تبیان، دستیار زندگی
تصور كنید وارد ای‌میل خود شده‌اید و یك هكر به دستگاه شما متصل شده و تمام اطلاعات حیاتی شما را می‌رباید. اصلا تصور خوشایندی نیست. برای اینكه این اتفاق گریبان شما را نگیرد، پیشنهادات ساده‌ای داریم كه به‌كمك آن می‌توانید رایگان و ساده از آن‌ لذت ببرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرقت اطلاعات

امروز در تمام دنیا، حتی در داخل كشور خودمان، مكان‌های عمومی مثل فرودگاه‌ها، كافی شاپ‌ها و حتی بعضی ادارات دولتی و بانك‌ها، سرویس اینترنت را به‌صورت بی‌سیم و رایگان به مراجعان خود ارائه می‌دهند. از آنجا كه بیشتر افراد مجهز به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند یا لپ‌تاپ‌های مدرن شده‌اند، با چند كلیك می‌توانند با این بستر شبكه‌ای عمومی، به اینترنت متصل شوند و از خدمات مختلف استفاده كنند. تصور كنید مردمی را كه خسته از انتظار طولانی در فرودگاه، با لپ‌تاپ خود به اینترنت بی‌سیم و رایگان فرودگاه وصل شده‌اند و آخرین اطلاعات پرواز، اطلاعات شخصی، احوالپرسی‌های دوستان و هزار و یك كار دیگر را كه می‌توان در اینترنت انجام داد، پیگیری می‌كنند. این تصور دست‌كم برای كاربران حرفه‌ای اینترنت تصور شیرینی است. ‌ ‌

امنیت

نكته‌ای كه نباید فراموش كرد، این است كه شبكه‌های عمومی در اختیار همه نوع كاربری قرار می‌گیرد. از كاربرهای ساده گرفته تا كاربرهای حرفه‌ای حوزه فناوری اطلاعات و حتی كاربران مخرب كه بیشتر فعالیت خود را صرف سرقت اطلاعات یا حمله به شبكه‌ها می‌كنند. این بستر باز سبب می‌شود كه امنیت به حداقل ممكن برسد و امن نگاه داشتن اطلاعات فقط به دست خود كاربر باشد.

تصور كنید از بستر این شبكه وارد ای‌میل خود شده‌اید و یك هكر به دستگاه شما متصل شده و تمام اطلاعات حیاتی شما را می‌رباید. اصلا تصور خوشایندی نیست. برای اینكه این اتفاق گریبان شما را نگیرد، پیشنهادات ساده‌ای داریم كه به‌كمك آن می‌توانید رایگان و ساده از آن‌لاین بودن خود لذت ببرید.

آنتی ویروس و دیوارآتش

قبل از هرچیز، همیشه باید یك آنتی‌ویروس به‌روز داشته باشید و همینطور یك دیوار آتش مناسب. اگر توانایی خرید مجوز آنتی‌ویروس‌های حرفه‌ای را ندارید، از آنتی‌ویروس رایگان آویرا ‌(Avira)‌ كه اسكنری سریع دارد و به خوبی به‌روز می‌شود استفاده كنید. برای دیواره آتش هم از كومودو ‌(komodo)‌ استفاده كنید كه آن هم رایگان است. همیشه باید آنتی‌ویروس خود را به‌روز كنید و به هیچ وجه از آنتی‌ویروس‌های كرك شده استفاده نكنید. سعی كنید آن ‌را به صورت »اصل« بخرید یا از آنتی ویروس‌های رایگان استفاده كنید.

توجه به یك مساله قبل از هر توضیحی لازم است. به‌هیچ وجه قبل از مطالعه و درك یك پیغام آن را نبندید یا تایید نكنید. برای مثال، ویندوز ویستا هنگام هر اتصال شما به شبكه می‌پرسد كه این شبكه كجا قرار دارد؛ خانه، محل كار یا یك جای عمومی. قطعا پاسخ دادن به این سوال می‌تواند تغییرات زیادی در تنظیمات شبكه شما به وجود بیاورد. پس با دقت به این سوالات پاسخ بدهید و پیغام‌های خطا و هشدار را با دقت بیشتری بخوانید.

غیرفعال كردن ادهاك ‌ ‌

اد هاك ‌(ad hoc)‌ یك نوع سرویس برای اتصال یا ساختن شبكه‌های بی سیم است و قطعا وقتی در شبكه‌های بی‌سیم عمومی هستید،‌نیازی به آن ندارید. پس می‌توانید آن را غیرفعال كنید، اما اگر فعال باشد، ممكن است بدون اینكه شما مطلع باشید به دستگاه شما وصل شوند و اطلاعات مهم شما را سرقت كنند. برای اینكه خیال خود را راحت كنید، بهتر است این قابلیت را غیرفعال كنید و در صورت نیاز بعدا دوباره آن را فعال كنید. البته در ویندوز ویستا و نسخه‌های بعدی، نیازی به این كار نیست.

برای غیرفعال‌ كردن این آپشن در ویندوز ایكس‌پی، روی آیكون شبكه بی‌سیم خود در نوار وظیفه ویندوز راست كلیك كرده و گزینه ‌Status‌ را انتخاب كنید. سپس با باز شدن پنجره گزینه ‌Properties‌ را انتخاب كنید. بالای پنجره تب ‌Wireless Networks‌ را انتخاب كنید و در میان شبكه‌ها، شبكه‌ای را كه به آن متصل هستید بیابید. یك بار دیگر گزینه ‌Properties‌‌را بزنید و به تب ‌Association‌ بروید و تیك ‌ad hoc‌‌ را بردارید. البته لازم به توضیح نیست كه عكس همین كار باعث می‌شود همه چیز به حالت عادی برگردد. حالا می‌توانید همه چیز را تایید كنید. ‌ ‌

غیرفعال‌كردن اشتراك‌گذاری فایل‌ها ‌ ‌

امنیت

اگر ویژگی اشتراك‌گذاری فایل‌های شما فعال باشد، قطعا دچار مشكل خواهید شد. حتی اگر با داشتن بهترین آنتی‌ویروس‌ها فایل‌هایتان را به‌اشتراك بگذارید، دیگران به راحتی می‌توانند آنها را بردارند. برای جلوگیری از این كار در ویندوز ویستا و نسخه‌های بعدی ویندوز باید كار بسیار ساده‌ای انجام دهید. موقع اتصال به شبكه، به ویستا بگویید كه این شبكه عمومی است، ویندوز به‌صورت خودكار اشتراك‌گذاری فایل‌ها را محدود می‌كند. در ویندوز اكس‌پی اشتراك‌گذاری به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است، اما برای احتیاط می‌توانید با استفاده راهنمای ویندوز، این قسمت را هم غیرفعال كنید.

در آخر سعی كنید رمزهای حیاتی خود را با دقت انتخاب كنید و در مكان‌های عمومی پست‌های الكترونیكی مهم خود را چك نكنید. این جمله را زیر آینه خود بنویسید: امنیت اطلاعات شما بسیار بسیار مهم است. این موضوع را به هیچ وجه فراموش نكنید.

برگرفته از کلیک

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی