تبیان، دستیار زندگی
می‏گفت: «اگر ملاصدرا این بنده را یکی از خوشه‏چین‏های خرمن فیض خود محسوب فرماید، در حق بنده غلو کرده است.» به ساحت مقدس حضرت سیدالشهداء علیه‏السلام عشق می‏ورزید و از آن حضرت با هیجانی خاص به «مطلب العشاق» تعبیر می‏کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطلب العشاق

پیش درآمد:

«افلاکیان خاک نشین» نام مجموعه ای است که قصد دارد 110 ستاره از آسمان زمین را برای شما معرفی کند. این سلسه، از کتابی به همین نام که کاری است از موسسه شمس الشموس، فراهم می‌گردد. تبیان نیز چون ایشان، این ذره را به عشق تاب مشکین حضرت موعود، تقدیم می‌دارد که او تجلی«یُعطِی الکَثیرَ بالقَلیل» است.

ای صنم دلنواز، ای دو جهان عز و ناز               گشته به  پیشت دراز، دست سلمان عشق

ستاره دوم

سید جلال‏الدین آشتیانی

سید جلال الدین آشتیانی

بر روی تصویر کلیک کنید

- ولادت: 1343 ق.

- محل ولادت: آشتیان

- وفات: 1426 ق.

- محل دفن: مشهد

- محل تحصیل: قم، نجف

- اساتید: علامه طباطبائی، امام خمینی، ابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا احمد آشتیانی، میرزا مهدی آشتیانی و...

- تالیفات: شرح مقدمه قیصری، تصحیح متن فصوص‏الحکم، رسائلی در فلسفه صدرایی و عرفان نظری و...

می‏گفت: «باید رفت، هر چه سبک‏تر باشیم شاید راحت‏تر به محضر نبی مکرّم اسلام برسیم»

علامه سید جلال‏الدین آشتیانی را باید به حق، زنده کننده آثار حکما و مشعل‏دار حکمت و عرفان نظری دانست. او استاد اجلّ فلسفه، خصوصاً حکمت متعالیه و مروّج طراز اول آن محسوب می‏شد، با این همه هیچ صیغه تقلید و عصبیتی نسبت به آن نداشت و اگر نقد و نقضی در آن می‏یافت، آشکار می‏کرد. مرتبه ایشان در فلسفه بدان حد بود که پروفسور هانری کربن او را «ملاصدرای زنده» می‏نامید، و استادش مرحوم رفیعی قزوینی وی را «سیدالحکماء الالهیین» لقب داده بود. اما افتادگی و تواضع، چنان ملکه وجود شریفش بود که می‏گفت: «اگر ملاصدرا این بنده را یکی از خوشه‏چین‏های خرمن فیض خود محسوب فرماید، در حق بنده غلو کرده است.»

به ساحت مقدس حضرت سیدالشهداء علیه‏السلام عشق می‏ورزید و از آن حضرت با هیجانی خاص به «مطلب العشاق» تعبیر می‏کرد.

روحیه آزادگی، دوری از دنیا، عشق به مطالعه و تحقیق از ویژگی‏های بارز او بود. بیشتر ساعات زندگی‏اش به کار علمی می‏گذشت، ولی با تواضع و تقوا، آثار خویش را «شرح جهل»  می‏خواند. می‏فرمود: «به راستی پیوسته به فکر مرگم و این باور را پیدا کرده‏ام که این اقدامات نشریه‏ای و شرح جهل‏ها، محصولی جز شرح خود کردن و اطفای هوای نفس ندارد. اگر چیزی در قیامت قابل قبول و عرضه کردن باشد، به شرط آنکه تمام جوانب آن را اخلاص فرا گرفته باشد، همانا بی‏سر و صدا، خدمت به خلق کردن است.» هنگامی که این سخنان را می‏گفت، اشک محاسنش را ‏تر می‏کرد.

یکی از اطرافیان ایشان نقل می‏کند: «در هنگام بیماری‏اش استدعا می‏کردم امری بر این بنده بفرمایید! می‏گفت: «باید رفت، هر چه سبک‏تر باشیم شاید راحت‏تر به محضر نبی مکرّم اسلام برسیم.»

حسین عسگری - گروه دین و اندیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.