تبیان، دستیار زندگی
جلسات نجوم تبیان، بیش از یک سال است که در ساختمان مرکزی تبیان تشکیل می شود و علاقمندان به نجوم را هر هفته دور خود جمع می کند. در این مدت حدود 400 صفحه متن علمی توسط اعضای گروه مورد مباحثه و کنکاش قرار گرفته و مطالب بسیار متنوعی با بحث و گ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نجوم از نزدیک!

نجوم از نزدیک!

جلسات نجوم تبیان، بیش از یک سال است که در ساختمان مرکزی تبیان تشکیل می شود و علاقمندان به نجوم را هر هفته دور خود جمع می کند. در این مدت حدود 400 صفحه متن علمی توسط اعضای گروه مورد مباحثه و کنکاش قرار گرفته و مطالب بسیار متنوعی با بحث و گفتگو آموخته یا آموزانده شده است.

هیچ کس از جلسه نجوم ناراضی خارج نمی شود. زیرا اگر در حین مباحث سوالی برایت پیش بیاید، تمام اعضای گروه تلاش می کنند بهترین پاسخ را برای آن بیابند. بعد از آنکه آرای مختلف گفته می شود، پاسخ صحیح توسط مدیر جلسه با توضیحات بیشتر و گاهی با نمایش فیلم ها و عکسهای آنلاین، به بهترین وجه انتخاب شده و تفهیم می گردد!

جلسات نجوم تبیان یکشنبه ها ساعت 10 تا 12 در ساختمان مرکزی تبیان برگزار می شود.

خلاصه هرکسی با هر علاقه ای اگر کمی ذوق علمی داشته باشد، می تواند از این جلسات لذت ببرد. چرا که آشنایی با زیبایی ها و جذابیتهای آسمان بالای سر  بیش از آن چیزی است که هر انسانی را به ذوق نیاورد و شور علمی را در وی نجوشاند.

گروه نجوم تبیان فعالیتهای زیادی هم داشته است. از برگزاری نمایشگاه در روز جهانی نجوم تا برگزاری شبهای رصدی. حتی به تازگی بعضی از اعضای فعال گروه، بطور مستقل در فرهنگسراهای تهران و پارکها برنامه های گسترده در زمینه ی ترویج نجوم دارند. اعضای گروه نجوم تبیان در روز جهانی نجومی در پارک زعفرانیه یک گاهنامه ی نجومی به صورت الکترونیکی پخش کردند که در نوع خود بسیار جالب توجه بود.

مباحث

کتابی با عنوان نجوم دینامیکی مملو از تصاویر و نمودارهای نجومی با نثری شیرین و ساده، ولی در عین حال دقیق و موشکافانه، ما را به اعماق منظومه ی شمسی، پدیده های مختلف نجومی و ... می برد.

نکته ی جالب تر اینکه به تازگی بخضی با عنوان آشنایی با ساعتهای آفتابی نیز به جلسات نجوم افزوده شده است.

ساعت آفتابی

ساعتهای آفتابی ابزارهایی قدیمی ولی لوکس و زیبا هستند که هنوز در بسیاری مساجد و ساختمانهای زیبا در تمام دنیا زینت بخش بناهای قدیمی و جدید هستند. آشنایی با این ابزار بهانه ای است تا بیشتر با حرکات اجرام سماوی بخصوص خورشید آشنا شویم. اعضای گروه قصد دارند، در انتها یک یا چندین ساعت آفتابی زیبا طراحی کنند.

در صورتی که شما هم علاقمند هستید که در این جلسات شرکت کنید، بعد از عضویت در انجمن نجوم تبیان بخش نجوم، یکشنبه ها ساعت 10 تا 12 به ساختمان تبیان بیایید و سراغ جلسه ی نجوم را بگیرید. مسئولین تبیان به سرعت شما را راهنمایی کرده و ناگهان سر از جلسه ی نجوم درخواهید آورد!!

ا.م.گمینی