تبیان، دستیار زندگی
مهر ماه فرصت مناسبی است تا مدیران به خانه‏تکانی مدارس بپردازند. خانه‏تکانی مختص خانه‏ها نیست. شامل همه‏ی فضاها و مکان‏هایی است که نیاز به تازه‏شدن ونظافت دارند؛ از جمله محیط‏های کاری، اداری و مدارس. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال تحصیلی جدید، فرصتی برای خانه‏تکانی مدارس

مهر ماه فرصت مناسبی است تا مدیران به خانه‏تکانی مدارس بپردازند. خانه‏تکانی مختص خانه‏ها نیست. شامل همه‏ی فضاها و مکان‏هایی است که نیاز به تازه‏شدن ونظافت دارند؛ از جمله محیط‏های کاری، اداری و مدارس. با این مقدمه و با به کارگیری مهارت‏های((فنگ‏شویی)) به خانه‏تکانی محیط‏های کاری و اداری برویم.

سال تحصیلی جدید، فرصتی برای خانه‏تکانی مدارس

در زبان چینی فنگ‏شویی به معنی باد و آب است و در اصل یک فلسفه‏ی5 هزار ساله‏ی چینی است که بر هنر جابه‏جایی و چیدمان اشیا تأکید دارد. فنگ‏شویی که از آن با عنوان منبع انرژی یاد شده است نماد تبادل انرژی بین محیط و فرد است. اصول فنگ‏شویی از چند هزار سال پیش بارها مورد تجربه قرار گرفته است و هنوز با زندگی‏های پر اضطراب و خانه‏‏های مدرن امروزی مطابقت دارد.

از نظر فنگ‏شویی، با ایجاد تعادل میان پنج عنصر بنیادی (چوب، آتش،خاک،آهن وآب) می‏توان نظم لازم را برای تغییر انرژی یک مکان ایجاد کرد و با تقویت انرژی حیاتی مکان‏ها (چی)، مانع از نشر انرژی‏های منفی و امواج مخرب شد. زمانی که توده‏های انرژی راکد را آزاد می‏سازیم و به آن‏ها جهت می‏دهیم تا بدون محصور شدن جریان یابند، درمی‏یابیم که احساس آرامش، آسودگی و هم‏چنین اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده‏ایم.

فنگ‏شویی هم‏چنین برای دو نیروی متضاد و در عین حال مکمل(پین و یانگ) نقش اساسی قائل است. از نظر فنگ‏شویی این دو اصل مبدأ انرژی حیاتی هستند که در محیط و هم‏چنین در وجود ما جریان دارند. همان‏گونه که طب سوزنی جریان انرژی را در بدن بهبود می‏بخشد،فنگ‏شویی هم این عمل را در محیط پیرامون ما انجام می‏دهد.

فنگ‏شویی اداری چیست؟

مسیری است که ما را به سمت زندگی آگاهانه، خلاق و همراه با آرامش در محیط کارمان راهنمایی می‏کند. فنگ‏شویی اداری به ما می‏آموزد، محیط کار خود را چگونه بیاراییم که همواره در آن احساس راحتی و آرامش کنیم و از آن انرژی مثبت بگیریم.

پنج راهکار فنگ‏شویی برای محیط کار عبارت‏اند از:

1. به محیط کارتان رسیدگی کنید؛ چون محلی است که مدت زمان زیادی از روزهای هفته را در آن‏جا می‏گذرانید.

2.برای آن‏که بتوانید فضای بانشاطی در محیط کارتان به وجود آورید، نظر کسی را که به محل کارتان می‏آید، جویا شوید.

3.بکوشید ابتدا در خودتان و سپس در اطرافتان تغییر ایجاد کنید.

4. به جزئیات دقت کنید.

5.فنگ‏شویی اداری را در محیط کارتان به کار ببندید و مطمئن باشید که به این صورت می‏توانید از کار کردن در محیطی با آرامش بیشتر و بهره‏وری بالاتر لذت ببرید.

فنگ‏شویی میز کار

برای این‏که انرژی (چی) را به جریان بیندازید،خلاقیتتان را به کار ببندید. همواره بکوشید میز کارتان را مرتب نگاه دارید بیشتر مواقع میز کاری ما نامرتب است؛ مخصوصا" مواقعی که سرمان شلوغ می‏شود، همه چیز درهم و برهم و نامرتب به نظر می‏رسد. به هم‏ ریختگی شما را دچار حس خمودگی و تنبلی و گیجی می‏کند و دقت شما را در کار کاهش می‏دهد.

نقشه‏ی میز کاری موفق

میز کار خود را به پنج قسمت مرتبط به هم تقسیم کنید:

‏خونسردی (گوشه‏ی سمت چپ پایین):

وقتی شما خونسرد هستید، می‏توانید روی موضوع کارتان تمرکز کنید ودر همه‏ی پروژه‏ها موفق باشید.

‏‏‏شجاعت (گوشه‏ی سمت چپ بالا):

برای دست و پنچه نرم کردن با مشکلاتی که ممکن است هر روز با آن روبه‏رو شوید، به جرئت و شجاعت احتیاج دارید.

‏توجه (گوشه‏ی سمت راست بالا):

به خودتان و کسانی که با شما کار می‏کنند، توجه کنید و به آن‏ها اهمیت بدهید.

‏ارتباط (گوشه‏ی سمت راست پایین):

وقتی شما موفق هستید که بتوانید روابط خوبی با مشتریان، همکاران و تمام کسانی که در محیط کارتان با آن‏ها در ارتباط  هستید، برقرار کنید.

‏خلاقیت (وسط میز):

زمانی قسمت‏های دیگر میز کار در تعادل هستند که شما در را به روی خلاقیت نامحدودتان باز کنید. اجازه بدهید قدرت خلاقیت نقطه‏ای در وسط میزتان باشد که سکوی پرتاب شما به سوی موفقیت است.

‏‏توانمند کردن میز کار

در حال کار کردن، چند دقیقه کار را قطع و بر پنج اصل موفقیت روی میز کارتان تمرکز کنید. برای تأکید بیشتر روی پنج اصل خونسردی، شجاعت، توجه، ارتباط و خلاقیت، می‏توانید پیشنهادهای زیر را به کار ببندید:

خونسردی: ((من در همه‏ی موقعیت‏ها خونسرد باقی می‏مانم.))

اگر طالب سلامتی و دوستی هستید، یک تمثال مذهبی یا کارت پستالی از طبیعت در این قسمت قرار دهید.

شجاعت: ((من فرد شجاع و ریسک‏پذیری هستم!))

اگر طالب کامیابی بیشتر در این زمینه هستید، مقدار کمی پول یا یک تنگ ماه در این جا قرار دهید.

توجه: ((من به دیگران و خودم توجه می‏کنم!))

اگر طالب کامیابی بیشتر در این زمینه هستید، یک عکس خانوادگی یا چند شاخه گل در این جا قرار دهید.

ارتباطات: ((من ارتباطم را با خودم و دیگران حفظ می‏کنم!))

طالب مشتریان بیشتری هستید، یک تکه از نقشه‏ی جهان را در این‏جا قرار دهید.

خلاقیت: (( من دارای خلاقیت نامحدود هستم!))

اگر طالب موفقیت بیشتری در این زمینه هستید، هر زمان که به وسط میزتان نگاه می‏کنید، عکس خندانی از خودرا در آن‏جاببینید.

میز کار

محل مناسب میز کار

بهتر است میزتان را در جایی قرار دهید که دیوارها پشت سرتان باشند. چون اگر دیوارها روبه‏روی شما باشند مثل این است که در کارهایتان با مانع روبه‏رو شده‏اید. دیوارهای روبه‏روی مانع از جریان انرژی (چی) می‏شوند.

صندلی راحت

صندلی شما به منزله‏ی تخت قدرت و راحتی شماست. صندلی‏ای را انتخاب کنید که در آن احساس آرامش و راحتی داشته باشید.نشستن در صندلی با پشت عریض، در شما حس قدرت ایجاد می‏کند. ارتفاع صندلی‏تان باید طوری باشد که هنگام نشستن هم سطح میزتان قرار بگیرید.

نشستن در حالت ذن

وقتی که برای مدت زمان طولانی روی صندلی می‏نشینید، احساس عدم تعادل و ناهماهنگی می‏کنید. حالت مدیتیشن به ((ذن)) که یک تکنیک قوی است، دردهای ماهیچه‏ای را از بین می‏برد و روح و روان شما نیز آرامش می‏بخشد.

