تبیان، دستیار زندگی
تشخیص توپ برای ربات به هیچ وجه كار ساده‌ای نیست، زیرا ربات مثل انسان چشم ندارد و نمی‌تواند توپ را مستقیماً ببیند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توپ بازی ربات فوتبالیست

در ادامه بحث روبوکاپ دانش آموزی در این قسمت به تشخیص توپ می پردازیم

روبوکاپ دانش آموزی

توپ بازی

 تشخیص توپ ، برای ربات به هیچ وجه كار ساده‌ای نیست، زیرا ربات مثل انسان چشم ندارد و نمی‌تواند توپ را مستقیماً ببیند در ربات‌های پیشرفته دانشجویی، یك دوربین تصاویری از زمین مسابقه تهیه می‌كند و تصاویر دریافتی خود را به صورت دیجیتال شده تحویل یك كامپیوتر می‌دهد و كامپیوتر پس از انجام پردازش‌های فراوان بر روی تصویر دریافت شده، می‌تواند مكان توپ را تشخیص دهد البته این اتفاقات در كسری از ثانیه صورت می‌گیرد و در هر ثانیه ده‌ها تصویر از زمین مسابقه گرفته شده و توسط كامپیوتر پردازش می‌شود. اما به هر حال این روند كمی پیچیده است و نمی‌توان از لیگ‌های دانش‌آموزی انتظار انجام چنین روندی را داشت

توپ مورد استفاده برای این لیگ می‌بایست دارای خاصیتی باشد كه ربات‌های دانش‌آموزی كه طبیعتاً نمی‌توانند زیاد هم پیشرفته باشند، بتوانند به راحتی آن را تشخیص دهند. این توپ‌های دارای تعداد زیادی فرستنده مادون قرمز هستند كه این فرستنده‌ها در همه جهت از خود نور مادون قرمز ساطع می‌كنند. به این ترتیب می‌توان توسط یك سنسور مادون قرمز معمولی بر روی ربات به راحتی نور ساطع شده از توپ را دریافت كرد و مكان توپ را تشخیص داد. شكل زیر تصویری از این توپ ها است:

توپ بازی ربات فوتبالیست

داخل این توپ چند عدد باطری قرار می‌گیرد تا انرژی لازم آن برای تولید نور تأمین شود. جنس بدنه‌ آن نیز پلاستیك شفاف است.

ابعاد و وزن ربات ها:

برای بخش 2×2: وزن ربات نباید از 2.5 كیلوگرم بیشتر باشد. ارتفاع آن هم نباید بیش از 22 سانتی متر باشد. كل ربات نیز باید در استوانه‌ای تو خالی به شعاع 22 سانتی متر جا شود

برای بخش 1×1: وزن ربات نباید بیش از 2 كیلوگرم باشد. محدودیت ارتفاع هم همان 22 سانتی متر است. كل ربات نیز باید در استوانه‌ای تو خالی به شعاع 18 سانتی متر جا شود

برخی از قوانین بازی:

بازی در دو نیمه‌ 10 دقیقه‌ای برگزارمی‌شود كه بین 2 نیمه‌ بازی 5 دقیقه وقت استراحت وجود دارد

شروع بازی از نقطه‌ وسط زمین است و بر اساس قرعه‌ سكه تعیین می‌شود كدام تیم بازی را شروع كند

در پایان زمان بازی، تیمی برنده است كه بیشترین گل را به تیم مقابل زده باشد. زمانی یك تیم به تیم دیگر گل می‌زند كه بتواند توپ را وارد دروازه ی تیم مقابل كند (مانند فوتبال معمولی)

بازی خطا هم دارد. مثلاً یكی از خطاها این است كه اگر تیمی به هر طریقی، زمانی كه توپ در نقطه‌ دیگری از زمین است به ربات تیم مقابل ضربه‌ محكمی بزند یا مداوماً ربات تیم مقابل را هُل بدهد، داور اعلام خطا می‌كند.

همچنین اگر یك ربات به هر طریقی به زمین مسابقه یا ربات تیم مقابل آسیب جدی وارد كند، بنا به تشخیص كمیته داوری با آن برخورد خواهد شد

در این لیگ، پنالتی، آفساید، ضربه‌ آزاد و تایم اوت (زمان استراحت به درخواست تیم‌ها) وجود ندارد.

ادامه دارد...

تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی