رآکتور تحقیقاتی یاد شده کافی خواهد بود. همچنین بنا بر همین توافقات، سوخت جدید باید تا پایان سال 2010 به ایران تحویل داده شود.

در گفت‌وگوهای اول اکتبر میان شش قدرت بزرگ و ایران در ژنو، تهران به طور اصولی با تحویل اورانیوم خود برای فرآوری در روسیه و فرانسه موافقت کرد و در این مذاکرات پیرامون جزییات آن گفت‌‌‌وگو خواهد شد.

در همین حال، غربی‌ها می‌گویند که فرآوری اورانیوم با غلظت 25 درصد و تبدیل آن به میله‌های سوخت، یک سال زمان می‌برد؛ بنابراین، در صورت توافق نهایی در این زمینه، ایران باید حداکثر در ماه دسامبر سال جاری ـ حدود سه ماه دیگر ـ هگزافلوراید خود را به روسیه منتقل کند.

کارشناسان غربی همچنین مدعی شده‌اند که همه 1200 کیلوگوم هگزافلوراید یا اورانیوم غنی ‌شده تا 5 درصد ایران باید یکجا به روسیه تحویل شود، زیرا فرایند فرآوری این مواد باید یکجا صورت گیرد. در غیر این صورت، این فرآیند پردردسر شده و بسیار گران تمام خواهد شد.

انرژی هسته ای

البته در صورتی که مذاکرات چنین راهی را گذراند، به گونه‌ای تقارن میان این برنامه و ضرب‌الاجل پیشین غرب درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات و در غیر این صورت رفتن به سوی تحریم ایجاد شده است.

این گزارش اضافه می‌کند، رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که در گفت‌وگوهای اول اکتبر میان شش قدرت بزرگ (1+5) و ایران در ژنو، تهران به طور اصولی با تحویل اورانیوم خود برای فرآوری در روسیه و فرانسه موافقت کرد و در مذاکرات نوزدهم و بیستم اکتبر وین، پیرامون جزییات آن گفت‌‌‌وگو خواهد شد و گفته می‌شود، مباحث اصلی هم در همین جزییات نهفته است؛ مباحثی چون بحث بر سر قیمت، برنامه‌ زمانی و امنیت نقل و انتقال مواد است و این که آیا متخصصان ایران مجازند فرآیند فرآوری در روسیه و فرانسه را از نزدیک دنبال کنند و بر آن نظارت داشته باشند یا خیر.

همچنین درباره نام نمایندگان کشورهای شرکت کننده نیز تاکنون گفته شده که «حمیدرضا عسکری» مشاور سازمان انرژی اتمی،‌ «مهدی خانیكی»، مدیركل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی و مدیركل پیشین پادمان‌های هسته‌ای و سه تن از كارشناسان فنی و حقوقی سازمان انرژی اتمی به ریاست «علی اصغر سلطانیه» نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست حضور خواهند یافت.

همچنین  دانیل پونمن معاون وزارت انرژی آمریكا، معاون آژانس فدرال اتمی روسیه و نماینده فرانسه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هر كدام به همراه هیأتی از كارشناسان فنی در این نشست شركت خواهند كرد. این نشست كه در محل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود، به میزبانی «ویلموس چرونی» دستیار ویژه مدیركل و مسئول سیاست‌گذاری و روابط خارجی آژانس خواهد بود.

خبر جدید: فرانسه کنار گذاشته شد.

منابع نزدیك به مذاكرات وین درباره تامین سوخت راكتور تهران اعلام كردند در پی اعتراض جمهوری اسلامی ایران به پایبند نبودن فرانسه به تعهدات پیشین خود، این كشور از مجموعه كشورهای پیشنهاد دهنده تامین سوخت راكتور تهران كنار گذاشته شد.

تنظیم برای تبیان: امیرمحمدپارسی

گروه جامعه و سیاست