1. روی لبه‏ی صندلی بنشینید، به طوری که پشت‏تان از پشتی صندلی بگیرد. پشتتان را صاف کنید و به شانه‏ی خود چین بیندازید.

2. بازو و شانه‏هایتان باید کاملا" راحت باشند. با هر دم و بازدم احساس کنید که شانه‏هایتان شل‏تر می‏شوند.انبساط آن را حس کنید.

3 . انگشتانتان را به هم بپیچید و آن‏ها را روی شکمتان قرار دهید و با هر دم و بازدم، بالا و پایین آمدن دست‏هایتان را احساس کنید.

4 . آرام و یکنواخت از بینی نفس بکشید، با همان آرامش نفستان را بیرون دهید.

5 . برای نفس کشیدن تلاش نکنید. سعی کنید که آرام نفس بکشید و در این حالت آرامش، مدت زمان هر دم و بازدم را طولانی‏تر کنید.

6 . چشمتان را در حالت آرام و راحت بدون تمرکز و ترجیحا"باز نگه دارید و انرژی (چی) را که در بدنتان به جریان افتاده، حس کنید. این تمرین را بین قرار ملاقات‏ها و تلفن‏هایتان و یا هر کاری که نیاز به مدت زمان زیادی برای نشستن دارید، برای چند دقیقه انجام دهید.

چیدمان میز رایانه

رایانه‏ی شما منبع زندگی و قدرت (چی) است. چیدمان میز رایانه‏ی شما باید به شکلی باشد که هنگام کار کردن با آن بدنتان کاملا" راحت باشد.

محتویات رایانه

برای مرتب نگه داشتن محتویات رایانه‏تان سعی کنید موارد زیر را به کار ببندید:

1 . تمام فایل‏ها و فولدرهایتان باید با نظم و ترتیب خاصی روی هارد دیسک ذخیره شده باشند.

2 . از تلنبار شدن ایمیل‏ها در جعبه‏ی‏ ای‏میل خود جلوگیری کنید.

3 . برای ذخیره کردن برنامه‏های کاربردی از فولدرها استفاده کنید.

4 . برای صفحه‏ی نمایش رایانه‏تان زمینه‏ای را انتخاب کنید که چشمتان را آزار ندهد. ارغوانی، رنگ زیبایی است که به ذهن آرامش می‏بخشد. منظره‏ای از طبیعت برای صفحه‏ی نمایش رایانه‏تان انتخاب کنید. کوهستان یا دریا، حس استواری را به شما القا می‏کند و انرژی (چی) را در اطراف شما افزایش می‏دهد.

تلفن

تلفن

تلفن یکی از اصلی‏ترین منابع انرژی است. در مورد تلفنتان موارد زیر را به کار بندید:

1 . برای زیر تلفن پارچه‏ای با رنگی زیبا (ترجیحا" قرمز) انتخاب کنید. این کار باعث می‏شود که انرژی اطراف تلفن فعال شود و زنگ تلفن برای فرصت‏های مثبت به صدا درآید.

2 . تلفن را همواره تمیز و براق نگه دارید.

3 . تلفن را در سمت همان گوشتان قرار دهید که معمولا"عادت دارید با آن با تلفن صحبت کنید. این کار باعث می‏شود که هنگام صحبت کردن، سیم آن به هم نپیچید و میز شما را به هم نریزد.

4 . شماره تلفن‏هایی را که با آن‏ها بیشتر کار دارید، در حافظه‏ی تلفن ذخیره کنید. بدین ترتیب هنگامی که کار دارید، سرعت شماره‏گیری شما بالا می‏رود.

آینه

استفاده کردن از آینه در محل‏های ساکن برای منعکس کردن انرژی (چی) از محلی با انرژی بالا به محل مورد نظر بسیار مؤثر است. آینه‏ها در شما آرامش و انبساط‏خاطر ایجاد می‏کنند. آن‏ها را هر جا که دوست دارید قرار دهید. فقط از قرار دادن آن‏ها در برابر یکدیگر خودداری کنید، زیرا باعث می‏شود، انرژی (چی) برگشت داده شود و محیطی پر از استرس به وجود آید.از قرار دادن آینه در برابر در یا پنجره خودداری کنید. زیرا باعث بیرون رفتن (چی) از اتاق می‏شود.

