تبیان، دستیار زندگی
آگورا با بازی ریچل ویتس در نقش اصلی از روز جمعه در سینماهای اسپانیا روی پرده رفت و در سه روز نخست اکران 7.9 میلیون دلار فروخت تا رکورد 4.7 میلیون دلاری فروش افتتاحیه فیلم‌های سینمایی عصر یخبندان: ظهور دایناسورها و هفت پوند را بشکند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"آگورا" پرفروشترین فیلم سینمای اسپانیا

آگورا

درام تاریخی "آگورا" به کارگردانی الخاندرو آمنابار با هفت میلیون یورو (10.3 میلیون دلار) فروش در چهار روز پرفروشترین فیلم سینمای اسپانیا در سال 2009 لقب گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، ورایتی اعلام کرد "آگورا" با بازی ریچل ویتس در نقش اصلی از روز جمعه در سینماهای اسپانیا روی پرده رفت و در سه روز نخست اکران 7.9 میلیون دلار فروخت تا رکورد 4.7 میلیون دلاری فروش افتتاحیه فیلم‌های سینمایی "عصر یخبندان: ظهور دایناسورها" و "هفت پوند" را بشکند.

افتتاحیه 7.9 میلیون دلاری تازه‌ترین ساخته فیلمساز اسپانیایی دومین افتتاحیه برتر تاریخ سینمای این کشور پس از "تورنته 3: محافظ" به کارگردانی سانتیاگو ساگورا است که چهار سال پیش 10.6 میلیون دلار در سه روز نخست اکران فروخت. "آگورا" فقط در سینماهای اسپانیا به نمایش درآمده و اکران عمومی آن در دیگر نقاط دنیا به زودی آغاز می‌شود.

فروش 10 میلیون دلاری این فیلم در چهار روز فراتر از پیش‌بینی کارشناسان و حتی مدیران شرکت فوکس پخش‌کننده آن بوده است. یکی از مدیران مالتی‌پلکس‌های اسپانیا با اشاره به فروش خوب "آگورا" آن را شگفت‌انگیز توصیف و پیش‌بینی کرد فیلم تازه آمنابار فقط در اسپانیا بیش از 32 میلیون دلار بفروشد و رکورد بشکند.

درام تاریخی "آگورا" به کارگردانی الخاندرو آمنابار با هفت میلیون یورو (10.3 میلیون دلار) فروش در چهار روز پرفروشترین فیلم سینمای اسپانیا در سال 2009 لقب گرفت.

گیسلین بارویس مدیر عامل تلسینکو سینما پخش‌کننده "آگورا" در اسپانیا گفت: دلیل فروش خیره‌کننده فیلم اول از همه خود فیلم است، بعد نام آمنابار که به یک برند تبدیل شده، تبلیغات شفاهی تماشاگران و همکاری مشترک فوکس و تلسینکو برای بهتر شدن تبلیغات آن است. ضمن اینکه مصاحبه‌های ویتس و آمنابار از نیمه‌های ماه سپتامبر در نشریات منعکس شده است.

"آگورا" نخستین بار در دنیا در بخش خارج از مسابقه شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن به نمایش درآمد و استودیو فوکوس فیچرز حق پخش آن را در تمام نقاط دنیا غیر از اسپانیا در دست دارد. ویتس نقش اصلی این پروژه 70 میلیون دلاری را بازی کرده و همایون ارشادی دیگر بازیگر آن است.

ماجراهای فیلم بلندپروازانه "آگورا" در قرن چهارم میلادی می‌گذرد و داستان یک مثلث عشقی است میان هیپاتیا (ویتس)، داووس (مکس مینگلا) و اورستس (اسکار ایساک). روپرت ایونس، ارشادی در نقش آسپاسیوس و مایکل لانسدیل دیگر بازیگران این فیلم هستند که نسخه 128 دقیقه‌ای آن در جشنواره کن روی پرده رفت.

"آگورا" 18 دسامبر امسال در آمریکا به نمایش درمی‌آید و احتمالا نسخه اکران عمومی آن حدود 10 دقیقه طولانی‌تر خواهد بود. "دریای درون" با بازی خاویر باردم و "دیگران" با بازی نیکول کیدمن هر دو به کارگردانی آمنابار در اکران داخل اسپانیا به ترتیب 26 و 21 میلیون دلار فروختند.

فیلمساز 37 ساله زاده شیلی اهل اسپانیا هفت فیلم در مقام کارگردان در کارنامه دارد و هفت بار با فیلم‌های خود جایزه گویا را برده و یکبار بهترین کارگردان سینمای اروپا شده است. آمنابار سال 2005 با "دریای درون" هم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان شد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی