تبیان، دستیار زندگی
در این دوره، ساده ترین چیزها ممكن است یك روز مورد توجه كودك قرار بگیرند و در مقابل، چشمگیرترین اسباب بازیها اصلاً توجه كودك را جلب نكنند. كودك در این سن از اسباب بازی هایی كه نمودار واقعیتند لذت می برد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نه چندان فانتزی اما واقعی

بازی

تا به حال شده است كه بنشینید و بازی كردن یك كودك را تماشا كنید؟ این كه چطور در دنیای خیالی اش غرق می شود و به جای تك تك آدمهای آن دنیای خالی فكر می كند و حرف می زند؟ این كه چطور همراه با آدمهای آن دنیای خیالی می خندد، عصبانی می شود و گریه می كند؟ اگر به رفتارهای یك كودك وقتی كه غرق در بازی است، دقت كنیم متوجه می شویم كودك بازیگوش ما دایم در حال فكر كردن است تا بتواند بر مشكلات فرضی دنیایی كه آفریده ذهنی اوست غلبه كند و این، یكی از مهمترین تمرینهای پرورش خلاقیت است. در واقع یك كودك در حال بازی، مثل یك كودك نشسته روی نیمكت مدرسه است با این فرق كه این بار معلم، خود او و گچ و تخته، اسباب بازیهایش هستند. دقیقاً به همین دلیل است كه انتخاب اسباب بازی مناسب برای یك كودك اگر از انتخاب مثلاً یك كتاب مناسب برای یك نوجوان یا یك جوان با اهمیت تر نباشد، كم اهمیت تر نیست. كودك ما در مدرسه اسباب بازی ها یاد می گیرد كه چطور از جادوی فكر و خلاقیتیش درست استفاده كند. فراموش نكنید كه دنیای اسباب بازی برای بچه ها برخلاف تصور ما یك دنیای فانتزی نیست، یك دنیای كاملاً واقعی است. همانطور كه انجام كارهایی مثل پست كردن یك نامه یا خرید كردن از یك مغازه از نظر ما كارهایی ساده و خسته كننده است؛ اما برای یك كودك شاید هیجان انگیزترین و جذاب ترین كار ممكن باشد. پس ویژگیهای اسباب بازیهای مناسب برای كودكان سنین مختلف، از آن مسائلی است كه همه والدین باید با آن آشنایی داشته باشند.

اسباب بازی هایی برای خراب شدن!(زیر 3 سال)

بچه های زیر 3 سال هر چه گیرشان بیاید را به دهانشان می برند. این مهمترین نكته احتیاطی است كه در انتخاب اسباب بازی كودكان در این سن و سال باید به آن توجه كرد. اسباب بازیهایی كه اجزای كوچك دارند به دلیل خطر بالقوه ای كه برای بچه های این سن و سال دارند مناسب نیستند. بادكنك، چون می تركد و پاره می شود و تیله‌ها و توپهای كوچك كه قطر كمتر از 5 سانتی متر دارند نمونه هایی از این اسباب بازی های نامناسبند. علاوه بر این، بچه ها در این سن دوست دارند اسباب بازیهایشان را دنبال خودشان روی زمین بكشند. آنها را پرتاب كنند و یا حتی محكم به زمین بكوبند. این برای سن آنها طبیعی است و غیر منطقی است اگر در این سن از بچه ها انتظار داشته باشید در نگهداری اسباب بازی هایشان كوشا باشند!

اگر نگران خراب شدن اسباب بازی ها هستید، پس چیزهایی برای كودكتان بخرید كه مقاوم باشند؛ مثلاً عروسكهایی كه در اثر این ضربات بعد از 2 روز چشم و بینی و دیگر اعضایشان از هم جدا نشوند.

در این سن، مهمترین ملاك برای انتخاب اسباب بازی همین است. نوع و رنگ و لوكس بودن یا نبودن و ... واقعاً اهمیت چندانی ندارند. در این دوره، ساده ترین چیزها ممكن است یك روز مورد توجه كودك قرار بگیرند و در مقابل، چشمگیرترین اسباب بازیها اصلاً توجه كودك را جلب نكنند. كودك در این سن از اسباب بازی هایی كه نمودار واقعیتند لذت می برد و به همین خاطر اسباب بازیهایی مثل ماشین و عروسك برای او مناسب ترند. در بسیاری  از کودکان وسایل آشپزخانه مورد توجه برای بازی قرار می گیرد. لذا در انتخاب اسباب بازی به جذابیت آن برای کودک و میزان به کار انداختن تخیلات وسیله توجه نمایید. همچنین یك كودك 3 ساله فعال، به اسباب بازی هایی كه رویشان بنشیند یا آنها را هل بدهد و بكشد احتیاج دارد.

