تبیان، دستیار زندگی
استان خراسان درگیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) است و شاید مسئولان این استان فرصت چندانی برای پرداختن به جشنواره تئاتر رضوی نداشته‌اند. »
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری جشنواره تئاتر رضوی با تغییرات گسترده

تئاتر رضوی

هفتمین جشنواره تئاتر رضوی با تغییرات عمده‌ای برگزار می‌شود:

از اضافه شدن بخش‌های جدید تا برگزاری این دوره جشنواره برخلاف سال‌های قبل در تهران.

محمد خزاعی، دبیر جشنواره تئاتر رضوی در نشست خبری هفتمین تئاتر رضوی با اعلام این خبر گفت: «جای جشنواره در مشهد است تا هنرمندان ارتباط نزدیك‌تری با موضوعیت این جشنواره داشته باشند.»

اما دبیر جشنواره تئاتر رضوی از تلاش نافرجام برای برگزاری جشنواره در خراسان رضوی گفت؛ تلاشی كه تا‌كنون موافقت مسئولان استان را جلب نكرده است. او  افزود:« استان خراسان درگیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) است و شاید مسئولان این استان فرصت چندانی برای پرداختن به جشنواره تئاتر رضوی نداشته‌اند. »

به گفته خزاعی، هدف، گسترش جشنواره در شهرستان‌ها بود، اما ظرفیت محدود سالن‌ها، عدم‌امكان سرویس دهی به گروه‌های شركت‌‌كننده باعث ‌برگزار نشدن این جشنواره در خراسان رضوی شده است.

با این‌حال او معتقد است: «تهران شهر جشنواره‌هاست درحالی‌كه در دیگر شهرها، جشنواره بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.»

پایان دوره 3 ساله

خزاعی كه 3دوره بر صندلی دبیری جشنواره تئاتر رضوی تكیه زده است، در این نشست اعلام كرد كه بعد از برگزاری این دوره با دبیری جشنواره خداحافظی می‌كند. دبیری 3 ساله او با تلاش‌های زیادی همراه بود.

خزاعی این شانس را داشته‌است كه بتواند طی یك برنامه‌ریزی دقیق، سیاست‌های 3ساله‌اش را دنبال كند: «برای برگزاری این جشنواره برنامه‌های دیگری داشتم، اما متأسفانه بسیاری از این برنامه‌ها تحقق پیدا نكرد و اگر روزی دوباره به این جشنواره برگردم اصلی‌ترین شرط من اجرای عمومی همه آثار شركت‌كننده در جشنواره است؛ چراكه در طول

این 3 ‌سال یكی از نقاط ضعف من این بود كه نتوانستم به همه گروه‌ها نوبت اجرای عمومی بدهم. »

همزمانی جشنواره‌ها از معضلات برگزار‌كنندگان جشنواره در ایران است. منهای زمان جشنواره‌ها، همپوشانی و هم‌محوری موضوع جشنواره‌ها، معضل دیگری است. این نكته‌ای است كه خزاعی هم به‌‌ آن توجه دارد:« این پیشنهاد چند سال پیش به وزارت ارشاد و معاونت هنری ارائه شد كه براساس آن یك جشنواره كلی به نام تئاتر دینی داشته باشیم و نمایش‌ها، در طول سال و به فراخور ایام به صحنه برود اما با این پیشنهاد موافقت نشد.»

استان خراسان درگیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) است و شاید مسئولان این استان فرصت چندانی برای پرداختن به جشنواره تئاتر رضوی نداشته‌اند. »

بخش‌های جدید

در این دوره از جشنواره در مقایسه با دوره‌های گذشته، بخش‌هایی بنا به ضرورت به جشنواره اضافه خواهد شد: «این جشنواره از 4 بخش به 12 بخش گسترش داده شد اما این گسترش غیرعلمی نبوده بلكه حاصل نشست 10 كارشناس برجسته در كشور است.»

بخش‌های تئاتر تجربی، نمایش خیابانی، نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی، عكس و پوستر دینی و بخش تئاتر عروسكی از جمله بخش‌های جدید هستند.

بخش بین‌الملل تئاتر رضوی

گرچه تئاتر رضوی در رده بندی جشنواره‌ها،« موضوعی» محسوب می‌شود و دلیل برگزاری آن هم ترویج عقاید و اندیشه‌های امام رضا(ع) است، با این حال امسال برای بخش بین‌الملل این جشنواره، 8 اثر از كشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، كانادا، آذربایجان، تركیه و تاجیكستان اعلام آمادگی كردند كه در نهایت تنها 2 اثر از تاجیكستان و آذربایجان به جشنواره امسال رسیدند:«در بخش بین‌الملل مشكل ومحدودیت داریم و این محدودیت‌ها و همچنین كیفیت پایین آثار باعث شد كه بسیاری از نمایش‌ها به جشنواره راه نیابند.»

او دلیل محدودیت انتخاب را پایین بودن سطح كیفی آثار، متفاوت بودن اندیشه‌ها و سازگار نبودن تفكرات دانست و افزود: «قبول دارم كه با 2 نمایش، جشنواره بین‌المللی نمی‌شود، اما ما پیشنهاد ایجاد اتحادیه تئاتر نمایش‌های جهان اسلام را داده بودیم كه امیدوارم روزی تاسیس شود.»

او دلیل محدودیت انتخاب را پایین بودن سطح كیفی آثار، متفاوت بودن اندیشه‌ها و سازگار نبودن تفكرات دانست و افزود: «قبول دارم كه با 2 نمایش، جشنواره بین‌المللی نمی‌شود، اما ما پیشنهاد ایجاد اتحادیه تئاتر نمایش‌های جهان اسلام را داده بودیم كه امیدوارم روزی تاسیس شود.»

بخش‌های جانبی

برگزاری 2 سمینار در روزهای 28 و 29 مهرماه با حضور چهره‌هایی همچون علی منتظری، محمدعلی‌زم، حسین مسافرآستانه، حسن بلخاری و سعید شاپوری، 4 كتاب «تحلیل جشنواره رضوی» از امیركاووس بالازاده، «تعزیه‌های امام رضا» از لاله تقیان، «نسخه‌های جدید تعزیه» از داوود فتحعلی‌بیگی و «یك قمقمه از كوثر» نوشته نصرالله قادری در ایام برگزاری جشنواره منتشر خواهد شد.

این جشنواره از 28 مهر تا 2 آبان ماه در تهران برگزار می‌شود و بخش تئاتر عروسكی و كودك و نوجوان نیز از 27 مهر تا 30 مهر در بندرعباس برگزار خواهد شد.

استقبال از جشنواره

به گفته خزاعی، امسال جشنواره با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌است. 960 اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره رسید كه در این میان 253 اثر در بخش صحنه‌ای و تجربی، 356 اثر در بخش عكس و پوستر، 75 اثر در بخش نمایش‌های آیینی و تعزیه، 31 اثر در بخش خیابانی، 65 اثر در بخش رادیو و تلویزیون، 66 اثر در بخش تولید متون نمایشی، 20 اثر در بخش پژوهش و 77 اثر در بخش كودك و عروسكی بوده است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی