تبیان، دستیار زندگی
بازیگر نقش میرزا حسن ایرانی در مجموعه تلویزیونی در چشم باد روایت جذاب از تاریخ معاصر را امتیاز مجموعه و آن را متعلق به کسانی دانست که به ایران زمین و تاریخ پرفراز و نشیبش عشق می‌ورزند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت و گو با میرزا حسن ایرانی در چشم باد

«در چشم باد» به مرحله موسیقی رسید

نیکپور:"در چشم باد" متعلق به کسانی است که به ایران عشق می‌ورزند

بازیگر نقش میرزا حسن ایرانی در مجموعه تلویزیونی "در چشم باد" روایت جذاب از تاریخ معاصر را امتیاز مجموعه و آن را متعلق به کسانی دانست که به ایران زمین و تاریخ پرفراز و نشیبش عشق می‌ورزند.

سعید نیکپور درباره پذیرش نقش میرزا حسن ایرانی در مجموعه "در چشم باد" به خبرنگار مهر گفت: زندگی این شخصیت فراز و نشیب‌ زیادی داشت و باید از دوره جوانی تا میانسالی و مرگ میرزا حسن ایرانی را بازی می‌کردم، مسلماً این مسئله برای هر بازیگری جذابیت دارد و دلنشین است. از سوی  دیگر دوره سقوط قاجاریه تا سلسله پهلوی مملو از حوادث دراماتیک است و من هم علاقه‌ای خاص به تاریخ معاصر دارم.

وی در ادامه افزود: میرزا حسن ایرانی فردی روشنفکر است که نمونه آن در تاریخ زیاد است. گرچه این شخصت در تاریخ به نام نیست، اما از سال 1300 تا 1357 افراد روشنفکری مثل او برای حکومت مردمی و برپایی عدالت زحمت زیاد کشیدند. در واقع ویژگی‌های شخصیتی میرزا حسن ایرانی من را برای بازی در این پروژه ترغیب کرد.

این بازیگر درباره اینکه آیا توقف‌های مکرر این پروژه شما را از نقش دور نمی‌کرد، توضیح داد: به هر حال "در چشم باد" جزو پروژه‌های سنگین تلویزیون بود و همیشه تولید پروژه‌های حرفه‌ای با مشکلاتی همراه است. وقتی بازی در این مجموعه به من پیشنهاد شد، می‌دانستم با مشکلاتی همراه است.

نیکپور خاطرنشان ساخت: گرچه چهار سال در این پروژه حضور داشتم و در طول کار چند بار کار گروه متوقف شد، اما تاثیری در بازی من نداشت، چون در مواقع توقف به دفتر می‌رفتم و قسمت‌هایی که به صورت موقت تدوین می‌شد را می‌دیدم تا از حال و هوای کار فاصله نگیرم.

زندگی این شخصیت فراز و نشیب‌ زیادی داشت و باید از دوره جوانی تا میانسالی و مرگ میرزا حسن ایرانی را بازی می‌کردم، مسلماً این مسئله برای هر بازیگری جذابیت دارد و دلنشین است. از سوی  دیگر دوره سقوط قاجاریه تا سلسله پهلوی مملو از حوادث دراماتیک است و من هم علاقه‌ای خاص به تاریخ معاصر دارم.

وی در ادامه افزود: البته بهتر بود که تولید این پروژه شش سال طول نکشد. وقتی تولید اثری شش سال طول می‌کشد که سال‌های متمادی روی آنتن باشد، نه اینکه برای 40 قسمت شش سال زمان صرف شود. شش سال حتی برای یک مجموعه فاخر هم زمان زیادی است.

این بازیگر درباره اینکه تغییرعوامل از جمله طراح گریم و فیلمبردار تاثیری بر بازی شما نگذاشت، گفت: مسلماً وقتی عوامل بعد از مدتی از گروه جدا می‌شدند، متاثر می‌شدم. به خصوص وقتی که خانم نویدی طراح گریم از پروژه رفتند. در مجموع سعی کردم با فضا خودم را هماهنگ کنم. البته با ملحق شدن افراد جدید به گروه هم دوستانی پیدا می‌کردیم.

نیکپور درباره همکاری با جوزانی در مجموعه "در چشم باد" گفت: قبل از بازی در این مجموعه جوزانی را نمی‌شناختم. روزهای اول وقتی با افرادی کار کنید که تاکنون در کنارشان نبودید با دشواری‌هایی رو به رو است. علاوه بر آن در ابتدای کار باید شش ماه با گروه در ماسوله زندگی می‌کردیم، اما در مجموع آشنایی با یک گروه حرفه‌ای تجربه خوبی بود. در حال حاضر جوزانی یکی از بهترین دوستان من است و برایش احترام زیادی قائل هستم.

در طول چهار سال بازی‌ام در "در چشم باد" مرتب با جوزانی برای صحنه‌های مختلف تبادل نظر می‌کردیم و این مشورت فقط شامل شخصیت‌ میرزا حسن ایرانی نمی‌شد، بلکه درباره شخصیت‌های دیگر هم صحبت می‌کردیم.

وی اشاره کرد: جوزانی با تعصب و وسواس خاصی سکانس‌های مجموعه "در چشم باد" را کارگردانی می‌کرد و تماشاگر واقعی تلویزیون هم متوجه این مسئله می‌شود. البته تماشاگران واقعی از دید من کسی است که دلی آثار را نگاه کند. به نظرم این تماشاگران توانستند با مجموعه "در چشم باد" ارتباط خوبی برقرار کنند. فردی که هر وقت بیکار می‌شود و تلویزیون را روشن می‌کند و برنامه‌هایش را می‌بیند مخاطب واقعی نیست.

این بازیگر یادآور شد: در طول چهار سال بازی‌ام در "در چشم باد" مرتب با جوزانی برای صحنه‌های مختلف تبادل نظر می‌کردیم و این مشورت فقط شامل شخصیت‌ میرزا حسن ایرانی نمی‌شد، بلکه درباره شخصیت‌های دیگر هم صحبت می‌کردیم. گرچه چهار سال به خاطر بازی در مجموعه "در چشم باد" در پروژه دیگری حضور نداشتم، اما پشیمان نیستم و تجربه ارزشمندی برایم بود و چیزی از دست نداده‌ام.

نیکپور در پایان افزود: در مجموع سعی کردم تمام تمرکزم را برای بازی در این پروژه بگذارم. مجموعه "در چشم باد" برای همه کسانی ساخته شده که به ایران عشق می‌ورزند.

مجموعه تلویزیونی "در چشم باد" روزهای جمعه از شبکه یک روی آنتن می‌رود. این مجموعه قصه زندگی خانواده‌ای است که رویدادها و لحظات تلخ و شیرین زندگی‌شان از دوره قیام میرزا کوچک خان جنگلی تا فتح خرمشهر به تصویر کشیده می‌شود. قصه از زمانی آغاز می‌شود که میرزا کوچک خان در گیلان اعلام جمهوری می‌کند.

در  این مجموعه پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، رضا شفیعی جم، محمدرضا هدایتی، سام درخشانی، سحر جعفری جوزانی، لاله اسکندری، جهانگیر الماسی، محمود پاک‌نیت، ماه‌چهره‌ خلیلی، هادی کاظمی، شهرام قائدی، فرحناز منافی ظاهر و سعید راد بازی کردند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی