تبیان، دستیار زندگی
این قدر با این ظاهرسازی‌ها فرد را فریب دادند كه حاضر شد 500 میلیون دلار خود را برای مشاركت در سرمایه‌گذاری به اصطلاح خارجی بدون هیچ رسیدی پرداخت كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتماد 500 میلیون دلاری

برای مطالعه مطلب اول پیرامون شرکت های هرمی اینجا را کلیک کنید.

*چگونه باورها را تغییر دادند؟

آدمک

این 10 نفر حتی اعلام كردند با تیم قضایی در ارتباط هستند و هر كاری كه بخواهند می‌توانند در قوه قضائیه انجام بدهند. گفتند ما با قوه قضائیه هماهنگیم . به خاطر اینكه این باور را در مردم تقویت كنند به مشاوری كه حتی مدرك ومجوز وكالت نداشت پول‌های كلان دادند كه خود را عضو این مجموعه و شركت معرف كند و به مردم بگوید من در قوه قضائیه نفود دارم‌، تمام پرونده‌های شركت‌های هرمی زیر دست من است و قوه قضائیه در مورد تمام شركت‌های هرمی از من نظر می‌خواهد. با این حیله و نیرنگ‌ها مردم را جذب خود كردند. كار به اینجا ختم نشد. به خاطر اینكه بیشتر روی باورهای مردم كاركنند و هیچ شك و شبهه‌ای در آنان باقی نگذارند مجالس و همایش‌های فریبنده خود را در سالن‌های وزراتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و نظامی برگزار كردند تا به مردم القا كنند این سازمان‌ها و ارگان‌ها هم حامی چنین شركت‌هایی هستند.

اینان حتی سالن‌های سپاه را هم گرفتند. در سالن اجتماعات صدا و سیما برنامه گذاشتند. حتی به ماشین نیروی انتظامی گفتند جلوی این سالن‌ها با چراغ گردان بایستد تا بیشتر بتوانند باور مردم را نسبت به خود محكم كنند.

*15استان هرمی

با این روشها توانستند 14 تا 15 استان كشور را آلوده كنند. به ایران هم اكتفا نكردند . سراغ افغانستان و ازبكستان و ارمنستان و عراق هم رفتند . از هر یك از قربانیان یك میلیون تومان حق عضویت گرفتند وقول دادند طی 15 ماه هر ماه 20 درصد سود پرداخت كنند. قول دادند هر چقدر این افراد بتوانند افراد بیشتری را جذب كنند و زیر شاخه‌های بیشتری پیدا كنند سودهای كلان‌تری به جیب آنها ریخته خواهد شد.

با برگزاری كلاس‌های روانشناسی ، روی روح و روان افراد خصوصا افراد و اقشار كم درآمد كار كردند. به آنها گفتند با قبول عضویت یا یك شبه میلیاردر می‌شوند و رویایشان محقق می‌شود یا نهایتا پولشان را از دست می‌دهند. به آنها القا كردن كه اگر ریسك نكند همیشه در جا خواهند زد . با برگزاری كلاس‌های مختلف به اصطلاح پر ریسكشان كردند. سرشار از ریسك‌پذیریشان كردند تا جایی كه آنقدر علاقمند به ریسك شدند كه از دیگران مایه گذاشتند. قرض كردند تا جواب این ریسك‌پذیرشدنشان را بدهند.

در دبی سمینار برگزاری كردند كه كسی شك نكند شركت خارجی ‌اند. این 10 نفر همدیگر را در ملاء عام و بین مردم سردار و حاجی و دكتر صدا كردند تا القا كندن جزو مسئولین رده بالا هستند و صاحب نفوذ.

با این روشها توانستند 14 تا 15 استان كشور را آلوده كنند. به ایران هم اكتفا نكردند . سراغ افغانستان و ازبكستان و ارمنستان و عراق هم رفتند

آنقدر با این ابزارها و روش‌ها كار كردند كه مردم حاضر شدند فقط و فقط با یك درجه خشك و خالی آنهم در سایتی كه هیچ فلسفه وجودی نداشت و از پایه كذب محض بود پول خود را بدون رسید تقدیم كنند به امید آنكه یك شبه میلیاردر شوند. تازه داستان به دادن این پول‌ها ختم نمی‌شود. سپردن این پول‌ها به دست هرمی ها تازه اول بیگاری مفت و مجانی برای آنها است . همه هم وغم و تلاش خود را ‌گذاشتند تا زیر مجموعه زیاد كنند . اینقدر تلاش كردند كه به عمله این شركت‌ها تبدیل شدند. اگر زیرمجموعه برای خود پیدا نمی‌كرد سود نمی‌برد. چه روشی بكار می برند این هرمی ها .قربانی خود دنبال قربانی جدید می‌گردد تا خود را نجات دهد.

و این آگاه از مسایل پنهانی و پرونده این شركت هرمی همچنان از شگرد جی ای جی گفت: با ایجاد سایت تقلبی و فریب مردم 169 میلیارد تومان پول به جیب زدند. بین 20 تا 30 درصد این پول را به قول خودشان به تاپ لیدرها دادند، بقیه را هم به جیب خود ریختند تا به ساده‌لوحی قربانیان خود بخندند.

*اعتماد 500 میلیون دلاری

و باز می گوید:وقتی سایتشان را بررسی كردیم هم جایگاه‌ها و رتبه‌هایی كه ایجاد كرده بودند ساختگی و تقلبی بود، افراد تاپ و كسانی كه سرمایه‌های میلیونی خود را به دست اینها می‌دادند دعوت می‌كردند و در یك اتاق دربسته پشت كامپیوتر می‌نشاندند و سایت ساختگی خود را به آنان نشان می‌داند كه چگونه با سرمایه‌گذاری آنها سود نصیب‌شان می‌شود. به فرد نشان می‌دادند، این حساب و سود شماست كه هر لحظه در حال افزایش است. این قدر با این ظاهرسازی‌ها فرد را فریب دادند كه حاضر شد 500 میلیون دلار خود را برای مشاركت در سرمایه‌گذاری به اصطلاح خارجی بدون هیچ رسیدی پرداخت كند.

هرمی

*ماجرای شركت PIC

داستان شركت جی ای جی كه تمام شد نوبت به شركت PIC رسید. داستان این شركت و ماجراهای فریبنده آن هم شنیدنی و درس‌آموز است.

این شركت برای فریب مردم سایتی راه‌اندازی می‌كند كه این سایت نشان‌دهنده خارجی بودن آن باشد. روی صفحه اول خود عكس بورس‌های خارجی را قرار داده، سمت راست صفحه اول سایت خود شاخص‌های بورس های جهان را معرفی كرده تا به مخاطب خود اطمینان دهد یك شركت آمریكایی‌‌الاصل است و در بورس‌های جهان سرمایه‌گذاری می‌كند. صفحه اول این سایت به مخاطب خود چنین القا می‌كند كه سرمایه او در صنایعی همچون های تك، كشاورزی و بورس به كار گرفته خواهد شد و سود آنچنانی به او پرداخت می شود.

طراحان سایت كه چند جوان ایرانی‌اند با خود عهد می‌كنند 70 درصد پولی كه بدست می‌آورند را بین خود تقسیم كنند و 30 درصد بقیه را به عنوان ذخیره نگهدارند.برای طراحی سایت با یك شركت داخلی قرارداد می‌بندند، 6 میلیون تومان می دهند تا سایت برای فریب مردم آماده شود. سایتی كه به مخاطب خود بقبولاند این شركت یك شركت آمریكایی است.

از طریق واسطه‌ای كه در تایلند داشتند از آمریكا دامنه های مختلف همچون ir، .net، .com . را خریدند تا برای جستجو شدن در گوگل هم مشكلی نداشته باشند. سایت خود را در هاست امریكایی ثبت كردند. كاری كردند كه از هر كجای دنیا این شركت و این سایت جستجو می‌شد یك شركت آمریكایی به نظر برسد.

اینان حتی سالن‌های سپاه را هم گرفتند. در سالن اجتماعات صدا و سیما برنامه گذاشتند. حتی به ماشین نیروی انتظامی گفتند جلوی این سالن‌ها با چراغ گردان بایستد تا بیشتر بتوانند باور مردم را نسبت به خود محكم كنند

*رهبری عملیات از خیابان مطهری

شرایطی را به وجود آوردند كه مردم بتوانند از طریق سایت با آنان مكاتبه كنند. چنان برنامه‌ریزی كردند كه جواب این مكاتبات الكترونیكی كه از طریق سایت صورت می‌گرفت بعد از 3 یا 4 روز داده شود. به مردم و مراجعه‌كنندگان خود چنین القا كردند كه مسئول شركت در آمریكا باید به ایمیل‌های شما جواب بدهد به همین دلیل 3 یا 4 روز طول خواهد كشید.