گیاهان

در جایی که گیاهان طبیعی خوب رشد می‏کنند، همان‏قدر نیز مردم پیشرفت می‏کنند. گیاهان یکی از متداول‏ترین، پرکارترین و جذاب‏ترین ابزارهای فنگ‏شویی هستند. مکانی که در آن سبزه وجود دارد، جایی است که شما می‏توانید شور و شوق فراوانی را احساس کنید. نی‏هندی، گیاهانی به رنگ سبز روشن و گیاهان همیشه بهار، از جمله گیاهانی هستند که در پیشرفت و موفقیت شما در کار مؤثرند. به گیاهانتان مرتب آب بدهید و آن‏ها را تازه نگاه دارید. گیاهان مرده و پلاسیده سبب بدشانسی و رکود در کارتان می‏شوند برای این که به بالا رفتن درآمدتان کمکی کرده باشد، گیاهی در یک گلدان قرمز زیبا روی میز کارتان قرار دهید. یا یک گلدان در قسمتی از محل کارتان که نیاز به سر زندگی و شادابی دارد قرار دهید و به مرور زمان تغییرات معجزه‏ی آسای آن را مشاهده کنید.

اشیای اضافی را دور بریزید

معمولا" چیزهای اضافی به ندرت مورد استفاده قرار می‏گیرند و فقط فضای بیهوده‏ای را اشغال می‏کنند و مانع حرکت و جابه‏جایی انرژی (چی) می‏شوند. اشیای اضافی را دور بریزید و احساس سبکی و آرامش کنید. هر لحظه که وسایلتان را به نظم و ترتیب درآورید و از دست وسایل وسایل غیر ضروری خلاص شوید، شانس بیشتری به شما روی خواهد آمد.

شکم اژدها در محل کار

فلسفه‏ی قدیمی چینی می‏گوید: بهترین محل زندگی، داخل شکم اژدهاست. همان‏طور که می‏دانید اژدها یکی از نمادهای اسطوره‏ای قدیمی چینی و مظهر سلامت و شانس است. منظور از شکم اژدها خانه‏ای است که کوه‏ها در پشت سرش، تپه‏ها در اطرافش و جلوی آن ساحل پهناوری قرار دارد.

کوه‏های حامی: آویختن تابلویی از کوهستان در پشت سرتان در جایی که کار می‏کنید می‏تواند تأثیر شگرفی بر نحوه‏ی کارکرد شما بگذارد. شاید این موضوع با آن مثل معروف که می‏گوید: فلانی پشتش به کوه گرم است، بی‏ربط نباشد. ‏آویختن این تابلو جلوی رویتان، همان اندازه می‏تواند اثر منفی داشته اشد. برای دکوراسیون جلوی میز کارتان از به کار بردن عکس‏هایی از قبیل تپه، کوهستان و ساختمان خودداری کنید؛ زیرا وجود تصویر کوه در پشت سرتان نقش تکیه‏گاه را برایتان مجسم می‏کند و انرژی مثبت اطراف شما را افزایش می‏دهد، اما تصویر کوه جلوی روی‏تان، تداعی کننده‏ی کوهی از مشکلات و موانع بر سر راهتان است که می‏تواند انرژی منفی به شما منتقل کند.

آب‏های آرامش‏بخش: آب، آرامش و انرژی شگرفی به شما می‏دهد. گر‏چه ما نمی‏توانیم در محل کار از آب واقعی استفاده کنیم، ولی به کار بردن تصاویری از اب بر روی میز یا دیوار روبه‏رویمان همان تأثیر آب واقعی را دارد. به خاطر داشته باشید که تصویر رود‏خانه، آبشار و برکه، تنها وقتی می‏تواند روی شما ار مثبت و آرامش‏بخش بگذارد که روبه‏رویتان باشد؛ زیرا آویختن آن‏ها در پشت سر، نماد از دست دادن شانس و فرصت‏ها در زندگی است و انرژی منفی اطراف شما را افزایش می‏دهد.

منبع

رشد مدیریت مدرسه، دوره‏ی هشتم، شماره‏ی 1،مهر 1388