تبیان، دستیار زندگی
استاد محمد صادق صیرفیان، از بازماندگان بافت سنتی فرش اصفهان، 12 نیمه شب یکم اسفندماه، در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت. میراث خبر- این بافنده و طراح فرش که پایه گذار طرح هایی چون «گل و بلبل» و «گنبدی» در فرش اصفهان بود، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرمند فرش باف اصفهانی درگذشت


استاد محمد صادق صیرفیان، از بازماندگان بافت سنتی فرش اصفهان، 12 نیمه شب یکم اسفندماه، در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

میراث خبر- این بافنده و طراح فرش که پایه گذار طرح هایی چون «گل و بلبل» و «گنبدی» در فرش اصفهان بود، در سال 1301در اصفهان به دنیا آمد و فرش بافی سنتی را نزد پدر آموخت. او با علاقه فراوان به شیوه های سنتی بافت در اصفهان، به منظور نوآوری در بافت فرش با بسیاری از هنرمندان اصفهانی نظیر حاج مصور الملک، میرزا آقا امامی، استاد رستم، استاد علامه و استاد دادخواه ارتباط داشت.

گنبد شیخ لطف الله برای اولین بار توسط این هنرمند بر فرش نقش بست ، با بافت این فرش نقش گنبدی در فرش اصفهان ایجاد شد. استاد صیرفیان بیش از هر نقشی به بافت گل های طبیعی علاقه مند بود و تبحری ویژه در طراحی و بافت لچک ترنج و اسلیمی داشت.

در حال حاضر تعداد زیادی از فرش های او زینت بخش موزه ها، مجموعه های خصوصی و کاخ های بزرگ دنیا است. چندی پیش موزه هنر واشنگتن با ارسال تقدیر نامه ای برای او، ضمن ستایش از هنراین هنرمندایرانی او را به عنوان هنری ترین تولید کننده فرش ایرانی معرفی کرد. نام و امضای تعدادی از مجموعه داران بزرگ فرش بر این تقدیر نامه دیده می شود.