تبیان، دستیار زندگی
برای آنکه به کودکانمان کمک کنیم تا بر ترس هایشان غلبه کنند ، باید اول نسبت به انواع ترس در بچه ها و علل آن شناخت پیدا کنیم. تا حدی ان را طبیعی بدانیم و کمک شان کنیم . ما سعی كرده ایم ترسهای شایع در دوران كودكی را برایتان فهرست كنیم:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترس های کودکانه !

ترس

برای آنکه به کودکانمان کمک کنیم تا بر ترس هایشان غلبه کنند ، باید اول نسبت به انواع ترس در بچه ها و علل آن شناخت پیدا کنیم. تا حدی ان را طبیعی بدانیم و کمک شان کنیم . ما سعی كرده ایم ترسهای شایع در دوران كودكی را برایتان فهرست كنیم:

حیوان ها و حشره ها : بیش تر بچه ها در یك محدوده سنی خاص، دست كم از یك تیره خاص از حیوان ها و حشره ها، نظیر سگ، موش، مار و عنكبوت می ترسند. ممكن است این ترس، در یك برخورد واقعی با یكی از این حیوان ها یا حشره ها، ریشه داشته باشد. مثلا ممكن است سگی به او حمله كرده باشد یا گربه ای به روی او پنجول كشیده باشد. حتی ممكن است از واكنش منفی بزرگ ترها نسبت به برخی از حشره ها، كودك نیز از آن حشره، ترس در دل بگیرد.

اگر كودك، حیوانی بزرگ و قوی را ببیند كه پنجه دارد یا حشره ای را ببیند كه پرواز می كند یا نیش دارد، خیلی طبیعی است كه از آن بترسد.

مرگ : ترس از مرگ هم، مانند ترس از مدرسه، ریشه در جدا شدن از كسانی دارد كه بچه، دوستشان دارد. وقتی كودك، یكی از نزدیكان خود را از دست می دهد ، مرگ حیوان یا حشره ای را می بیند یا می شنود كه بزرگ ترها درباره مرگ حرف می زنند، درباره مردن كنجكاو می شود. وقتی تصویری، هرچند مبهم، درباره مرگ در ذهن او نقش بست، ممكن است از مرگ احتمالی پدر و مادرش دچار تشویش و اضطراب شود. حتی ممكن است همه جا پدر و مادرش را همراهی كند تا مبادا آن ها بمیرند و او از آ ن ها جدا شود. در بیش تر موارد، مرگ حقیقی افراد نیست كه بچه ها را می ترساند، بلكه ناپدید شدن پدر و مادر و تنها ماندن است كه آن ها را می ترساند.

ترس

هیولا یا غول: بیش تر بچه ها از سن سه سالگی، دست كم یك هیولا، غول، روح و جادوگر برای خود دارند كه آن ها را می ترساند. برخی از این ترس ها ریشه در فیلم های ترسناك یا عكس های وحشتناكی دارد كه ممكن است بچه ها دیده باشند. البته برخی از این ترس ها نیز ریشه در تصورهایی دارد كه بچه ها نمی دانند از كجا می آید. احساسی نظیر خشم، نفرت، انتقام از والدین و معلم نیز ممكن است باعث بروز چنین ترس هایی در كودكان شود. وقتی بچه ها چنین حس هایی در خود دارند، به صورت ناخودآگاه، این حس ها در وجود آن ها، به صورت موجوداتی ترسناك تصویر می شود.

احساسی نظیر خشم، نفرت، انتقام از والدین و معلم نیز ممكن است باعث بروز  ترس هایی در كودكان شود.

تاریكی: اضطراب جدایی از پدر و مادر و ترس از هیولاها، ترس دیگری را در وجود كودكان بیدار می كند و آن، ترس از تاریكی است. وقتی اتاق، تاریك یا نیمه تاریك است و كودك در تخت خواب خودش تنها خوابیده، ممكن است داستان ها و تخیل های وحشتناكی به ذهن او بیاید. زمانی متوجه این ترس فرزندتان خواهید شد كه او برای رفتن به تخت خوابش، وقت كشُی می كند. مثلا مسوا ك زدن را خیلی طول می دهد یا در دست شویی زیاد می ماند؛ یك لیوان آب اضافه از شما می خواهد یا از شما می خواهد به جای یك داستان، دو داستان برایش بخوانید.

کابوس

كابوس: ترس از تاریكی معمولا با ترس از كابوس همراه می شود. كابوس دیدن، یكی از شایع ترین مشكلات خواب بچه ها در سنین پیش از دبستان است. بچه ها در این سنین نمی دانند كه رؤیاها، امكان تحقق در زندگی واقعی را ندارند. آن ها فكر می كنند كه هیولاهایی كه در خواب می بینند، می توانند در دنیای واقعی هم، آن ها را بترسانند و به آن ها آسیب برسانند. این طرز تفكر باعث می شود كه آن ها از رفتن به تخت خوابشان بترسند یا اگر خوابیدند، باز هم كابوس ببینند.

مدرسه: رفتن به مهد كودك یا مدرسه برای اولین روز ممكن است برای كودك ترسناك باشد، به ویژه اگر انتقال از خانه به مدرسه، ناگهانی باشد. دلیلش این است كه بچه، ناگهان خود را در محیط جدیدی می بیند كه در آن باید با كسانی كه نمی شناسد، ارتباط برقرار كند. او همه این كارها را هم باید بدون حضور و كمك پدر و مادرش انجام دهد. اگرچه برخی از آن ها خیلی راحت با این تغییر كنار می آیند، اما برخی از آنها نیز با جدا شدن از پدر و مادرشان گریه می كنند و دچار اضطراب و استرس می شوند. اگر اضطراب و تشویش، شدید باشد، ممكن است فرزندتان از رفتن به مدرسه یا مهد كودك خودداری كند. ممكن است گریه كند، به دست و پایتان بیفتد و خودش را به مریضی بزند تا پیش شما بماند. حتی ممكن است به شما بگوید كه از معلمش یا برخی از همكلاسی هایش می ترسد. در برخی موردها، ترس از مدرسه، به دلیل تجربه های تلخی است كه در مدرسه داشته است. مثلا ممكن است معلمش، او را مقابل همكلاسی هایش خجالت زده كرده باشد؛ اما در بیشتر موردها، این ترس كودكان، ریشه در جدا شدن ناگهانی از پدر و مادر دارد.

منبع : مجله تخصصی شهرزاد

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

با کابوس کودکمان چه کنیم؟

كودك ، ترس از هیولا و تاریكی

كودك و ترس ، ترس از شب

اگر کودک می ترسد...

ترس در دنیای کوچولوها!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.