تبیان، دستیار زندگی
هشت حیوان مختلف که در اثر حوادث مختلف یکی از اندامهای خود را از دست داده اند و در حال حاضر از اندامهای بیونیکی برای ادامه حیات خود استفاده می کنند معرفی شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 حیوان که اندامهای مصنوعی دارند

هشت حیوان مختلف که در اثر حوادث مختلف یکی از اندامهای خود را از دست داده اند و در حال حاضر از اندامهای بیونیکی برای ادامه حیات خود استفاده می کنند معرفی شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، طی ماه های گذشته در اخبار متفاوت منعکس شده است که در بسیاری از باغ وحش ها و مراکز حفاظت از حیات وحش دانشمندان برای کمک به جاندارانی که به دلایل مختلف یکی از اعضای بدن خود را از دست داده اند از اندامهای بیونیکی استفاده کرده اند.

نشریه ام اس ان بی سی بر همین اساس به معرفی هشت نمونه برتر از این حیوانات که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و می توانند از اندامی بیونیکی برای ادامه حیات خود استفاده کنند پرداخته است.

پای بیونیکی برای فیل: موتولا فیل ماده 48 ساله ای است که در اثر راه رفتن بر روی میدان مین در مرز میانمار و تایلند یک پای خود را از دست داده است. این ماده فیل پس از سه سال پای مصنوعی را از بیمارستان فیلها در تایلند دریافت کرد و اکنون به راحتی می تواند بر روی آن راه برود.

بز و دلفین

"بونی" و "موتولا" دو حیوان در دو نقطه متفاوت از جهان که از پاهای بیونیکی استفاده می کنند

پای بیونیکی برای بز مزرعه: "بونی" بز چهار ساله به دلیل علاقه بیش از حد مالک خود شانس این را داشت که پس از دست دادن پای راستش در اثر گیر کردن در طناب از پایی بیونیکی استفاده کند. مالک این بز با کمک متخصصان شرکت تولید کننده اندامهای مصنوعی و بیونیکی در دنور توانایی راه رفتن را به بونی بازگرداند.

دم بیونیکی برای دلفین: دلفینی 28 ساله به نام "فوجی" که در آکواریومی در ژاپن زندگی می کند به دمی لاستیکی مجهز است که توسط طراحانی از شرکت لاستیک سازی بریجستون طراحی و ساخته شده است. این دلفین 75 درصد از دم خود را در اثر ابتلا به بیماری از دست داد. پس از تحلیلهای سه بعدی بر روی حرکات دلفینها، طراحان از فناوری سه بعدی برای تولید دمی لاستیکی و بیونیکی استفاده کردند. مهندسان شرکت بریجستون چندین نمونه آزمایشی تولید کردند که نمونه سومی از ترکیبی از لاستیکهای زیستی و سیلیکون بوده و توانست توانایی فوجی را به او بازگرداند. این دلفین اکنون به راحتی می تواند مانند دیگر هم نوعانش شنا کرده و حتی به صورت کامل از آب بیرون بپرد.

سگ و دلفین

پنجه بیونیکی برای سگ: هشت سال پیش طراح و سازنده اندامهای مصنوعی تصمیم گرفت به سگی دو رگه به نام "مائولی" که پنجه خود را در یک تصادف از دست داده بود، کمک کرده و توانایی راه رفتن را به او بازگرداند. وی با مشاهده حرکات مختلف سگها پایی مصنوعی برای مائولی طراحی کرد و برای ساخت آن از موادی کاملا ساده مانند چوب و لاتکس برای محافظت از لغزیدن پنجه مصنوعی استفاده کرد.

منقار بیونیکی برای عقاب: عقاب 7 ساله آلاسکایی سه سال پس از اینکه در اثر برخورد گلوله منقارش را از دست داده و به تدریج به دلیل گرسنگی در خطر مرگ قرار گرفته بود، هدیه ای با ارزش از یک مهندس طراح دریافت کرد. این مهندس به مدت 200 ساعت برای طراحی منقاری جدید برای این عقاب به نام "زیبایی" زمان صرف کرد و در نهایت توانست منقار بالایی وی را که نبود آن توانایی خوردن و آشامیدن را از عقاب گرفته بود با استفاده از مواد مصنوعی ترمیم کند. طرح وی پس از اسکنهای رایانه ای متعدد از منقار عقابها ساخته شده و بر صورت عقاب نصب شد.

اندام بیونیک برای عقاب و پنگوئن

جلیقه بیونیکی برای پنگوئن: "پی یر" پنگوئن 26 ساله در اثر ریزش پرهایش دچار مشکلات فراوانی شده بود که احساس سرمای شدید و رانده شدن توسط هم گروهان تنها بخشی از این مشکلات بوده است. پس از مدتها تحقیق طراحان برای "پی یر" جلیقه پرداری طراحی کردند که بر روی بدن وی بسته می شد، به راحتی از وی در برابر سرما محافظت کرد و باعث شد هم گروهانش دیگر پی یر را از خود نرانند. در عین حال پرهای این پنگوئن پس از اتمام بیماری در حال بازگشتن هستند و پی یر به زودی نیازی به جلیقه پردارش نخواهد داشت.

اعضای بیونیکی برای لاک پشتها: "آلیسون" و "لاکی" دو لاک پشتی هستند که شانس استفاده از اندامهای بیونیکی را داشته اند. آلیسون، لاک پشت دریایی پنج ساله در اثر حمله کوسه باله خود را از دست داده بود و به همین دلیل مدت طولانی را در مسیر دایره ای شنا می کرد. اما طراحان با نصب تیغه ای از جنس فیبرهای کربنی بر پشت این لاک پشت امکان شنا کردن در تمامی جهات را برای آلیسون فراهم کردند.

اندام بیونیک برای لاک پشت

به گزارش مهر، لاکی نیز لاک پشت دیگری است که در اثر حمله یک راکن پاهای جلویی خود را از دست داده بود اما پزشک جراحی با استفاده از مواد مختلف از جمله فایبر گلاس پاهایی را برای این لاک پشت به وجود آورد که به چرخهای کوچک نصب شده در زیر لوازم خانگی مانند مبلها شباهت داشته و لاک پشت می تواند با کمک این پاهای لغزان و پاهای عقبش در مسیرهای مختلف حرکت کند.

ثبت شده توسط shilda

بخش مطالب روزانه اعضا