بازی

مداد رنگی یك اسباب بازی خوب(3-5 سال)

بهترین سرگرمی برای كودكان در سن 3 تا 5 سالگی، نقاشی است. پس وسایل نقاشی و بخصوص مداد شمعی ها كه نوك تیز نیستند برای این سن بسیار مناسبند. باید دقت كنید پشت جعبه این مدادها برچسبی وجود داشته باشد كه شبیه این حروف و اعداد رویش نوشته شده باشد: 4236 ـ ASTMD این حروف و اعداد نشاندهنده این هستند كه مدادها توسط متخصصین سم شناسی مورد بررسی قرار گرفته و تأیید شده اند. بچه ها در این سن از بازیهای نمایشی هم خوششان می آید. عروسكها هم در این سن ابزاری مهم برای پرورش مهارتهای كلامی به شمار می روند. اسباب بازیهای ساختنی و دستگاه های صوتی هم برای این سن مناسبند. در این سن، هنوز ذهن كودك برای بازیهای منطقی و قاعده مند آماده نیست اما حافظه و تخیل او را می شود با بعضی از اسباب بازیهای الكترونیكی یا بازیهای مربوط به كلمات تقویت كرد.آنان دوست دارند در این سن با اسباب بازی ها نقش های مختلف را تجربه کنند و به دنیای بزرگ تر ها نزدیک شوند. در اینجاست که به والدین توصیه می کنیم مراقب رفتارهایی که قرار است به صورت الگو به فرزندان ارائه کنند باشند.

دختر یا پسر؟(6-12 سال) 

در سنین 6 تا 12 سال، كودك باید آرام آرام مهارتهای اجتماعی را هم بیاموزد و به همین خاطر بازیهای دسته جمعی در این سنین توصیه می شوند. كاردستی هم تخیل و خلاقیت كودك را تحریك می كند. شاید از این سنین به بعد است كه تفاوت میان دختران و پسران در انتخاب  همبازی و بازیهایشان به طور واضحی، نمود پیدا می كند. پسرها و دخترها روحیات خاص خودشان را دارند (اگر به یك دختر توپ فوتبال و به یك پسر عروسك بدهید، بعد از یك ساعت می بینید كه پسر مشغول شوت كردن عروسك و دختر سرگرم پرستاری از توپ فوتبال است!) این تفاوت حتی از 3-2 سالگی در انتخاب اسباب بازی خودش را نشان می دهد، اما نباید فكر كرد اگر به پسری اجازه بدهیم با عروسك یا لوازم خانگی كوچك بازی كند، داریم خصوصیات زنانه را در او رشد می دهیم. چون واقعاً هیچ دلیلی برای نگرانی نیست و هیچ مطالعه ای چنین چیزی را نشان نداده است. نباید فراموش كرد كه در سالهای اخیر، این تفاوت میان پسرها و دخترها هم كمرنگتر شده است. مخصوصاً‌ دخترهای امروز تمایل زیادی به بازیهای ماجرایی و اسباب بازیهایی مثل كامیون، سفینه های فضایی و سرگرمی های آزمایشگاهی ابراز می كنند!

خلاق ترین بچه ها، آنهایی هستند كه بیشتر با اطرافیان بزرگسالشان بازی می كردند

                  پدر بزرگ، مادر بزرگ شما هم بیایید بازی!

بازی

تحقیقات نشان داده است، كودكان در طول بازی نحوه برنامه ریزی و حل مشكلات را فرا می گیرند. بازی، باعث تقویت مهارتهای زبانی و ارتباطی و همینطور استفاده از نیروی تخیل و خلاقیت آنان می شود. كودكان بازیگوش بانشاط تر از سایر كودكان هستند و حس انطباق و همكاری آنها هم قوی تر از سایر كودكان است. فراموش نكنید كودكان اگر به مجموعه ای متنوع تر از اسباب بازی ها دسترسی داشته باشند مدت طولانی تری را صرف بازی خواهند كرد. از طرفی، اسباب بازی های گران قیمت لزوماً بیشترین نشاط و انگیزه را در بچه ها فراهم نمی كنند. پس بهتر است كودك 4-5 اسباب بازی متفاوت داشته باشد كه با آنها بازی كند تا این كه یك اسباب بازی گران قیمت توی ویترین داشته باشد. در زندگی های امروز، بیشتر والدین تمایل دارند بچه ها در خانه بازی كنند تا بیرون از خانه، به همین خاطر، بازی كردن كودك با پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ و برادرها و خواهرها از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. بد نیست بدانید كه مطالعات نشان داده خلاق ترین بچه ها، آنهایی هستند كه بیشتر با اطرافیان بزرگسالشان بازی می كردند و البته این فقط كودكان نیستند كه از بازی با بزرگترها سود و لذت می برند. یكی از بزرگترین تفریح های زندگی برای یك آدم بزرگ می تواند همین بازیهای كودكانه باشد.

شمیم همراه با تغییر

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

در دنیای مجازی رهایش نکنید

آیا تخیل جرم است؟

اکسیژن لازم برای زندگی

سال های طلایی کودکی

به چه زبونی بگم دوست دارم

اول خودت را عوض کن!

تمرکز نداشته ی این کودکان

خساست از نوع کودکانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.