مسئول این شركت كذایی كه موظف به پاسخ دادن به ایمیل‌ها است كسی نبود جز یك جوان ایرانی كه در دفترش در خیابان مطهری می‌نشست و بعد از 3 یا 4 روز به ایمیل‌ها پاسخ می‌داد.

در یك بانك اماراتی به نام HSVC تحت عنوان حبیبی الكوثر حساب باز كردند تا كسانی راكه فریب داده بودند پولشان را به این حساب بریزند. حساب خارجی معرفی كردند كه قربانیان شك نكنند این شركت آمریكایی است.

بخاطر اینكه مشكل شرعی آن را هم حل كنند به مردم گفته بودند سود پرداختی نوسان دارد. نوسان آن هم بین 8 تا 15 درصد است.

و باز هم شنیدن این ماجراها از زبان مقامات آگاه و كسانی كه كاملا در جریان پشت پرده این فعالیت‌ها هستند شنیدنی و جذاب است.

*شگردهای هرمی برای مردم عامی

می‌گوید: شگرد جالبی برای جذب مردم عامی به كار می‌بندد. ابتدا به دنبال افراد خاصی در شهرها خصوصا شهرهای كوچك می‌گشتند. كسبه معروف و مهم شهر خصوصا در میادین اصل را شناسایی می‌كردند و به روش‌های مختلف آنها را جذب می‌كردند. به دنبال افرادی می‌گشتند كه به IT و كامپیوتر كاملا آشنا هستند و در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی دارای موقعیت بودند. بعد از آنكه اینها را جذب می‌كردند جار می‌زدند كه ببینید فلانی هم عضو گروه ما است. پول خوبی به اینها می‌داند كه بتوانند دیگران را قانع كنند. با همین روش‌ها اقشار مختلف را فریب دادند. در شهرستان كوچك دیر معلم بازنشسته حاضر می‌شود 30 میلیون تومانی را كه بابت پاداش بازنشستگی گرفته به امید آنكه بتواند آنرا به 50 میلیون تومان تبدیل كند به این شركت‌ها می‌دهد.

با این روش‌ها به راحتی عده زیادی از اقشار مختلف مردم را فریب دادند و رویای شرینشان را تلخ كردند. آنقدر تلخ كه بعضی به مرز خودكشی رسیدند. آنقدر روی مخاطبانشان كار كردند كه بعد از دستگیری سركرده‌هایشان و بسته شدن سایت‌های تقلبی آنها هنوز هم برخی به این سایت‌ها اعتقاد دارند و منتظر گرفتن سود خود از آنها هستند.

*آموزش برای قرض گرفتن

داستان دنباله‌داری است. داشتن روش‌ها و شگردهای این شركت‌ها جالب و آموزنده است. كلاس‌های آموزشی آنها جالب و باورنكردنی است. در این كلاسها به شما یاد می‌دهند چگونه از دیگران قرض بگیرید. به شما جسارت می‌دهند كه چگونه تمام هستی و دار و ندارتان را دو دستی بدون اینكه حتی رسید بگیرید تقدیم اینان كنید. در واقع به شما جسارت می‌دهند تا با تلخ كردن رویای شیرین خود كام آنان را شیرین كنید و رویای آنان را محقق.و مطمئنا این پایان ماجرا نیست .تا زمانیكه مردم نسبت به اتفاقات اطراف و وعده وعیدهای غیرمتعارف اكناف خود بی توجه اند زمینه برای این دسته از فریب كاری ها و چپاول رویای شیرین افراد فرصت طلب مهیا است . باید آگاه بود . باید حساسیت نشان داد و ساده فریب نخورد .نباید وسیله ای شد برای تحقق رویای این فرصت طلبان انهم با فدا كردن خود و رویاهای خود .باید هشیار بود و مطلع .

منبع: سایت الف

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور